Subwoofer vanaf 21Hz of? Keuze maken is lastig

Gestart door BCUS, november 23, 2012, 13:40:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BCUS

Beste Forumleden,

Ik ben al een aantal weken aan het peinzen over wat aan te schaffen. Ik zoek een subwoofer om mijn systeem uiteraard in het laag te voorzien en de sateliet speakers te ontlasten. IK heb een SR7007 en de Monitor Audio Apex serie als speakerset. Ik woon nu nog in een (oud!) masionnette woning met een houten vloer. Woongedeelte is een rechthoek van totaal 54m2 (klein bergingshok inclusief) en het luisteroppervlak is +/- 24m2.

Mijn probleem is als volgt: als ik iets koop wil ik hetgoed doen en mag het ook wat kosten. Echter goede subs die ik heb gezien, waaronder de bijpassende AW12 van MA gaan tot 21hz of 27hz (2*EQ). De subs hebben allemaal kracht en punch, maar ik ben bang dat mijn gehele woning één grote trommel gaat worden en de buren me niet meer aankijken..

Anderzijds gaan we volgend jaar groter worden (niet concreet nog, ..) maar het zal een degelijke grote woonkamer worden. Dan heb je juist weer een sub nodig om de ruimte te voorzien van strak laag en power..Maar ik ben niet iemand die hoeft te trillen in de stoel, sterker nog het moet een goede ondersteuning zijn van de speakers. Deze starten vanaf 60Hz bij +/- -3dB. Dus crossover zal ergens op 80Hz komen (standaard heb ik inmiddels al gelezen op diverse forums).

Ik heb dus ook gekeken naar een cambridge audio minx X300 die ergens op de 33Hz begint, zal dit beter zijn gezien het risico mbt lange golven en resoneren? Oh ja, nog een belangrijk detail... het dient echt een witte (glans) uitvoering te zijn...vereiste van mn vriendin.

Kan een subwoofer te groot zijn, of kan ik het diepe laag tempen met simpelvolume te knijpen? Oh ja, front-fire kies ik gezien de vloer, ik lees dat houten vloeren sterk reageren op een DF. Ik weet dat de xxls400FF veel besproken en gewaardeerd wordt, maar ik ben iemand die audio graag bij een dealer met een winkel koopt.

Ik hoor graag!
SR7007 / Sony BDP-S790 / Monitor Audio Apex serie / Sony KDL40ex720 / Mede8er / SONOS

Janver

Het gaat nog niet zo zeer om hoeveel Hz, maar meer om de volumepieken die bij jou en de buren komen.

Indien de subwoofer goed opgesteld staat, met Audyssey(of eigen equaliser) ingesteld, dan zullen de buren er relatief weinig last van hebben.

Eventueel een Auralex Subdude om directe trillingen met de vloer te vermijden.

Kijk ook eens naar:
REL T5
Velodyne EQ-Max 10
Hier kan uw reclame staan!

xander32

Ondanks dat ik zelf twee ukkies heb, is in het algemeen de regel dat een sub nooit te groot kan zijn, wel te klein :yes:.

Janver

Ik heb vroeger een passieve sub gehad bij een setje en had de buurvrouw vaak aan het klagen. Momenteel hoor ik erg weinig van haar terwijl muziek gemiddeld wat harder staat en veel dieper gaat!
Hier kan uw reclame staan!

xander32

Citaat van: Janver op november 24, 2012, 10:14:49
Ik heb vroeger een passieve sub gehad bij een setje en had de buurvrouw vaak aan het klagen. Momenteel hoor ik erg weinig van haar terwijl muziek gemiddeld wat harder staat en veel dieper gaat!
Klopt, een goede sub wel goed valt op- en af te stellen, hoe groot dan ook, zal minder snel (/geen)overlast veroorzaken dan een cheap-ass sub welke alleen maar "veel" en rommelige bass geeft.

Maus

Sub goed ontkoppelen van de vloer. Ikzelf heb er 2 stoeptegels onder liggen en daaronder de vloerbedekking en houten vloer. Werkt goed want m'n ouders hebben er geen last van beneden.

xander32

Citaat van: Maus op november 24, 2012, 16:12:20
Sub goed ontkoppelen van de vloer. Ikzelf heb er 2 stoeptegels onder liggen en daaronder de vloerbedekking en houten vloer. Werkt goed want m'n ouders hebben er geen last van beneden.
Kan ook, al dan niet i.c.m. een paar wasmachinedempers er onder (Praxis/Gamma/Karwei ... kosten slechts paar euris).

BCUS

Allen bedankt voor de reply's.

Ik denk dat ik de gok ga nemen met de AW12 sub. Ik zal dan een subdude ook aanschaffen om de trillingen te beperken. Ik hoop dat het goed komt.

To be continued..

Gr.
SR7007 / Sony BDP-S790 / Monitor Audio Apex serie / Sony KDL40ex720 / Mede8er / SONOS

xander32

#8
Citaat van: BCUS op november 24, 2012, 19:05:18
Allen bedankt voor de reply's.

Ik denk dat ik de gok ga nemen met de AW12 sub. Ik zal dan een subdude ook aanschaffen om de trillingen te beperken. Ik hoop dat het goed komt.

To be continued..

Gr.
maar waarom de AW12?
Dat ding oogt goed hoor en zal het best ook goed doen maar voorts komen de specs behoorlijk overeen met bv. een BK XXLS 400 en die kost minder dan de helft van de AW ... Hou je nog geld over voor een AM om de ergste staande golven te temmen en zelfs dan ben je nog een 400 euris minder kwijt dan voor de AW.

Enne, de NL dealer heeft een showroom aan huis ( meer in huis) waar je e.e.a. kan vergelijken.

Marvin

Eh, twee subwoofers?
Ik ratel ook maar wat hoor. 


--Verstuurd zonder netwerk--

xander32

Citaat van: marvin op november 24, 2012, 19:28:22
Eh, twee subwoofers?
Ik ratel ook maar wat hoor. 


--Verstuurd zonder netwerk--
Nog beter betreft verdeling bass over de ruimte.

Janver

Voor die prijs kun je ook makkelijk een Velodyne EQ-Max 12 met een Auralex subdude vinden.

Vele wegen leiden naar Rome.

Ik vind die woofer van M.A. Wel heel erg cool eruit zien hoor! Dat heeft ook wel wat, maar vind het erg duur. Teveel kan ik niet zeggen, ik ken het niet.
Hier kan uw reclame staan!

BCUS

@Xander32: ik weet dat de xxls400 een zeer gewaardeerde sub is, maar ik ben liever iemand die een dealer in de buurt zoekt.. Daarnaast is het "esthetische aspect" om mijn vriendin ook tegemoet te komen een must. Ik heb mn eerdere vloerstaanders ook verkocht... Destijds zijn we dus overgegaan naar de apex-serie. Vind het design ook wel leuk. Die Anti-mode is idd een goede combi met de xxls400 als je het vergeljkt met de AW12..

@janver: die velodyne heb ik naar gekeken, deze is enkel niet in het wit te krijgen..(De Velodyne SPL- 1000 ultra dat is ook mooi spul met afstandbediening zeg...)
SR7007 / Sony BDP-S790 / Monitor Audio Apex serie / Sony KDL40ex720 / Mede8er / SONOS


xander32

Citaat van: BCUS op november 24, 2012, 21:07:34
@Xander32: ik weet dat de xxls400 een zeer gewaardeerde sub is, maar ik ben liever iemand die een dealer in de buurt zoekt.. Daarnaast is het "esthetische aspect" om mijn vriendin ook tegemoet te komen een must. Ik heb mn eerdere vloerstaanders ook verkocht... Destijds zijn we dus overgegaan naar de apex-serie. Vind het design ook wel leuk. Die Anti-mode is idd een goede combi met de xxls400 als je het vergeljkt met de AW12..

@janver: die velodyne heb ik naar gekeken, deze is enkel niet in het wit te krijgen..(De Velodyne SPL- 1000 ultra dat is ook mooi spul met afstandbediening zeg...)
... esthetisch past de AW idd. mooi bij de speakerset, maar om daar nou zo'n 65% meer voor te betalen t.o.v. een kwalitatief waarschijnlijk betere sub ...

Maar dat is jouw pakkie an. Suc6 met het komen tot een keuze, al heb je die volgens mij al gemaakt ...