Citaat van: dmeerpa op september 02, 2024, 11:01:54quote author=Emiel77 link=msg=361483 date=1725224268]
Dus dan een vraag: waarom dit topic?
Ik denk dat de opzet wat het gedrag van een volume knop, waar deze op een versterker met amper 15W maar 20% openstaat en op een versterker met 100W 40% open kan staan, terwijl ze opdezelfde speakers evenluid klinken.
Iets wat gewoon te maken heeft met logaritmische en lineaire volume pots.
Maar anderzijds wordt zowel in de video als in de post de opmerking gemaakt over het geringe vermogen dat gebruikt wordt.
Iets wat ik toch kort door de bocht vind. De meeting in de video gebeurde op pakweg 1,5 meter, we weten dat je 6db verlies hebt per meter je verder verwijderd van de speakers, dus op 3,5m is dat al 12db.
Anderzijds moet je het vermogen verdubbelen om 3db te winnen, dus stond de microfoon op 3,5 meter, zou hij 8 keer zoveel vermogen verbruiken.
En zelfs 32 tot 64 keer zoveel als hij hetzelfde volume wilt halen op zijn niet efficiente speakers ten opzichte van de efficiente speakers (83db vs 96db, al toont de meeting een kleiner verschil van zo'n 7 à 9db).
En dan is de vraag zoals jij terecht opmerkt betreffende 'de ruimte'. Welke invloeden hebben de akoestiek op het geluid we horen. Problemen (met botsende golven) kunnen ervoor zorgen dat je geluid gedempt wordt (ik denk dan vooral in het laag), waardoor je het volume opkrikt. Velen houden ook van een iets steviger laag. 80db aan 40Hz klink niet zo luid in onze oren als 5000Hz. Als we weten dat elke 3db een verdubbeling is van de wattages, dan gaat het snel de hoogte in.
Zoals jij zegt het laag heeft meer vermogen nodig, de demo had nu niet bepaald veel laag waardoor dat 0,5 - 1Watt volstaat.
Zoals ik al schreef heb ik ooit een eindbak gekocht omdat de receiver er niet in slaagde de fronts aan te sturen.
Wat mij betreft speelt de grote van de speakers dus ook mee.
Met alle respect, maar je kan een boekenkast speaker zoals de Kef Q300 niet vergelijken met een 50kg wegende Elysian 4 waar 2 22cm woofers insteken.
Ik lees hier iemand zeggen dat 2*30Watt voldoende is, maar hij gebruikt dan wel een subwoofer met een 600W versterker erin....
Wat me wel opvalt is dat personen die beweren dat weinig vermogen volstaat, het vaak hebben over klasse A versterker en buisversterkers.
Terwijl dat, 30Watt van een klasse A, A/B of D versterker evenveel is. Is er dan toch meer verschil dan enkel efficiëntie waardoor ze het beter doen dan een A/B of D klasse?
Enerzijds begrijp je het en anderszijds niet lijkt wel.
Het potentiometer verhaal is natuurlijk zo klaar als een klontje.
De topologie van een versterker heeft geen enkele invloed op de luidheid.
30 Watt of feitelijk vac worden niet meer of minder bij een andere topologie.
Het klopt enerzijds kwa SPL dat hoe verder de meetmicrofoon wegstaat er minder SPL gemeten wordt maar dit geld in een dode kamer.
Bekijk eens voor de gein naar de hoeveelheid db's (spl) de kamer zelf toevoegt.
Dat kan zomaar 10 of zelfs 20db zijn.
Inderdaad: Bij verdubbeling van het uitgangsvermogen ''win'' je 3 db SPL maar dit is peanuts.
En wie laat zijn versterkertje op vol vermogen draaien ongeacht het maximale vermogen van de versterker???
Wanneer ik een 2 x 15 Watt versterker aansluit is dat in mijn geval al helemaal voldoende vanwege de hoge gevoeligheid van 102 dB Bij 2,83 V input . 1 Watt dus.
Maar laten we voor de gein eens een ongevoelige luidspreker nemen met laten we zeggen 83 dB.
Statisch gemeten komt dat neer op?
1 Watt input is dan 83 db spl
2 Watt 86 db.
4 Watt 89 dB
8 Watt 92 db
etc
De fout die er in het filmpje gemaakt werd is overduidelijk want de db meter fluctueerde als de pest . en er werd eveneens niet in een dode kamer gemeten dus kwam er wat roomgain bij.
Niet bijster veel want er werd niet vanaf de luisterpositie gemeten.
Had de beste man dat gedaan was de uitkomst een beetje anders. (Zie bovenstaande uitleg)
Kwa volume potentiometer was het verhaal duidelijk en correct.
Jouw speakers zijn bezet met volgens jou 22 cm woofers.
Kunnen meer geluidsdruk in het laag produceren dan een boekenplank speaker.
Dat is geen rocketscience.
Wanneer je de specs er even bijpakt die je dat de frequentie response bij 30 Hz op -3 db zit.
De specs zijn goed beschreven: impedantiedip van 3,2 Ohm wat feitelijk niet belangrijk is want elke goed ontworpen versterker trekt dat.
De gevoeligheid is een stuk lager dan mijn speakers en ook de woofers zijn ietwat kleiner.
Desalniettemin ruim voldoende voor een volwaardig geluid...lees ''fullrange.''
Over de weergavekwaliteit ga ik het niet hebben wat mijn mening/ smaak en gehoorscurve zal totaal anders zijn .
Evenals de ruimte waarin deze staan.
Gezien de reacties merkt men wel hoe de vlag erbij hangt.
Alleen al het feit over hoe men b.v wederom de impedantie benoemd.
8, 6 , 4 ........nogmaals: ''Dit is nominaal.''
my 2,83 Vac.
Men kan de uitgebreide specs bekijken op:
https://www.wharfedale.co.uk/elysian-4/Wel volgens zeggen een mooie tweeter maar niet uit eigen stal. (AMT)