Sansui 9090 monster

Gestart door HAL9000, augustus 15, 2012, 18:00:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb voor  het eerst een  sansui 9090 top  op  mijn tafel.  Ik heb wel een paar  grote receivers van  sansui  gehad  zoal  G801  901  QRX 8001 maar nog  nooit  deze.  Dit  exemplaar was  helaas  defect,  niet gek bijna  alle receivers van deze serie  zijn al eens  de pijp uit geweest.  Dit  model  word ook wel een speaker killer  genoemd.

Historie  van dit  exemplaar is dat deze is  gekocht door  de vader  in 1976± altijd goed gespeeld  hier en daar wat beginnende  kraak  kwaaltjes en toen de  kast in gezet.  10 jaar laten eruit  gehaald  aangezet.... en deed niet veel meer. 

Het is een fors  apparaat, echter zit die niet  stamp vol zoals bij marantz.

FM stereo werkte  gelukkig nog.

voeding vertoonde  een rare  afwijking en  de  eindversterkers  waren niet goed.

phono oud.

onderkant,  gelijk alle onderdelen  ontcijferen en opschrijven.

Driver board van de  eindversterkers. Waren niet goed, veel weerstanden  gaar en 4  transistoren zwart waarvan 1  zeker lek.

Alles nieuw, differentieel vervangen, zeners, en pre drivers En 12  veiligheids weerstanden die allemaal aan het rotten zijn.  Best een hoop  voor zo'n  klein printje, niet verwonderlijk dat dit niet de  stabielste  eindversterker was.

voeding en driver board  gereviseerd.

protect  en  koptelefoon print  oud.

protect nieuw, met nieuw  relais en vertint.  Ook een nieuwe  weerstand  geplaatst. Deze  was  verbrand.

toon en voorversterker oud.

Toon oud.

voorversterker  oud.

klieren en pielen.

high en low  filter gereviseerd en schoon gemaakt.

multipath etc  schoongemaakt.

phono nieuw.

Am Fm  gereviseerd

hoop oude  troep.

eindversterker test.

FM am  test

FM stereo  doet het  prima.

front 1



Het is ene mooie  receiver,  heel groot en grof gebouwd.  Tuner  is niet  de  gevoeligste  van de wereld, echter is deze  niet  slecht.  Klank en vol,  zware  eindversterkers  die  bij mij ruim 95watt  leverde per  mono  kanaal, 4x90watt bij systeem A en B,  of A en C dus  dat is netjes.   

Zijn leuke  receivers maar hebben echt service  nodig! 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bas focal marantz

Ha leuk , een receiver met vermogens VU meters .

Sansui en yamaha hadden die meters vaak op hun apparaten .

Maar is dit nu een 4 kanaals reciever of 2 kanaals .

HAL9000

2  kanaals  stereo  gewoon.  Qrx 9001 is  de  quadro  versie.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

xander32

Respect voor hoe jij de oudejes weer (op-)nieuw leven in blaast.

HAL9000

 notworthy   Ze  verdienen het!    Ik krijg  er morgen  nog  een,  deze  werkt  wel maar met gebreken.
Heeft het toch 35 jaar uit gehouden!.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

lo

Mooi stukje werk weer geleverd!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Cornelis1921

Citaat van: xander32 op augustus 16, 2012, 21:29:10
Respect voor hoe jij de oudejes weer (op-)nieuw leven in blaast.
Ja Jon, ik complimenteer mijzelf bijkans zo gaar als een oude weerstand... Zo vaak en zo goed werk jij leverd. (En dat terwijl nog jong bent.)
Die Sansui is weer zo'n mooi stukje vakwerk van opknapwerk: nogmaals, chapeau!
Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *