Help!! Sphinx project 14 is overleden Help!!!

Gestart door sphinxproject14, november 05, 2012, 15:39:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sphinxproject14


Beste audiofreak leden

Mijn sphinx pj14 eindversterker heeft het vannacht begeven. Ik zat in mijn stoel te luisteren muziek op laag volume plots hoorde ik een vlinke brom en geknetter uit mijn versterker/luidsprekers en zag er vonken uitkomen. Heb meteen de netstekkker er uitgetrokken en een inspectie gedaan onder de kap. Met licht er bij kon ik niets verdachts vinden dus ik dacht dat het de net stekker was die niet goed zat aangesloten. Ik heb vanmorgen alles nog een keer gechecked en vervolgens aangezet zonder speakers. Ik zag een transistor knallen bij de  buisjes op een zwart koelribje (Waar er 3 van zijn).

Ik ben ten einde raad

Ik heb 3 fotos gemaakt van het koelribje er is maar 1 transistor stuk op het oog. File link via wetransfer verzonden http://wtrns.fr/lrp4SMdl3XW1ipW

Zou iemand mij willen  helpen met het repareren van mijn versterkertje? ze bezorgt mij slapeloze nachten.

Ik zou u er zeer en zeer dankbaar voor zijn.

Groet,

Theo Baas uit harkema, friesland
Tel:. 0611978338

Maurice

Op het forum zijn twee reperateurs actief: HAL9000 en SB Marantz.
Audioservice te Elst heeft de ontwikkeling van Sphinx nauw meegemaakt (zitten ook in hetzelfde gebouw als Siltech, voormalig eigenaar van Sphinx) en zij doen daar ook de service van. Ik heb er als particulier al een paar keer wat laten repareren en dat ging vakkundig en gunstig geprijsd.
Qua transport kunnen zij je mogelijk wel adviseren (mogelijk dien je dit via een hifizaak te doen als je niet zelf op en neer wilt rijden).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

sattie

Zoals Maurice ook omschrijft is Audio Service zeer betrokken geweest bij de ontwikkeling van Sphinx versterkers, en hebben dan ook alle info van de Sphinx producten.
Advies is om met de Sphinx naar Audio Service te gaan, deze firma kunnen je zeker verder helpen.

HAL9000

ja   klopt, maar  aan de  andere kant zit geen bf759.  wijsheid  zegt dat je hem beter even naar elst kan brengen.


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

sphinxproject14

Wat geweldig deze reacties. Het steekt me diep, heb nogal een erg emotionele band met dit versterkertje.

Fantastisch voor de hulp.

Er branden vragen en kwesties.Wie weet raad.

vraag 1. kan het zijn dat dit een voltage regelaar is die voltage voor op amp of buis regeld. mischien voor de bias spanning.

kwestie 1.

Ik heb op internet gezocht naar deze transistor en kan hem wel ergens kopen maar dit spul zal wel van dermate kwaliteit zijn. Ik heb op het boven nummer en het onder nummer gezocht van de transistor en kan alleen op het ondernummer transistors vinden dus BF795 maar die hebben meestal een ander boven nummer "P824" Bijvoorbeeld. Die van mij is P923.

vraag 2.

Maakt dat iets uit of kan er elke P923 transistor in. En zou er naast deze transistor nog meer stuk gegaan zijn?

kwestie 2.

Als ik deze transistor vervang en er een nieuwe buis inzet en hem aan doe en het zelfde verhaal weer gebeurt zal er mischien wel meer stuk zijn dan nu.

vraag 3.

wat zou er nog meer defect kunnen zijn. Opamps? gelijkrichters? het is vaak een heel circuit.


Weet iemand mischien of er mischien nog iets beters in kan dan wat er nu in zit, en evt een paar goede merken op te noemen.


Alvast bedankt voor de al geplaatste reacties. het steekt me echt diep

Whisper.nl

Beste Sphinx, 

Bel de jongens van Audio Elst eens zoals reeds beschreven en vraag hun om advies.

Die weten best / prima waar ze het over hebben (weet ik uit ervaring)

Je bent nu aan het zoeken naar de oplossing  - als je niet weet hoe te handelen - die geen oplossing is.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

sattie

Ga aub niet zelf aan de PJ 14 sleutelen, en breng dat ding gewoon naar Audio Service toe.

jrm

Citaat van: Whisper.nl op november 06, 2012, 11:48:18
Beste Sphinx, 

Bel de jongens van Audio Elst eens zoals reeds beschreven en vraag hun om advies.

Die weten best / prima waar ze het over hebben (weet ik uit ervaring)

Je bent nu aan het zoeken naar de oplossing  - als je niet weet hoe te handelen - die geen oplossing is.

Groet Whisper  byebye

stupid :yes: :yes:

HAL9000

Nee niet  zelf  aan gaan beginnen,  laat staan als je het component vervangt door  juiste  nieuwe dan alsnog is het niet aan te raden.  Want waarom is  deze  dan  geĆ«xplodeerd?  een  Transistor/ic (spannings reg)  die  zo  uit  elkaar spat is nogal wat.   

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

sphinxproject14

Heel erg bedankt. Sb marantz gaat er zondag naar kijken. Er was wel sluiting in een buis geconstateerd zou dit de trigger zijn geweest?

Nogmaals zeer bedankt voor de tips

JohnWx

Citaat van: sphinxproject14 op november 08, 2012, 18:45:05
Heel erg bedankt. Sb marantz gaat er zondag naar kijken. Er was wel sluiting in een buis geconstateerd zou dit de trigger zijn geweest?

Nogmaals zeer bedankt voor de tips

Wel vragen of Sr hem nakijkt of Jr
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Citaat van: John Wx op november 08, 2012, 19:07:35
Wel vragen of Sr hem nakijkt of Jr
stupid


Gebeurd heel vaak bij die  hybrid  versterkers  dat  een hele berg  FETS  of  transistoren eruit knallen als  zo'n buisje  gaat.  Lijkt  er inderdaad  op dat er  een FET is  gesprongen,  fets kunnen dat zo mooi  :-P

Het is aan te raden andere buis ook te vervangen,  anders  even  te laten testen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op november 08, 2012, 19:07:35
Wel vragen of Sr hem nakijkt of Jr


Mooi klusje voor JR  :schater:

We gaan het zien..............
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

sphinxproject14

Ik heb al 2 vervangers geregeld 2 gematcht siemens greyshield e88cc. en een paar voor het testen. welke torren kunnen nog meer stuk zijn want er zitten niet veel meer torren in er zijn er nog drie maar die lijken nog fris. of bedoel je eindtorren

Ik heb een paar vragen over onderdelen bij de transistor heb met peilen aangegeven met kleuren.

Rode peil. is dit een zenerdiode?
Blauwepeil. Is dit de opamp en kan die ook stuk zijn?
Gelepeil. zijn dit afvlak elko's ?
Zwartepeil. Zijn dit electrolyten en kunnen die ook corrupt zijn.

Ik kan me bijna niet inhouden om te gaan opereren. Maar omdat er vast meer stuk is dan op het oog te zien is laat ik dat liever aan professor sbmarantz over.  :wink:



sphinxproject14