Beste Forumleden,
Ik ben al een aantal weken aan het peinzen over wat aan te schaffen. Ik zoek een subwoofer om mijn systeem uiteraard in het laag te voorzien en de sateliet speakers te ontlasten. IK heb een SR7007 en de Monitor Audio Apex serie als speakerset. Ik woon nu nog in een (oud!) masionnette woning met een houten vloer. Woongedeelte is een rechthoek van totaal 54m2 (klein bergingshok inclusief) en het luisteroppervlak is +/- 24m2.
Mijn probleem is als volgt: als ik iets koop wil ik hetgoed doen en mag het ook wat kosten. Echter goede subs die ik heb gezien, waaronder de bijpassende AW12 van MA gaan tot 21hz of 27hz (2*EQ). De subs hebben allemaal kracht en punch, maar ik ben bang dat mijn gehele woning één grote trommel gaat worden en de buren me niet meer aankijken..
Anderzijds gaan we volgend jaar groter worden (niet concreet nog, ..) maar het zal een degelijke grote woonkamer worden. Dan heb je juist weer een sub nodig om de ruimte te voorzien van strak laag en power..Maar ik ben niet iemand die hoeft te trillen in de stoel, sterker nog het moet een goede ondersteuning zijn van de speakers. Deze starten vanaf 60Hz bij +/- -3dB. Dus crossover zal ergens op 80Hz komen (standaard heb ik inmiddels al gelezen op diverse forums).
Ik heb dus ook gekeken naar een cambridge audio minx X300 die ergens op de 33Hz begint, zal dit beter zijn gezien het risico mbt lange golven en resoneren? Oh ja, nog een belangrijk detail... het dient echt een witte (glans) uitvoering te zijn...vereiste van mn vriendin.
Kan een subwoofer te groot zijn, of kan ik het diepe laag tempen met simpelvolume te knijpen? Oh ja, front-fire kies ik gezien de vloer, ik lees dat houten vloeren sterk reageren op een DF. Ik weet dat de xxls400FF veel besproken en gewaardeerd wordt, maar ik ben iemand die audio graag bij een dealer met een winkel koopt.
Ik hoor graag!