zoektocht naar een andere versterker

Gestart door doubjj20, december 27, 2012, 21:54:51

Vorige topic - Volgende topic

JohnWx

En als er mensen zijn die een andere kijk erop hebben of het met meer demping beter word, prima
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Maus

Die laatste posting doet 't 'm ;) Ieder lekker z'n eigen dingetje doen en daar gelukkig mee zijn :)

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op december 28, 2012, 11:51:53
Dempingsfactor
Gegeven van een Eindversterker.
Verhouding tussen de (ideale) luidspreker impedantie en de uitgangs impedantie van de versterker.
Dit getal suggereert dat het gaat om de mate waarin de eigen bewegingen van de luidspreker gedempt worden door de versterker.
In zekere zin is dat zo, maar het gaat voorbij aan de doorgaans geringe invloed van de luidsprekerkabel en de volstrekt onderschatte invloed van het wisselfilter .
De manier waarop dit getal gedefinieerd is sugereert dingen die er niet zijn en laat andere zaken die er wel zijn buiten beschouwing
Het begrip "dempings factor" hoort niet thuis in de specificatielijst van een versterker, en kan ander opzichten regelrecht de prullenbak in.

voor top uitleg zie breem.nl en dan de link:

Luidspreker Demping, en nog iets over Wisselfilters

Copyright: Breem

Weinig aan toe te voegen JJ.

Je kunt uitrekenen wat er van een factor 400 overblijft wanneer aan een reactieve belasting aangesloten..............en dat is niet veel.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

doubjj20

Nou, gisteren aan het spelen geweest met de Marantz.
Conclusie, de Sony staat weer terug op zijn plekkie.
Ondanks dat het detail vanuit de marantz stukken beter was (met name in het mid) is het gecontroleerde strakke basgeluid waar ik naar opzoek was, er ver op achteruit gegaan tov de sony.
Het laag werd te rommelig.
Nou zit ik dus met een dilemma.
Ik weet dat het een lichtere versterker was die marantz waar ik mee getest heb, maar vraag me af, of een 7000 serie  dat verschil wel op zal kunnen lossen.

Iemand suggesties? en dan ook welk type?
Ik hoef niet perse  hdmi te hebben, maar begin ook te twijfelen of ik niet gewoon een zware stereo versterker zal kopen voor als ik muziek wil luisteren en de oude sony gewoon gebruik voor als ik film kijk.
Wat is wijsheid?

Zoldar

heb je ook een adsy meting gedaan?

wat bevalt je niet aan de sony in de huiskamer?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

doubjj20

Jep heb de meting uitgevoerd.
Werd er beter van, maar mis gewoon een bak vermogen om het laag ook echt te controleren.
Het detail van de marantz is wel zoals ik het wil hebben.

De sony is beter qua vermogen, maar is te rommelig.

Ben vandaag effe bij de lokale audio boer geweest en ben eigenlijk tot de volgende conclusie gekomen.

Of ik ga opzoek naar een receiver van de 7, 8 of 9000 reeks, of, en dat idee staat het me het meest aan:

Een losse stereo eindversterker voor de voorspeakers en een 5000 reeks (die ik nog heb staan misschien wel) receiver voor de overige speakers en 5.1

Omdat mijn voorspeakers zo zwaar zijn, ga ik ook niet mijn center upgraden, maar gewoon lekker via de voorste 2 speakers het hoofdgeluid laten komen.
Het komt er bijna opneer dat ik het hele 5.1 ga terugbrengen naar 4.0 Grappige conclusie.

Nu dus opzoek naar een mooie eindversterker.
Iemand suggesties?