Citeer
Citaat van: bas focal marantz op Gisteren om 14:29:34
Maak maar eens een 2weg , zit vol compromissen en zijn ook geen idealen speakers .
Citaat van: John Wx op september 27, 2012, 13:46:05
Die mag je uitleggen
een tweeweg maakt gebruik van een mid/woofer .
Een compromis van 2 soorten drivers , dus geen idealen woofer en ook geen idealen middentoon driver .
Een woofer is geoptimaliseerd voor het laag en een mid driver geoptimaliseerd voor het midden gebied .
Doormiddel van membraam gewicht spreekspoel inductie , x-max van de driver en hoe de driver is opgehangen hard of zacht soort/matriaal surround wordt bepaalt of het een woofer of middetoon speaker is , of je gaat er tussen inzitten en je hebt een mid/woofer die van allebij wat kan.
Wel is een 2-weg weer veel simpeler te filteren dan een 3-weg , 1 overgangs frequentie inplaats van 2 wat dus een 2-weg stukken goekoper maakt dan een 3-weg .
Bij een 2-weg waarbij de driver flink beweegt in het laag moet dan ook tonen weergeven van 1500hz waarbij de membraam nagenoeg niet beweegt , dat gaat niet echt samen , een 3-weg heeft daar geen last van , maar aan een 3-weg zitten weer andere nadelen .
Dus een 2-weg is een compromis kwa gebruikte drivers , maar juist ingezet niet verkeert hoor het zou alleen niet snel mijn keuze zijn omdat ik graag luid speel en dan moet het laag wel diep en luid kunnen .
Ook het geluid van een echte middentoon unit is vaak net iets anders wat mijn voorkeur heeft .
Dan roepen sommigen die een 2weg hebben , een sub erbij dan kan je ook luid en diep laag hebben , zeker een goed idiee en als je dan je speakers via surround receiver ook van het laag ontdoet zal je horen dat de middenweergave hiervan ook profiteerd , je crieerd dan een 3-weg .
Uiteraard blijfd een speaker die hij of zei goed vindt klinken een persoonlijke keuze .
Terug komend op de saba's , die groenen membramen zijn erg mooi van kleur
Mij lijkt het mooier om een 2-weg te maken met die saba units en het laag dan met een sub te ondersteunen .