De center is de belangrijkste luidspreker...maar is dat wel zo ???

Gestart door dmeerpa, oktober 17, 2024, 11:24:39

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Om dan maar weer bij een center uit te komen  :-)  , ja daar zit constant beweging in zeg maar.
In die zin is de center misschien toch wel het belangrijkste in de HT keten.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

RHK

Citaat van: TurboMarco op oktober 31, 2024, 21:38:18Om dan maar weer bij een center uit te komen  :-)  , ja daar zit constant beweging in zeg maar.
In die zin is de center misschien toch wel het belangrijkste in de HT keten.
Absoluut waar, zeker bij een goede kanaalscheiding.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Nog even een stapje terug naar het Atmos verhaal, sorry.

Ik heb van alles geprobeert en uitgetest, Height en Enabled, met "Atmos" speakers, met normale speakers, onder en hoek naar het plafond, recht naar het plafond, onder een hoek op de muur, recht op de muur, dure speakers, goedkope speakers.

En weet je wat, het maakt allemaal geen flikker uit (voor Atmos), als de mix goed is, zijn de hoogte effecten goed, als de mix slecht is, zijn de hoogte effecten slecht !
Daar kan geen speaker of plaatsing iets aan veranderen, goed is goed, slecht is slecht.

Mijn laatste Atmos speakers waren Dali Alteco C1, prima speakers,onder een hoek naar beneden, maar die deden het niet beter of slechter dan een set Dynavox WS-502 flatpanel speakers van 70,00 euro per stuk PLAT op de muur tegen het palfond (zie foto).
Kon werkelijk geen enkel verschil waarnemen als ik de Atmos test bestanden af speelde.

Wel verschil kon ik waarnemen tussen Height en Enabled, de plafond kaatsters.
Waarbij Height een wat scherper hoogte beeld neer zet, doet Enabled dit wat meer versmeerd wat dan weer een effect geeft meer boven je hoofd, maar minder scherp/duidelijk.
Tussen die 2 opties is het maar net waar de voorkeur naar uitgaat, of wat er mogelijk is.

Er is met Atmos/DTSX/Auro geen goed of verkeerd.
Hang gewoon op wat je wil, onder een hoek, recht, op een speaker naar boven gericht, een Atmos speaker, een gewone speaker, alles werkt, en alles, hoe duur of goedkoop, is afhangkelijk van de mix.
Is de mix goed, dan maakt de speaker niets uit, waar die ook staat of hangt, dat hoogte effect krijg je hoe dan ook....of niet  :wink:

Dat hele Atmos gedoe is ook gabasseerd op FOMO, Fear Of Missing Out, of te wel, bang zijn om "iets" te missen.
Speaker fabrikanten spelen daar op in door "Atmos gecertificeerde" speakers in de markt te zetten, die te duur zijn voor dat waarvoor ze bedoeld zijn. 
Wat het zijn, en blijven, gewoon speakers........

Ps. Ik ga weer terug naar een Height setup met speakers plat op de muur tegen het plafond aan, nu dan (als ik die krengen eens ga ontvangen) met de Klipsch RP240D 4x.
En nee, dit zijn geen Atmos gecertificeerde speakers  :-D

TurboMarco

Ik kan mij wel in jouw verhaal vinden en dat geldt eigenlijk voor alle vormen van audio weergave, is een stereomix ruk dan word het ook nooit wat ongeacht hoeveel geld je er tegenaan smijt.

Crap in crap out

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Marvin

Die Kef eitjes doen het ook meer dan prima aan het plafond, de voorste hangen misschien net iets te ver naar de sweetspot, maar het werkt.
Die eitjes zou ik niet als hoofd luidsprekers willen hebben, ook niet als center. Maar zo aan het plafond voor wat geknisper is het prima.
Ze doen het op de slaapkamer trouwens wel naar behoren, de soundbar is alweer weg daar.
3 eitjes en een bijbehorende sub is daar meer dan voldoende voor tv, series en films.

CBdicX

Citaat van: Marvin op november 02, 2024, 11:02:56Die Kef eitjes doen het ook meer dan prima aan het plafond, de voorste hangen misschien net iets te ver naar de sweetspot, maar het werkt.
Die eitjes zou ik niet als hoofd luidsprekers willen hebben, ook niet als center. Maar zo aan het plafond voor wat geknisper is het prima.
Ze doen het op de slaapkamer trouwens wel naar behoren, de soundbar is alweer weg daar.
3 eitjes en een bijbehorende sub is daar meer dan voldoende voor tv, series en films.
Een 3.1 setup werkt voor mij ook altijd, dat is de basis, als die goed is, ben je klaar en is de rest alleen maar aanvulling.

Atmos is inderdaad vaak niet meer dan "geknisper" aan het plafond, iedere speaker kan dat probleemloos weergegeven.
Ik heb nog nooit zoveel gel#l over hoeken en plaatsing gehoord en gelezen in audio forums en youtube, als over Atmos, DTSX en Auro.

Hang gewoon op, hoe dan ook, en klaar.
Het zijn de meest stille en ongebruikte speakers in een setup, waar het meest ingewikkeld over gedaan wordt.

TurboMarco

CiteerAtmos is inderdaad vaak niet meer dan "geknisper" aan het plafond, iedere speaker kan dat probleemloos weergegeven.
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik merk wel dat 1 belangrijk aspect is dat de output van de speakers wel enigszins overeen moet komen met de rest van de speakers.
Zo heb ik de front heights +10 db moeten geven omdat de gevoeligheid een heel stuk lager ligt dan mijn center en front speakers en ik draai nog weleens +100 db

5.1.4

Philips 75PUS8303

RHK

Ik heb de Dolby Atmos speakers op max  +12Db gezet. Audyssey meet ze in op rsp. +10 en 9.5. In de Auro 3d modus spelen ze dan het meest hoorbaar.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Met zulke meet uitkomsten zou ik zelf de overige speakers wat dempen, zodat je niet gaat oversturen op de hoogte.

dmeerpa

Deze ochtend met REW in de weer. Om te starten de ingebouwde ruis van de Marantz gemeten met de UMIK-1 en REW.

Daarna op de 7.1 een sweep gemeten. Opvallend is dat ik hier wel afwijkingen had tot wel 7db...nota bene op de center.
Ik heb daarna alle volumes gelijkgezet op basis van de sweeps.

Als ik alles nadien nameet met mijn analoge db meter, staan alle surrounds en heights nu 3db stiller dan de fronts en de center. (ik had ooit op een forum gelezen dat iemand zijn surrounds na Audyssey kalibratie 3db stiller zette en wat velen beaamden dat ze standaard te hard staan).

Als ik alles nadien nameet opnieuw met de ruis en met mijn analoge db meter, staan alle surrounds en heights nu 3db stiller dan de fronts en de center.
Ik vond vaak in surround dat de fronts soms niet aanwezig waren. En ja we zeggen vaak dat de spraak verloren gaat in alle geluidseffecten.

Voor de heights is het iets moeilijker om in te regelen, ik kan geen sweeps op loslaten.

Deze nieuwe waardes zetten de fronts en center dus zo'n 3db luider... benieuwd wat dit zal geven.

Maar ruis gebruiken om volume in te stellen geeft dus andere volumes als met een sweep.
Op het eerste zicht heb ik nu wel ook de effecten van de zaal waar gesproken wordt nu ook op de center speaker, die ik eerst miste zoals in de film Top Gun: Maverick. Qua klank is de stem wel mooier als ze gevormd wordt door de Elyssian, klinkt iets dieper...warmer.

Maar stel me vooral vragen bij de mobiele Audyssey app of de software op de Marantz c40. En ik gok vooral op die laatste.  Toen ik laatste de center tijdelijk uit had gezet in de receiver omdat ik ze even niet gebruikte, had hij na het heractiveren mijn Atmos speakers uit gezet. Ook al gehad dat na het opladen van een gecorrigeerde curve, de sub was uitgezet. Dit heb ik enkel kunnen rechtzetten door de meting volledig over te doen, en opnieuw aan te passen...

Dus stel ik me de vraag of er niet iets mis was met de kalibratie van de center speaker...

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

SB_Marantz

Een centre speaker is voor de spraak.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Surround is leuk voor de effecten maar ik ben blij ermee gestopt te zijn.

Gewoon 2.0.  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

CiteerEen centre speaker is voor de spraak
In het geval van films ja, maar in het geval van muziek ligt dat toch even wat anders.

CiteerSurround is leuk voor de effecten maar ik ben blij ermee gestopt te zijn.
Ik zie dat anders, surround geeft je meer het gevoel bij het concert betrokken te zijn  HB

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Hoe ik het altijd doe:

Audyssey run doen (via receiver)

Center 3dB harder
Height kanalen 4-5 dB harder

Daarna alles na lopen met een db app op mijn gsm, en kleine verschillen corrigeren.
Gsm wel rechtop zetten in het midden van de luister plek.

Ik merk wel opmerkelijke verschillen tussen Audyssey receiver en Audyssey app via de gsm.
Altijd is er verschil in crossover.
De app geeft altijd rond de +10hz.
Waar de receiver mijn Klipsch Fronts en Center op Fullrange zet, doet de app dit op 40hz.
Ook de andere speakers krijgen die x-over "boost" van 10-20hz.
Volumes en afstanden zijn gelijk.

Ik hou het op de receiver, ik vind meer speelruimte in crossover een belangrijk punt om de subwoofer zo min mogelijk detecteerbaar te houden, en dat geld met name voor de Center.
Als die een hoge(re) x-over nodig heeft gaat de sub "mee spreken".

TurboMarco

In eerste instantie heb ik Dirac het werk laten doen en ik was daar niet tevreden over, software heeft ook wel wat bugs.
De volgende stap was alles op het gehoor doen, daarna met db meter gedaan en alles op 80 db waarbij de center + 1.5 db erbij kreeg en de rears +3 db .

Ik moet daar wel even aan wennen hoor want op het gehoor kies ik altijd voor meer frontstage, ik geef het even de tijd om het te laten bezinken.

Van de week een Behringer eindversterker ophalen zodat de D7's opgehangen kunnen worden, dan zal ik opnieuw de boel inregelen.

Ow en de sub's (alle 3) stonden ook erg zacht en deze hebben ook wat erbij gekregen :?

5.1.4

Philips 75PUS8303

Stadium III

Appart om te lezen
Volgens mijn is het doel toch altijd om iedere luidspreker appart even hard te laten spelen op je luister plek
Audyssey lang gebruikt hier en sinds ik alles af heb staan op old skool wel beste resultaat met een losse db meter
Dan maar een piek en een dal maar wel groots geluid !
Concert is ook nooit lineair  HB
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4