zoektocht naar een andere versterker

Gestart door doubjj20, december 27, 2012, 21:54:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

doubjj20

Ik ben dus opzoek naar een nieuwe versterker.
Ik weet alleen nog niet zeker of het een receiver of versterker wordt.
Ik heb namelijk nu een receiver van Sony QS-DB925 met daarachter een set van Boston Vs336

Persoonlijk ben ik erg tevreden met de speakers (lekker laag), maar icm de receiver is het niet zo heel geweldig.
Ik heb door omstandigheden eenzelfde set op een slaapkamertje staan met een SR5003 ervoor en daar klinkt het gewoon een stuk beter.

Nou is mijn woonkamer ook verre van ideaal, aangezien het een L kamer is en de speakers tegen de korte zijde staan en er dus een groot gat naast de speakers is.
Op de kamer boven heb ik een audisy meting uitgevoerd en het resultaat is verbluffend. Zeker voor zo'n kleine ruimte.

Daardoor tot de conclusie gekomen dat er een andere versterker moet komen.

Ik kijk vaak films (meer dan dat ik muziek luister momenteel), maar dan stoor ik me er niet zo aan.
Met name met muziek merk ik het gemis van een gecontroleerde versterker.

Nou is mijn kennis van home hifi zeer gering, maar ik heb altijd begrepen dat hoe meer vermogen, hoe gecontroleerder het laag is. En daar houdt ik wel van.
Ik heb een beetje zitten zoeken en om de een of andere reden lijkt een receiver van de 7000 serie me wel wat, maar ik heb geen idee wat het verschil is tussen de verschillende typenummers die je op MP kan vinden.
Ik wil dus opzoek naar een 2de handse, ivm het beschikbare budget.

Wie kan me wat tips geven om het zoeken te vereenvoudigen?

Maus

Hoe meer dempingsfactor hoe strakker het laag. Maar de doorgewinterde luisteraard gaat dat ook in het mid merken.

Ik zou zeggen, wissel de versterkers eens om! Dan sluit je het grootste probleem uit, namelijk de ruimtes, geen enkele ruimte klinkt ideaal en er is niets zo verschillend.

Dan kom je er wel achter hoe die Marantz beneden presteert en of het de sound is die je zoekt :)

Cornelis1921

Citaat van: Maus op december 27, 2012, 21:58:02
Hoe meer dempingsfactor hoe strakker het laag. Maar de doorgewinterde luisteraard gaat dat ook in het mid merken.

Ik zou zeggen, wissel de versterkers eens om! Dan sluit je het grootste probleem uit, namelijk de ruimtes, geen enkele ruimte klinkt ideaal en er is niets zo verschillend.

Dan kom je er wel achter hoe die Marantz beneden presteert en of het de sound is die je zoekt :)
Maus, kun jij aangeven wat een minimaal noodzakelijke dempingsfactor is? Dank en groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

doubjj20

sow, reacties gaan snel hier zeg!

Het omwisselen van de versterkers staat ook op het verlanglijstje.
Hopelijk dit weekend eens proberen.
Ik hik er een beetje tegenaan, omdat ik zelf de audisy meeting niet kan uitvoeren, of anders gezegd, ik heb de microfoon, maar zou niet weten hoe ik het op de versterker allemaal moet doen om de meting uit te voeren. Daar was is naar opzoek op www en toen kwam ik deze site tegen....
Het moet er dus ergens tussen staan hier. Nu nog vinden.....

Maus

Citaat van: Cornelis1921 op december 27, 2012, 22:03:17
Maus, kun jij aangeven wat een minimaal noodzakelijke dempingsfactor is? Dank en groetjes, Cor.

Nee werkelijk geen idee, alleen sommige speakers krijg je geen fatsoenlijk laag uit met te krappe versterkers. Is echt niet iets waar ik voor gestudeerd heb maar gewoon ondervonden met uitproberen.

Maus

Citaat van: doubjj20 op december 27, 2012, 22:06:45
sow, reacties gaan snel hier zeg!

Het omwisselen van de versterkers staat ook op het verlanglijstje.
Hopelijk dit weekend eens proberen.
Ik hik er een beetje tegenaan, omdat ik zelf de audisy meeting niet kan uitvoeren, of anders gezegd, ik heb de microfoon, maar zou niet weten hoe ik het op de versterker allemaal moet doen om de meting uit te voeren. Daar was is naar opzoek op www en toen kwam ik deze site tegen....
Het moet er dus ergens tussen staan hier. Nu nog vinden.....

Probeer eens tot een resultaat te komen zonder meetapparatuur :) Ik draai hier al jaren zonder..

Marvin


bas focal marantz

Citaat van: Maus op december 27, 2012, 22:08:05
Nee werkelijk geen idee, alleen sommige speakers krijg je geen fatsoenlijk laag uit met te krappe versterkers. Is echt niet iets waar ik voor gestudeerd heb maar gewoon ondervonden met uitproberen.
Dempings factor is iets waar ik nooit naar kijk , want buizen versterkers hebben nagenoeg geen dempingsfactor ondanks dat zetten ze een goed en strak laag neer .


Maus

Ik heb met de 170DC ook een prachtig resultaat, dus ik let er meestal ook niet op :)

JohnWx

dempingsfactor vanaf 10 is al genoeg voor elke woonkamer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Kun jij dan misschien Cor's vraag uitleggen? :)

JohnWx

Citaat van: Maus op december 28, 2012, 11:45:43
Kun jij dan misschien Cor's vraag uitleggen? :)
denk dat Cor aan het vissen was  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus


JohnWx

Dempingsfactor
Gegeven van een Eindversterker.
Verhouding tussen de (ideale) luidspreker impedantie en de uitgangs impedantie van de versterker.
Dit getal suggereert dat het gaat om de mate waarin de eigen bewegingen van de luidspreker gedempt worden door de versterker.
In zekere zin is dat zo, maar het gaat voorbij aan de doorgaans geringe invloed van de luidsprekerkabel en de volstrekt onderschatte invloed van het wisselfilter .
De manier waarop dit getal gedefinieerd is sugereert dingen die er niet zijn en laat andere zaken die er wel zijn buiten beschouwing
Het begrip "dempings factor" hoort niet thuis in de specificatielijst van een versterker, en kan ander opzichten regelrecht de prullenbak in.

voor top uitleg zie breem.nl en dan de link:


Luidspreker Demping, en nog iets over Wisselfilters




Copyright: Breem
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Demping (dempingsfactor) of uitgangs impedantie

De bedoeling is dat de eigen beweging van de luidspreker door de versterker gedempt worden. Bij onvoldoende demping kan de eigen resonantie van de luidpreker de overhand krijgen. Bij basluidspreker wordt dit het meest merkbaar, door een wat boemerig geluid. Sommige bastonen klinken veel luider dan andere..

Voor een goede demping moet de uitgangs impedantie van de versterker zo'n tien keer lager zijn dan die van de luidspreker. Lager is ook goed, maar nauwelijks meer beter. Een waarde van 0.8 Ohm of lager is ok.

Vaak wordt niet de uitgangs impedantie opgegeven, maar de "dempingsfactor". Dit is een misleidende term die zo gedefinieerd is dat er gemakkelijk een groot getal ontstaat. De definitie is: 8 Ohm gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Er wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat de demping bepaald wordt door de som van de versterker impedantie, de kabel weerstand, evt. de weerstand van spoelen in het wisselfilter en de gelijkstroom weerstand van de luidspreker zelf. En die laatste is zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm luidspreker. Het maakt dan niet erg uit of de versterker er een paar tiende of een paar honderste Ohm aan toe voegt.

Elk dempings getal groter dan 10 is goed. Grotere getallen zijn niet meer beter. (maar je ziet vaak waardes van 100 of 400)



Copyright: Breem
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.