G5 luidsprekers

Gestart door G5, juli 22, 2012, 13:13:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

G5

Ik ben in het bezit van Marantz G-5 speakers.
Echter komt er uit de linker speaker minder geluid dan de rechter.

Ik had er al een andere versterker erop aangesloten. En zowel met een tuner als cd speler op de versterker blijf ik het probleem houden.

Waarschijnlijk is deze tweeter de oorzaak.
Denken jullie dat dit ook de oorzaak is?




Nou heb ik al verder onderzoek gedaan.
Het schijnt een phenolic ring tweeter te heten.
Deze zijn er in 4 en 8 ohm, verkrijgbaar via een webshop in het buitenland.
Echter zijn de verzendkosten hoog en ten tweede weet ik niet of ik 4 of 8 ohm moet hebben.
Marantz heb ik al gemaild maar krijg ik geen antwoord van.

Dus concreet.
Is deze tweeter de oorzaak?
Zoja, 4 of 8 ohm?
En waar zijn deze nog te verkrijgen?

Paul

Allereerst welkom op het forum  :wink: , zou niet direct aan kunnen geven waar het probleem in zit.
Ben zelf de trotse eigenaar van een setje 4G luidsprekers waar ik niks meer mee doe, mocht ik je kunnen helpen met het een en ander wil ik ze wel aan je schenken.

Verzenden lijkt me geen optie woon in de regio R,dam dus hoor het wel.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

G5

Hallo Paul,

Bedankt voor je antwoord.

Ik kan nog een keer de speakers omwisselen om eens te luisteren, maar het lijkt me het meest voor de hand liggend dat het de tweeter is aangezien de dome flink ingedrukt is.

Het liefst heb ik dus 1 of 2 vervangende tweeters.
Misschien heeft iemand anders iets liggen?

Bedankt voor je mooie aanbod, ik hou in het gedachte maar vind het voor nu zonde om ze gelijk over te nemen als ik misschien ook aan een losse tweeter kan komen.


Whisper.nl

Beste G5,

Welkom hier.

De ingedrukte dome kun je er (voorzichtig) uithalen door de stofzuiger(slang) erop te zetten.

Liefst eentje met regelbare zuigkracht.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

G5

Citaat van: Whisper.nl op juli 22, 2012, 14:39:38
Beste G5,

Welkom hier.

De ingedrukte dome kun je er (voorzichtig) uithalen door de stofzuiger(slang) erop te zetten.

Liefst eentje met regelbare zuigkracht.

Groet Whisper  byebye

Maar komt het geluid dan ook terug als hij weer in zijn oorspronkelijke vorm terug is?
Het rare is dat de tweeter wit achtig is en de andere die goed is gewoon zwart.

Marvin

Die dome zorgt voor de juiste afstraling.
Dus ingedeukt of niet, hij doet het waarschijnlijk wel even luid als een niet ingedeukte.
Maar twee verschillende tweeters is nooit ideaal.
Schroef eruit en kijk eens wat ze er achterop geplakt/geschreven hebben.

Staat er niks op, dan even een multimeter op de aansluitingen houden en kijken welke weerstand dat opleverd.
Weet niet of ze prijzig zijn die tweeters, maar ik zou als het meevalt gelijk voor beide een nieuwe bestellen.

Of, als ze overeenkomen, Paul lief aankijken.

G5

Citaat van: marvin op juli 22, 2012, 17:58:12
Die dome zorgt voor de juiste afstraling.
Dus ingedeukt of niet, hij doet het waarschijnlijk wel even luid als een niet ingedeukte.
Maar twee verschillende tweeters is nooit ideaal.
Schroef eruit en kijk eens wat ze er achterop geplakt/geschreven hebben.

Staat er niks op, dan even een multimeter op de aansluitingen houden en kijken welke weerstand dat opleverd.
Weet niet of ze prijzig zijn die tweeters, maar ik zou als het meevalt gelijk voor beide een nieuwe bestellen.

Of, als ze overeenkomen, Paul lief aankijken.

Volgens mij zijn ze wel hetzelfde, alleen is de ene verweerd ofzo.
Had al een keer de linker eruit geschroeft, maar daar stond verder niks op, behalve wat nummers.

En ze zijn flink prijzig als er nog verzendkosten uit Amerika bij komen.
Minimum orderkosten is trouwens al 50 dollar.

G5

Misschien is er ook een ander (modern) alternatief voor het vervangen van deze tweeters?

En Paul, weet jij of de tweeters van de G4 gelijk zijn aan die van de G5?

Cornelis1921

:no: Nee, de G4 heeft papieren tweeters! (Ik heb ook G4's gehad, in een ver verleden weleswaar.) Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Citaat van: G5 op juli 24, 2012, 11:05:41
En Paul, weet jij of de tweeters van de G4 gelijk zijn aan die van de G5?
Geen idee ze staan ergens achter in de kelder, ben op het werk heb wel een plaatje gegoogeld, zoek de verschillen.  :wink:



Cor zegt nee, en dat is een wijs man.   :-D :yes:  byebye

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

#10
Citaat van: Paul op juli 24, 2012, 13:04:06
Geen idee ze staan ergens achter in de kelder, ben op het werk heb wel een plaatje gegoogeld, zoek de verschillen.  :wink:



Cor zegt nee, en dat is een wijs man.   :-D :yes:  byebye
En voor die opmerking Paul: :schater: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Die  tweeters  zijn gelijk aan die  van de  G5  alle  G  modellen  gebruiken dezelfde  tweeter  alleen is  de  begin serie  tot 75  uitgerust  met   grijze speaker  units  en  na  een bepaalde  tijd met blauwe. 

Vaak  blaas je die   papieren tweeters  op  omdat  de  condensator  die  daar  bij staat  kapot  is.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

#12
Citaat van: HAL9000 op juli 24, 2012, 13:56:49
Die  tweeters  zijn gelijk aan die  van de  G5  alle  G  modellen  gebruiken dezelfde  tweeter  alleen is  de  begin serie  tot 75  uitgerust  met   grijze speaker  units  en  na  een bepaalde  tijd met blauwe. 

Vaak  blaas je die   papieren tweeters  op  omdat  de  condensator  die  daar  bij staat  kapot  is.
nonono Paul, dan is HAL pas echt wijs, de meest wijze waarschijnlijk! HAL, notworthy!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

G5

#13
Citaat van: Cornelis1921 op juli 24, 2012, 12:42:02
:no: Nee, de G4 heeft papieren tweeters! (Ik heb ook G4's gehad, in een ver verleden weleswaar.) Gr. Cor.

Deze G5 die ik heb heeft ook papieren tweeters  :wink:

Paul, dan zou ik je speakers graag overnemen.
Het enigste is dan het ophalen, ik ga studeren in Rotterdam vanaf september dan kan ik best een keer de auto nemen.
Tegen die tijd misschien een datum afspreken?





Cornelis1921

#14
Citaat van: G5 op juli 24, 2012, 18:19:08
Deze G5 die ik heb heeft ook papieren tweeters  :wink:

Paul, dan zou ik je speakers graag overnemen.
Het enigste is dan het ophalen, ik ga straks studeren in Rotterdam vanaf september dan kan ik best een keer de auto nemen.
Tegen die tijd misschien een datum afspreken?
Paul resideert in de omgeving van Rotterdam.
Groet, Cor.

:oops: Is al een keer gemeld. redface
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *