Greencones

Gestart door mountainbiker, september 25, 2012, 23:18:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mountainbiker

Iemand ervaring met deze speakers de zogenaamde Greencones? Kwam ze tegen op de webiste van Troelsgravensen. Ben echt benieuwd hoe die klinken.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

bas focal marantz

Schijnen goed te klinken , ze kunnen niet luid en gaan niet erg laag maar hebben een hoog rendement .
Hebben een eigen klank door het mee resoneren van de kast maar dat is juist de bedoeling om nog een beetje bass eruit te krijgen .

Grote membraam inverhouding tot het gewicht daarvan , en andere mooie meetwaarden van de drivers , zelfs zo goed op sommige punten dat hedendaagse drivers daaraan nog steeds niet kunnen tippen .

En dat zou je moeten kunnen horen 9ik heb ze niet gehoord)

Op zelfbouw forum zijn er enkele die er een hebben gebouwd en zeer tevreden waren .

ik heb een paarje helaas zonder tweeters in de kast liggen .

op ebay te altijd wel een setje te koop .

TurboMarco

CiteerHebben een eigen klank door het mee resoneren van de kast maar dat is juist de bedoeling om nog een beetje bass eruit te krijgen

Dat lijkt zoiets als het mee schreeuwen van de buurvrouw om het midden wat aan te scherpen  clown1

Je meent het niet ! .....toch ??
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: Marco op september 26, 2012, 00:40:32
Dat lijkt zoiets als het mee schreeuwen van de buurvrouw om het midden wat aan te scherpen  clown1

Je meent het niet ! .....toch ??
Zeker wel , de behuizing is zo ontworpen dat ie mee ligt mee trilt , voor lagen tonen .

Je zou idd zeggen dat lijkt me niets maar geluid is niets anders dan trillingen in de lucht .

Omdat de driver de kast bij lagentonen laat resoneren komt er toch laag hoorbaar eruit , trillen van lucht , of golven hoe je het ook wil noemen .

Elke luispreker die laag weergeeft heeft voor en nadelen .

Die genen die ze gehoord hebben vinden dat ze best goed klinken en ze echt niet slecht in het laag zijn , en dat is wat telt niet wat je vindt van het systeem maar wat je hoort .

TurboMarco

#4
Sorry hoor maar dat vind in kul .

Maar goed als je vervorming in hele ruime mate mooi vind klinken dan heb ik daar niets tegen in te brengen .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

Citaat van: bas focal marantz op september 26, 2012, 00:11:46
Schijnen goed te klinken , ze kunnen niet luid en gaan niet erg laag maar hebben een hoog rendement .
Hebben een eigen klank door het mee resoneren van de kast maar dat is juist de bedoeling om nog een beetje bass eruit te krijgen .


Mijn Harbeths: Idem dito! It's all about vibes, good vibes. clown1
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Citaat van: Marco op september 26, 2012, 01:55:23
Sorry hoor maar dat vind in kul .

Maar goed als je vervorming in hele ruime mate mooi vind klinken dan heb ik daar niets tegen in te brengen .
Die drivers hebben parameters waar je geen laag uit kan halen , hoge fs en  hoge qts .
Door de kast te laten mee trillen komt er wat laag uit het systeem , ook de onderkant is open .

Die units zijn 50 jaar oud , zijn kwaliteit zit in het midden gebied , door een trucje toe te passen heb je wat laag .

Maak maar eens een 2weg , zit vol compromissen en zijn ook geen idealen speakers .

Korte spreekspoel ligte membraam goed in het midden gebied maar weinig diep laag mogenlijk en zeker kunnen ze dan niet veel druk brengen in het laag omdat de spreekspoel te kort is .
Ga je luid heb je vervorming  nonono
Lange spreekspoel zware membraam die gaan wel laag en kunnen flink wapperen , maar dan moet ie ook nog proberen goede middetonen weer te geven  nonono.

ondanks allle beperkingingen die oude vintage speakers hebben klinken ze goed toegepast erg goed en vinden ze nog gretig aftrek op ebay .

Ook oude phillips drivers goed gefilterd klinken zeer goed heb ik mogen ervaren op een ZBA (zelfbouwaudio)luisterdag .

TurboMarco

O maar ik twijfel dan ook niet aan de Saba's an sich ,ik heb zo mijn grote twijfel over de resonerende hout delen .

Iedere luidspreker heeft z'n beperking ....de 1 meer dan de ander ,vandaar dat meerweg systemen bij de grote groep prettiger in het gehoor liggen .

De greencones zijn leuk omdat het vintage is ,en als je daar van houd is dat natuurlijk helemaal geweldig  hello

Kastjes die meetrillen loop ik in ieder geval hard voor weg ,dan maar een dipool met deftige woofers erbij .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

lo

Heb toch al meer van "mee trillende" kastjes gehoord, dacht dat Hans Kortenbach concentrische speakers bouwt met erg dunne kastwanden. http://www.sorasound.com/tag/hans-kortenbach/
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Citaat van: lo op september 27, 2012, 11:20:06
Heb toch al meer van "mee trillende" kastjes gehoord, dacht dat Hans Kortenbach concentrische speakers bouwt met erg dunne kastwanden. http://www.sorasound.com/tag/hans-kortenbach/

die bouwt zoiets als een Stradivarius ander level  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lo

Nog een linkje gevonden waarin expliciet de dunne kastwand wordt aangegeven:
http://audio-life.nl/merk/musical-affairs
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op september 26, 2012, 14:29:34
Die drivers hebben parameters waar je geen laag uit kan halen , hoge fs en  hoge qts .
Door de kast te laten mee trillen komt er wat laag uit het systeem , ook de onderkant is open .

Die units zijn 50 jaar oud , zijn kwaliteit zit in het midden gebied , door een trucje toe te passen heb je wat laag .

Maak maar eens een 2weg , zit vol compromissen en zijn ook geen idealen speakers .

Korte spreekspoel ligte membraam goed in het midden gebied maar weinig diep laag mogenlijk en zeker kunnen ze dan niet veel druk brengen in het laag omdat de spreekspoel te kort is .
Ga je luid heb je vervorming  nonono
Lange spreekspoel zware membraam die gaan wel laag en kunnen flink wapperen , maar dan moet ie ook nog proberen goede middetonen weer te geven  nonono.

ondanks allle beperkingingen die oude vintage speakers hebben klinken ze goed toegepast erg goed en vinden ze nog gretig aftrek op ebay .

Ook oude phillips drivers goed gefilterd klinken zeer goed heb ik mogen ervaren op een ZBA (zelfbouwaudio)luisterdag .
Er zijn volgens mij wel degelijke goede 2 weg systemen!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op september 26, 2012, 14:29:34


Maak maar eens een 2weg , zit vol compromissen en zijn ook geen idealen speakers .




Die mag je uitleggen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

Citaat van: lo op september 27, 2012, 11:20:06
Heb toch al meer van "mee trillende" kastjes gehoord, dacht dat Hans Kortenbach concentrische speakers bouwt met erg dunne kastwanden. http://www.sorasound.com/tag/hans-kortenbach/
En Bose doet het ook  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)