Ik heb voor het eerst een sansui 9090 top op mijn tafel. Ik heb wel een paar grote receivers van sansui gehad zoal G801 901 QRX 8001 maar nog nooit deze. Dit exemplaar was helaas defect, niet gek bijna alle receivers van deze serie zijn al eens de pijp uit geweest. Dit model word ook wel een speaker killer genoemd.
Historie van dit exemplaar is dat deze is gekocht door de vader in 1976± altijd goed gespeeld hier en daar wat beginnende kraak kwaaltjes en toen de kast in gezet. 10 jaar laten eruit gehaald aangezet.... en deed niet veel meer.
Het is een fors apparaat, echter zit die niet stamp vol zoals bij marantz.
FM stereo werkte gelukkig nog.
voeding vertoonde een rare afwijking en de eindversterkers waren niet goed.
phono oud.
onderkant, gelijk alle onderdelen ontcijferen en opschrijven.
Driver board van de eindversterkers. Waren niet goed, veel weerstanden gaar en 4 transistoren zwart waarvan 1 zeker lek.
Alles nieuw, differentieel vervangen, zeners, en pre drivers En 12 veiligheids weerstanden die allemaal aan het rotten zijn. Best een hoop voor zo'n klein printje, niet verwonderlijk dat dit niet de stabielste eindversterker was.
voeding en driver board gereviseerd.
protect en koptelefoon print oud.
protect nieuw, met nieuw relais en vertint. Ook een nieuwe weerstand geplaatst. Deze was verbrand.
toon en voorversterker oud.
Toon oud.
voorversterker oud.
klieren en pielen.
high en low filter gereviseerd en schoon gemaakt.
multipath etc schoongemaakt.
phono nieuw.
Am Fm gereviseerd
hoop oude troep.
eindversterker test.
FM am test
FM stereo doet het prima.
front 1
Het is ene mooie receiver, heel groot en grof gebouwd. Tuner is niet de gevoeligste van de wereld, echter is deze niet slecht. Klank en vol, zware eindversterkers die bij mij ruim 95watt leverde per mono kanaal, 4x90watt bij systeem A en B, of A en C dus dat is netjes.
Zijn leuke receivers maar hebben echt service nodig!