Wie kent dit fenomeen?

Gestart door SB_Marantz, september 01, 2024, 09:14:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

Ik stuitte per toeval op dit filmpje en er schoot mij iets te binnen.
Na ooit een 3250 en 170DC aangepakt te hebben kreeg ik de vraag of ik de set wel op vol vermogen getest had omdat een andere versterker ''harder'' zou gaan.
Ja natuurlijk: functie en powertest horen er na bepaalde handelingen bij!
Een goed werkende 170DC kan er zeker 100 wpc uitknallen zonder te gaan clippen.
Originele specs zijn 85wpc.
Overigens meer dan voldoende en eigenlijk al overkill.
Wat gebruik je nu daadwerkelijk op normaal luisterniveau?
Een half Wattje tot een paar Watts bij speakers die niet bijster efficient zijn.

Logaritmische , lineaire volume pots zijn de oorzaak.
50K / 100K etc.
Hierbij het filmpje ter verduidelijking.....grappig!


https://www.youtube.com/watch?v=XaxKG9uaTjI


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op september 01, 2024, 09:14:39Ik stuitte per toeval op dit filmpje en er schoot mij iets te binnen.
Na ooit een 3250 en 170DC aangepakt te hebben kreeg ik de vraag of ik de set wel op vol vermogen getest had omdat een andere versterker ''harder'' zou gaan.
Ja natuurlijk: functie en powertest horen er na bepaalde handelingen bij!
Een goed werkende 170DC kan er zeker 100 wpc uitknallen zonder te gaan clippen.
Originele specs zijn 85wpc.
Overigens meer dan voldoende en eigenlijk al overkill.
Wat gebruik je nu daadwerkelijk op normaal luisterniveau?
Een half Wattje tot een paar Watts bij speakers die niet bijster efficient zijn.

Logaritmische , lineaire volume pots zijn de oorzaak.
50K / 100K etc.
Hierbij het filmpje ter verduidelijking.....grappig!


https://www.youtube.com/watch?v=XaxKG9uaTjI

Ik snap volledig het volume knop verhaal (ooit wat electronica gezien op school).
Maar de quote 15 Watt is meer dan luid genoeg voor de meest... dat vind ik toch wat kort door de bocht.
Letterlijk genomen, ja waarschijnlijk wel, maar 'luid' is niet het enige wat ik verwacht, ik verwacht ook dynamiek en een strak laag. En er zal zeker muziek stukken zijn waar je meer dan toekomt met 15 Watt, maar er zijn andere die toch wat meer lusten.

De reden dat ik ooit een losse eindbak kocht was omdat de receiver tekort kwam om mijn Wharfedale Opus 2 (90db gevoeligheid) te laten stralen, en neen ik heb het niet over hard spelen (woonde in een appartement).
De receiver was op papier, 150W/8 Ohm en zelfs 240W/4 Ohm, mijn speakers waren 6 Ohm.

Ik kwam laatst deze video tegen, waarin ze geregeld over de 500W per kanaal uit de versterker trokken.

https://www.youtube.com/watch?v=Y3WpRY-EtX8&t=427s
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

SB_Marantz

Dynamiek en een strak laag is niet afhankelijk van het vermogen.
Dynamiek is het verschil tussen de zachtste en luidste passage in een muziekfragment uitgedrukt in db's.
De risetime heeft ook een kleine vinger in de pap maar niet dusdanig dat je van je stoel donderd.

De DF is een spec die er feitelijk niet toe doet.
De speakers bepalen dat hoorbaar en nog meer de akoestiek! (roomgain)
Tevens de kwaliteit van de opname is een zeer grote factor.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

#3
2x 30W klasse A is ruim voldoende om een prachtig dynamisch stereo geluid te produceren is mijn ervaring. Als je dat half open zet, staat het hard zat.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

NB

#4
Citaat van: RHK op september 01, 2024, 15:53:362x 30W klasse A is ruim voldoende om een prachtig dynamisch stereo geluid te produceren is mijn ervaring. Als je dat half open zet, staat het hard zat.

Kom nooit tot half open. Tien voor tien hooguit. Dat is hier al erg hard, geen klasse A.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Paul

2x 12 watt buizen is genoeg.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mountainbiker

Gewoon een beetje draaien aan de volumeknop. Dat verhaal van watts/vermogen doe ik al jaren niets meer mee. Heb zelf een hybride class d amp met 2*30 watt bij 8 ohm. En 2*60 bij 4 ohm impedantie. Het zal allemaal wel.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Emiel77

Op zich een leuk discussie topic.
Ik mis echter een onderscheid tussen opgenomen vermogen en afgegeven vermogen.
Daarnaast heb ik zelf weinig zin in het dood analyseren van het concept geluid, het is zinloos en vooral een persoonlijke beleving.

Nee heb de video niet gekeken, gewoon geen interesse eigenlijk.

Realistischer zou zijn een vergelijk tussen de diverse versterker klassen met voornamelijk het oog op opgenomen vermogen vs afgegeven vermogen in mijn beleving. Daarnaast blijft de "sweet spot" voor de betreffende speaker en de ruimte waarin geluisterd wordt een bepalende factor in mijn ogen.

Draai hier met 2x100W op 4 Ohm, grootste deel van de tijd onder de 30% van de max.
Ja laag heeft meer vermogen nodig, vandaar actieve sub.

In de basis wel eens met de stelling dat 2x15W in de basis voldoende zou moeten zijn (afgegeven vermogen) voor mid een hoog op een prettig luister niveau. Reden voor mijn keus voor een klasse AB en actieve sub: buizen zijn simpelweg te inefficiënt en klasse D valt voor mij vaak tegen, uitzonderingen daargelaten.

Zonder in alle details te duiken heb ik 1 conclusie: mijn set klinkt goed voor mij in mijn luister ruimte, hoop dat dat ook voor de meesten geldt.

Dus dan een vraag: waarom dit topic?

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

dmeerpa

quote author=Emiel77 link=msg=361483 date=1725224268]
Dus dan een vraag: waarom dit topic?

[/quote]
Ik denk dat de opzet wat het gedrag van een volume knop, waar deze op een versterker met amper 15W maar 20% openstaat en op een versterker met 100W 40% open kan staan, terwijl ze opdezelfde speakers evenluid klinken.

Iets wat gewoon te maken heeft met logaritmische en lineaire volume pots.


Maar anderzijds wordt zowel in de video als in de post de opmerking gemaakt over het geringe vermogen dat gebruikt wordt.
CiteerWat gebruik je nu daadwerkelijk op normaal luisterniveau?
Een half Wattje tot een paar Watts bij speakers die niet bijster efficient zijn.

Iets wat ik toch kort door de bocht vind. De meeting in de video gebeurde op pakweg 1,5 meter, we weten dat je 6db verlies hebt per meter je verder verwijderd van de speakers, dus op 3,5m is dat al 12db.

Anderzijds moet je het vermogen verdubbelen om 3db te winnen, dus stond de microfoon op 3,5 meter, zou hij 8 keer zoveel vermogen verbruiken.
En zelfs 32 tot 64 keer zoveel als hij hetzelfde volume wilt halen op zijn niet efficiente speakers ten opzichte van de efficiente speakers (83db vs 96db, al toont de meeting een kleiner verschil van zo'n 7 à 9db).

En dan is de vraag zoals jij terecht opmerkt betreffende 'de ruimte'. Welke invloeden hebben de akoestiek op het geluid we horen. Problemen (met botsende golven) kunnen ervoor zorgen dat je geluid gedempt wordt (ik denk dan vooral in het laag), waardoor je het volume opkrikt. Velen houden ook van een iets steviger laag. 80db aan 40Hz klink niet zo luid in onze oren als 5000Hz. Als we weten dat elke 3db een verdubbeling is van de wattages, dan gaat het snel de hoogte in.

Zoals jij zegt het laag heeft meer vermogen nodig, de demo had nu niet bepaald veel laag waardoor dat 0,5 - 1Watt volstaat.

Zoals ik al schreef heb ik ooit een eindbak gekocht omdat de receiver er niet in slaagde de fronts aan te sturen.
Wat mij betreft speelt de grote van de speakers dus ook mee.

Met alle respect, maar je kan een boekenkast speaker zoals de Kef Q300 niet vergelijken met een 50kg wegende Elysian 4 waar 2 22cm woofers insteken.

Ik lees hier iemand zeggen dat 2*30Watt voldoende is, maar hij gebruikt dan wel een subwoofer met een 600W versterker erin....


Wat me wel opvalt is dat personen die beweren dat weinig vermogen volstaat, het vaak hebben over klasse A versterker en buisversterkers.
Terwijl dat, 30Watt van een klasse A, A/B of D versterker evenveel is. Is er dan toch meer verschil dan enkel efficiëntie waardoor ze het beter doen dan een A/B of D klasse?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Citaat van: dmeerpa op september 02, 2024, 11:01:54Ik lees hier iemand zeggen dat 2*30Watt voldoende is, maar hij gebruikt dan wel een subwoofer met een 600W versterker erin....

Als je mijn  opmerking bedoelt; er draait geen sub mee in mijn omschreven situatie.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op september 02, 2024, 14:16:33Als je mijn  opmerking bedoelt; er draait geen sub mee in mijn omschreven situatie.
Citaat van: RHK op september 02, 2024, 14:16:33Als je mijn  opmerking bedoelt; er draait geen sub mee in mijn omschreven situatie.

Gaat me nu niet direct over de situatie waar je naar verwijst maar om de reden dat je een Rotel RMB-157 gebruikt van 5 * 250 Watts (8ohm)/500 Watts (4Ohm) en een Klipsch R-112-SW sub.
Ik vermoed dat er bepaalde factoren zijn waardoor 30 Watt niet voldoende is.

En dat is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken, zeggen dt 15 Watt (dat is wat de man in de video zegt) voldoende is, kort door de bocht is, en toch van heel wat meer factoren afhangt. Ik zeg niet dat er geen situaties zijn waar 30Watt voldoende is.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

#11
Citaat van: dmeerpa op september 02, 2024, 16:31:47Gaat me nu niet direct over de situatie waar je naar verwijst maar om de reden dat je een Rotel RMB-157 gebruikt van 5 * 250 Watts (8ohm)/500 Watts (4Ohm) en een Klipsch R-112-SW sub.
Ik vermoed dat er bepaalde factoren zijn waardoor 30 Watt niet voldoende is.

En dat is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken, zeggen dt 15 Watt (dat is wat de man in de video zegt) voldoende is, kort door de bocht is, en toch van heel wat meer factoren afhangt. Ik zeg niet dat er geen situaties zijn waar 30Watt voldoende is.
Ik begrijp je mening. Als ik puur alleen maar altijd stereo zou luisteren, dan heb ik genoeg aan bijv. een versterker van 2x 30 Watt klasse A. En die heb ik ook gehad. Maar omdat ik ook een home cinema liefhebber ben en ook stereo luisteraar, heb ik dus deze installatie. Vandaar. En deze hobby verlangt ook soms wat verandering/verbetering.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

SB_Marantz

#12
Citaat van: dmeerpa op september 02, 2024, 11:01:54quote author=Emiel77 link=msg=361483 date=1725224268]
Dus dan een vraag: waarom dit topic?


Ik denk dat de opzet wat het gedrag van een volume knop, waar deze op een versterker met amper 15W maar 20% openstaat en op een versterker met 100W 40% open kan staan, terwijl ze opdezelfde speakers evenluid klinken.

Iets wat gewoon te maken heeft met logaritmische en lineaire volume pots.


Maar anderzijds wordt zowel in de video als in de post de opmerking gemaakt over het geringe vermogen dat gebruikt wordt.
Iets wat ik toch kort door de bocht vind. De meeting in de video gebeurde op pakweg 1,5 meter, we weten dat je 6db verlies hebt per meter je verder verwijderd van de speakers, dus op 3,5m is dat al 12db.

Anderzijds moet je het vermogen verdubbelen om 3db te winnen, dus stond de microfoon op 3,5 meter, zou hij 8 keer zoveel vermogen verbruiken.
En zelfs 32 tot 64 keer zoveel als hij hetzelfde volume wilt halen op zijn niet efficiente speakers ten opzichte van de efficiente speakers (83db vs 96db, al toont de meeting een kleiner verschil van zo'n 7 à 9db).

En dan is de vraag zoals jij terecht opmerkt betreffende 'de ruimte'. Welke invloeden hebben de akoestiek op het geluid we horen. Problemen (met botsende golven) kunnen ervoor zorgen dat je geluid gedempt wordt (ik denk dan vooral in het laag), waardoor je het volume opkrikt. Velen houden ook van een iets steviger laag. 80db aan 40Hz klink niet zo luid in onze oren als 5000Hz. Als we weten dat elke 3db een verdubbeling is van de wattages, dan gaat het snel de hoogte in.

Zoals jij zegt het laag heeft meer vermogen nodig, de demo had nu niet bepaald veel laag waardoor dat 0,5 - 1Watt volstaat.

Zoals ik al schreef heb ik ooit een eindbak gekocht omdat de receiver er niet in slaagde de fronts aan te sturen.
Wat mij betreft speelt de grote van de speakers dus ook mee.

Met alle respect, maar je kan een boekenkast speaker zoals de Kef Q300 niet vergelijken met een 50kg wegende Elysian 4 waar 2 22cm woofers insteken.

Ik lees hier iemand zeggen dat 2*30Watt voldoende is, maar hij gebruikt dan wel een subwoofer met een 600W versterker erin....


Wat me wel opvalt is dat personen die beweren dat weinig vermogen volstaat, het vaak hebben over klasse A versterker en buisversterkers.
Terwijl dat, 30Watt van een klasse A, A/B of D versterker evenveel is. Is er dan toch meer verschil dan enkel efficiëntie waardoor ze het beter doen dan een A/B of D klasse?

Enerzijds begrijp je het en anderszijds niet lijkt wel.
Het potentiometer verhaal is natuurlijk zo klaar als een klontje.

De topologie van een versterker heeft geen enkele invloed op de luidheid.
30 Watt of feitelijk vac worden niet meer of minder bij een andere topologie.

Het klopt enerzijds kwa SPL dat hoe verder de meetmicrofoon wegstaat er minder SPL gemeten wordt maar dit geld in een dode kamer.
Bekijk eens voor de gein naar de hoeveelheid db's (spl) de kamer zelf toevoegt.
Dat kan zomaar 10 of zelfs 20db zijn.

Inderdaad: Bij verdubbeling van het uitgangsvermogen ''win'' je 3 db SPL maar dit is peanuts.
En wie laat zijn versterkertje op vol vermogen draaien ongeacht het maximale vermogen van de versterker???
Wanneer ik een 2 x 15 Watt versterker aansluit is dat in mijn geval al helemaal voldoende vanwege de hoge gevoeligheid van 102 dB Bij 2,83 V input . 1 Watt dus.
Maar laten we voor de gein eens een ongevoelige luidspreker nemen met laten we zeggen 83 dB.

Statisch gemeten komt dat neer op?

1 Watt input is dan 83 db spl
2 Watt 86 db.
4 Watt 89 dB
8 Watt 92 db

etc

De fout die er in het filmpje gemaakt werd is overduidelijk want de db meter fluctueerde als de pest . en er werd eveneens niet in een dode kamer gemeten dus kwam er wat roomgain bij.
Niet bijster veel want er werd niet vanaf de luisterpositie gemeten.
Had de beste man dat gedaan was de uitkomst een beetje anders. (Zie bovenstaande uitleg)

Kwa volume potentiometer was het verhaal duidelijk en correct.

Jouw speakers zijn bezet met volgens jou 22 cm woofers.
Kunnen meer geluidsdruk in het laag produceren dan een boekenplank speaker.
Dat is geen rocketscience.

Wanneer je de specs er even bijpakt die je dat de frequentie response bij 30 Hz op -3 db zit.

De specs zijn goed beschreven: impedantiedip van 3,2 Ohm wat feitelijk niet belangrijk is want elke goed ontworpen versterker trekt dat.
De gevoeligheid is een stuk lager dan mijn speakers en ook de woofers zijn ietwat kleiner.
Desalniettemin ruim voldoende voor een volwaardig geluid...lees ''fullrange.''

Over de weergavekwaliteit ga ik het niet hebben wat mijn mening/ smaak en gehoorscurve zal totaal anders zijn .
Evenals de ruimte waarin deze staan.

Gezien de reacties merkt men wel hoe de vlag erbij hangt.
Alleen al het feit over hoe men b.v wederom de impedantie benoemd.
8, 6 , 4 ........nogmaals: ''Dit is nominaal.''

my 2,83 Vac.

Men kan de uitgebreide specs bekijken op:


https://www.wharfedale.co.uk/elysian-4/

Wel volgens zeggen een mooie tweeter maar niet uit eigen stal. (AMT)








Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op september 04, 2024, 10:09:52...

Enerzijds blijft het me een raadsel waarom de SR8002 met mijn vorige speakers (Wharfedale Opus 2) moeite had, als we niet in de buurt komen van 50 Watt. Ook de vraag waarom klonk het laag via de Vincent SV-232 zoveel beter dan de SR8002 en de Rotel RB991 op mijn toenmalige speakers...Het was alsof mijn subwoofer meespeelde zo mooi laag en strak.


Daarom heb ik het ook zo lastig om mee te gaan in dat verhaal dat 20 Watt ofzo voldoende is voor normaal gebruik.


Maar kijk, zonet kwam zonet kwam ik eigenlijk
deze nutteloze demo tegen op YouTube, we zien er mijn Elysian 4's. De poster zegt aangestuurd door de McIntosh ma12000, maar de Power Output meter van de ma12000 geeft geen kik,. kijk je echter goed naar de 2 kanaal versterker onderaan zijn rack, ik gok op de mc312, zit de naald gemiddeld halverwege. Als ik de schaalindeling van de MC312 dan bekijk is dat nog geen 3 watt, dan zit ik wel lekker met de Rotel, die draait tot 20 Watt in klasse A.


Maar toch blijf ik met de vraag zitten waarom klonk de Vincent SV-232 zoveel beter in het laag.
Ik geloof niet dat het te maken had met de demping factor, gezien de Rotel daar meer dan 500 haalt. Van, de Vincent kon ik het nergens vinden.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

SB_Marantz

#14
Wat is dat toch met dat klasse A?
Het enige wat het doet is dat de powertransistoren continu in geleiding staan en pisheet worden.
Vaak is het niet eens echte klasse A maar high bias.
De gedachte achter klasse A is om crossover vervorming te elimineren maar daar heeft geen enkele versterker last van.
Je kunt dat direct zichtbaar maken, mocht dat het geval zijn m.b.v. een simpele sinus en een scope natuurlijk.
Je ziet dan haken in de overgang tussen de positieve en negatieve helft van de sinus.

Wat betreft de DF : je kunt een factor 500 hebben maar op welke frequentie is dat?
Vaak staat er in de specs bij 1 Khz wat helemaal geen zin heeft.
Tevens is het zo dat wanneer je je speakers aansluit die dus een reactieve en capacitieve belasting voor je versterker zijn er weinig van die DF factor overblijft.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM