Greencones

Gestart door mountainbiker, september 25, 2012, 23:18:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op september 28, 2012, 10:46:06
nou die gehoormatige verschillen zijn er alleen omdat het een andere speaker is en heeft niks te maken of het een 2 of 3 weg is of coaxiaal of ?

ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die blind een 2 of een 3 weg uit elkaar zouden houden


een speaker gaat van zoveel hz tot khz en dat geeft hij weer



maar is mijn overtuiging en ervaring
Ik zal niet zeggen dat ik ze er allemaal eruit pik , maar wat ik gehoort heb tijdens heen en weer schakelen met afstandsbediening in goede luister ruimtes waren het juist de klassieke 3-weg systemen die het hebben wat ik mooi vindt klinken .

Ook een enkele 2-weg die met name goed in het middengebied was kon mij zeer bekoren .
Maar dat is nu net ook mijn probleem met een 2weg die mij wel beviel , die missen konus oppervlak om ook nog laag genoeg en luid genoeg te gaan wat mij kan bekoren .



   

jowa

Ooit wel eens een Xanadu DS-17E gehoord?
Met een transmissie-lijn of bij een DS-17E een hybrid kan je zeer diep komen qua laag, heb je echt geen drieweg voor nodig.


bas focal marantz

Citaat van: jowa op september 28, 2012, 15:05:14
Ooit wel eens een Xanadu DS-17E gehoord?
Met een transmissie-lijn of bij een DS-17E een hybrid kan je zeer diep komen qua laag, heb je echt geen drieweg voor nodig.
Nee
Transmissielijn kan vaak goed diep laag .

Maar Luid genoeg , een 2 weg met 17 cm driver naar een  3weg met 25cm driver die is al snel  12db luider .

Dan staat de 17 cm te wapperen terwijl de 25cm een beetje beweegt en zijn mid driver nauwlijks beweegt  , dan moet die 17 cm ook nog tonen van 1500 of 2000hz weergeven al naar hoe hoog de driver doorloopt .

Dan heeft het midden gebied te leiden onder de lagen tonen .

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op september 28, 2012, 15:54:15
Nee
Transmissielijn kan vaak goed diep laag .

Maar Luid genoeg , een 2 weg met 17 cm driver naar een  3weg met 25cm driver die is al snel  12db luider .

Dan staat de 17 cm te wapperen terwijl de 25cm een beetje beweegt en zijn mid driver nauwlijks beweegt  , dan moet die 17 cm ook nog tonen van 1500 of 2000hz weergeven al naar hoe hoog de driver doorloopt .

Dan heeft het midden gebied te leiden onder de lagen tonen .
Dan neem je gewoon een dubbele identieke set twee weg.Heb je  2 keer 17 centimeter in plaats van 1 keer 25 cm bij een drieweg.Beweegt ook nauwelijks.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

jowa

Citaat van: bas focal marantz op september 28, 2012, 15:54:15
Nee
Transmissielijn kan vaak goed diep laag .

Maar Luid genoeg , een 2 weg met 17 cm driver naar een  3weg met 25cm driver die is al snel  12db luider .

Dan staat de 17 cm te wapperen terwijl de 25cm een beetje beweegt en zijn mid driver nauwlijks beweegt  , dan moet die 17 cm ook nog tonen van 1500 of 2000hz weergeven al naar hoe hoog de driver doorloopt .

Dan heeft het midden gebied te leiden onder de lagen tonen .

Dan speel je volgens mij wel heel erg hard. Bij mij staat de 17 cm woofer echt niet te wapperen. Ook niet bij hard spelen.

De meeste moderne drivers kunnen die 1500 of 2000 Hz makkelijk aan.

Ik stel hierbij niet dat een goed ontworpen 3-weg systeem slecht is, ik wil enkel tegengas geven tegen de stelling dat een twee-weg niet voldoet.

bas focal marantz

Citaat van: jowa op september 28, 2012, 20:35:48
Dan speel je volgens mij wel heel erg hard.

Ik stel hierbij niet dat een goed ontworpen 3-weg systeem slecht is, ik wil enkel tegengas geven tegen de stelling dat een twee-weg niet voldoet.
(luid spelen ) Als het even kan graag .


De stelling was een beetje 2 weg zijn compromissen ,,, ik zal niet beweren dat een 2weg niet voldoet (wel voor mij) , net wat je zoekt kwa grote speaker en wat voor eissen je klankmatig aan muziek stelt .
En zoals vaak al gezegt is dat persoonlijk .

Voor geluid van mijn  tv de staan ook 2-weg speakers van harman kardon goed hun werk te doen  , klein en compact en ruim voldoende prestatie's  voor die toepassing .

Ik kan nu wel weer een argument aanvoeren maar dat doe ik niet , discussie moeten leuk blijfen en niet eindeloos doorgaan .

Dus weer ontopic wat mij betreft .





een reactie van iemand die de saba's gehoord heeft
CiteerKlopt dat die greencone luidspreker als een idioot meetrilt maar ten eerste hoort dat bij dat luidsprekerontwerp bij anderen (bunkers) moet de kast juist niet meetrillen. Ten tweede stoorde het mij niet zo bij de green cone zoals dat met "oude Duitse bunkers" vaak wel doet, als ze meetrillen. Het trillen lijkt precies goed te zijn.
Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk verbaasd was toen ik naar de green cones zat te luisteren, de verwachting was niet zo hoog, voor mijn gevoel kon het niet wat zijn maar die gedachte werd al snel hardhandig de grond in geboord waarna verbazing het overnam.
andwoordt van iemand daarop
CiteerDat gevoel hadden we allemaal wel, denk ik..

voor die genen die zoiets willen bouwen , rond €125 op ebay te koop .


Marantz 81

Interresante discussie over de verschillende systemen  :-)

Wat ik me afvraag is dat mijn dynaudio focus 220 al op 1600 hz worden gefilterd naar de tweeter en 2 x 17 cm woofers doen 1600>32 hz  ,wat dan eigenlijk zou moeten resulteren in een beter middengebied ?

Het laag is echt  :-o voor dit formaat zuilen , nadeel is wel dat ze echt een heel stabiele versterker met veel vermogen nodig hebben om het zo diep te laten gaan en de kracht in het midden  :yes: ze hebben gewoon veel honger  :-D als je ze genoeg te eten geeft gaan ze echt flink groeien  pompom

Exxar

Ging het niet over greencones? ;)

JohnWx

Citaat van: Exxar op september 28, 2012, 21:56:22
Ging het niet over greencones? ;)

zijn dat ? cones voor onder speakers
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Citaat van: bas focal marantz op september 28, 2012, 15:54:15
Nee
Transmissielijn kan vaak goed diep laag .

Maar Luid genoeg , een 2 weg met 17 cm driver naar een  3weg met 25cm driver die is al snel  12db luider .

Dan staat de 17 cm te wapperen terwijl de 25cm een beetje beweegt en zijn mid driver nauwlijks beweegt  , dan moet die 17 cm ook nog tonen van 1500 of 2000hz weergeven al naar hoe hoog de driver doorloopt .

Dan heeft het midden gebied te leiden onder de lagen tonen .
stupid
Dat ben ik helemaal met je eens ,een 3 weg heeft gewoon op hoog volume een schoner midden  :yes:

Een breedbander heeft ook z'n voordelen maar op hoog volume loopt het stuk tenzij je een hightech 8 of 10 inch breedbander neemt ......en die zijn vrij kostbaar  :-P
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op september 28, 2012, 14:34:36
Ik zal niet zeggen dat ik ze er allemaal eruit pik , maar wat ik gehoort heb tijdens heen en weer schakelen met afstandsbediening in goede luister ruimtes waren het juist de klassieke 3-weg systemen die het hebben wat ik mooi vindt klinken .

Ook een enkele 2-weg die met name goed in het middengebied was kon mij zeer bekoren .
Maar dat is nu net ook mijn probleem met een 2weg die mij wel beviel , die missen konus oppervlak om ook nog laag genoeg en luid genoeg te gaan wat mij kan bekoren .



   

er zijn gewoon 2 weg systemen die net zo laag gaan dus snap ik je beredenatie niet maar dat hoeft ook niet



wat doet een 3 weg meer dan een 2 weg of een Coaxiale of uni Q systeem of TL
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Bij een 3 weg systeem word doorgaans het laag tot 500 hz weergegeven door een woofer die daar speciaal voor gemaakt is ,het middengebied word dan ook weergegeven door een laag/mid unit die op hoog volume amper hoeft uit te slaan waardoor het middengebied veel schoner klinkt .
Wat velen met een HT receiver doen is het laag naar een subwoofer sturen en middels de receiver de main speakers ontzien van dat laag ,je slaat daarmee twee vliegen in 1 klap door aktief te filteren en de mains klinken op hoog volume veel strakker in het laag .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Een coaxilale  luidspreker is ook een 2 weg systeem ,Uni Q is gewoon een benaming daarvoor net zoals dual concentric .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op september 29, 2012, 02:04:24
Een coaxilale  luidspreker is ook een 2 weg systeem ,Uni Q is gewoon een benaming daarvoor net zoals dual concentric .

dat wist ik
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Marco op september 29, 2012, 02:01:04
Bij een 3 weg systeem word doorgaans het laag tot 500 hz weergegeven door een woofer die daar speciaal voor gemaakt is ,het middengebied word dan ook weergegeven door een laag/mid unit die op hoog volume amper hoeft uit te slaan waardoor het middengebied veel schoner klinkt .
Wat velen met een HT receiver doen is het laag naar een subwoofer sturen en middels de receiver de main speakers ontzien van dat laag ,je slaat daarmee twee vliegen in 1 klap door aktief te filteren en de mains klinken op hoog volume veel strakker in het laag .

dit niet :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.