Nog even een stapje terug naar het Atmos verhaal, sorry.
Ik heb van alles geprobeert en uitgetest, Height en Enabled, met "Atmos" speakers, met normale speakers, onder en hoek naar het plafond, recht naar het plafond, onder een hoek op de muur, recht op de muur, dure speakers, goedkope speakers.
En weet je wat, het maakt allemaal geen flikker uit (voor Atmos), als de mix goed is, zijn de hoogte effecten goed, als de mix slecht is, zijn de hoogte effecten slecht !
Daar kan geen speaker of plaatsing iets aan veranderen, goed is goed, slecht is slecht.
Mijn laatste Atmos speakers waren Dali Alteco C1, prima speakers,onder een hoek naar beneden, maar die deden het niet beter of slechter dan een set Dynavox WS-502 flatpanel speakers van 70,00 euro per stuk PLAT op de muur tegen het palfond (zie foto).
Kon werkelijk geen enkel verschil waarnemen als ik de Atmos test bestanden af speelde.
Wel verschil kon ik waarnemen tussen Height en Enabled, de plafond kaatsters.
Waarbij Height een wat scherper hoogte beeld neer zet, doet Enabled dit wat meer versmeerd wat dan weer een effect geeft meer boven je hoofd, maar minder scherp/duidelijk.
Tussen die 2 opties is het maar net waar de voorkeur naar uitgaat, of wat er mogelijk is.
Er is met Atmos/DTSX/Auro geen goed of verkeerd.
Hang gewoon op wat je wil, onder een hoek, recht, op een speaker naar boven gericht, een Atmos speaker, een gewone speaker, alles werkt, en alles, hoe duur of goedkoop, is afhangkelijk van de mix.
Is de mix goed, dan maakt de speaker niets uit, waar die ook staat of hangt, dat hoogte effect krijg je hoe dan ook....of niet
Dat hele Atmos gedoe is ook gabasseerd op FOMO, Fear Of Missing Out, of te wel, bang zijn om "iets" te missen.
Speaker fabrikanten spelen daar op in door "Atmos gecertificeerde" speakers in de markt te zetten, die te duur zijn voor dat waarvoor ze bedoeld zijn.
Wat het zijn, en blijven, gewoon speakers........
Ps. Ik ga weer terug naar een Height setup met speakers plat op de muur tegen het plafond aan, nu dan (als ik die krengen eens ga ontvangen) met de Klipsch RP240D 4x.
En nee, dit zijn geen Atmos gecertificeerde speakers