high end of pre met end voor vinyl?

Gestart door Wilfred, juli 08, 2012, 10:55:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred

Hoi,
in mijn zoektocht naar meer muzikaal genot sta ik voor het volgende dilemma:
Ik draai bijna alleen vinyl. Soms ook cd's.
Nu ik de mogelijkheden heb om alles nieuw op te bouwen kom ik uit op een marantz pm11s1 of 2. Mijn herinnering gaat 25 jaar terug waar een oud vriendje zijn marantz nogal eens liet gelden. Ik vond het een prachtig geluid.
Als ik hier en daar op het forum lees zijn er voldoende onder jullie die de voorkeur voor apart een pre en een end versterker hebben.
-Graag hoor ik voor en nadelen van jullie.
-Als ik een 100w highend plaats of bijvoorbeeld een 40w pre en een 60w end, heb ik dan hetzelfde vermogen uiteindelijk voor mijn speakers?
-wellicht gaan er nog meer vragen komen tijdens mijn ontdekkingstocht.

Hartelijke groet,
Wilfred

JohnWx

Citaat van: Wilfred op juli 08, 2012, 10:55:44
Hoi,
in mijn zoektocht naar meer muzikaal genot sta ik voor het volgende dilemma:
Ik draai bijna alleen vinyl. Soms ook cd's.
Nu ik de mogelijkheden heb om alles nieuw op te bouwen kom ik uit op een marantz pm11s1 of 2. Mijn herinnering gaat 25 jaar terug waar een oud vriendje zijn marantz nogal eens liet gelden. Ik vond het een prachtig geluid.
Als ik hier en daar op het forum lees zijn er voldoende onder jullie die de voorkeur voor apart een pre en een end versterker hebben.
-Graag hoor ik voor en nadelen van jullie.
-Als ik een 100w highend plaats of bijvoorbeeld een 40w pre en een 60w end, heb ik dan hetzelfde vermogen uiteindelijk voor mijn speakers?
-wellicht gaan er nog meer vragen komen tijdens mijn ontdekkingstocht.

Hartelijke groet,
Wilfred

Beste Wilfred

wat is 100% high end, aan high end denk ik aan een versterker van 100000€ en voor mij is het maar een woord

je hebt het over 40 w voor een pre maar die geeft geen vermogen af ?

60watt moet in principe meer dan voldoende zijn voor een woonkamer om er een hels kabel van te maken  :-D

Als je veel platen draai kan je beter misschien uitkijken naar een mooi pre-phono versterker die komt dus op een aux ingang van je versterker

voordelen van een losse voor / eind of een gewone is er voor mij niet


ps: meeste winst behaal je uit de akoestiek en de speakers en je element onder je draaitafel




succes met je zoektocht
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zweef

Bedoel je nu een aparte voor- en eindversterker? Als ik het zo lees vermoed ik dat je wat termen hutseklutst, of ik ben een simpele ziel die het niet begrijpt? :wink:
Stoc:  Marantz NR1506, PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit:CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM80

jrm

Ik ben het helemaal eens met John zijn ps...

De meeste 'winst' is te behalen bij akkoestiek, luidspreker en je naald (bij vinyl afspelen dan).

Zoldar

 stupid

steek je geld in de luidsprekers en een fatsoenlijk element. De gratis basis tweaks niet vergeten natuurlijk: stabiele ondergrond (of goed geisolleerd), goed afstellen van draaitafel.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Slashhead

Veel vermogen kan bijdragen aan een beter dynamisch gedrag van de versterker, vooral wat laag betreft. Maar is niet alleen van vermogen afhankelijk. Meestal gaat dit samen met een zware stabiele voeding en heb je uiteindelijk best een dure eindbak. E.e.a. hangt ook weer af van het type speaker dat je gebruikt, heb je bijvoorbeeld fullrange elektrostaten en wil je graag op hoog volume draaien dan stelt dit heftige eisen aan je eindversterker. Deze dingen staan er namelijk om bekend zo nu en dan bijna kortsluiting te veroorzaken, dit betekent dat je versterker op die momenten veel stroom moet KUNNEN leveren om overeind te blijven.

JohnWx

Citaat van: Slashhead op juli 10, 2012, 18:23:02
Veel vermogen kan bijdragen aan een beter dynamisch gedrag van de versterker, vooral wat laag betreft. Maar is niet alleen van vermogen afhankelijk. Meestal gaat dit samen met een zware stabiele voeding en heb je uiteindelijk best een dure eindbak. E.e.a. hangt ook weer af van het type speaker dat je gebruikt, heb je bijvoorbeeld fullrange elektrostaten en wil je graag op hoog volume draaien dan stelt dit heftige eisen aan je eindversterker. Deze dingen staan er namelijk om bekend zo nu en dan bijna kortsluiting te veroorzaken, dit betekent dat je versterker op die momenten veel stroom moet KUNNEN leveren om overeind te blijven.

Bij >85db 6/8ohm heb je dat niet nodig dus 95% van de markt


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Dus als ik het goed begrijp is mijn (nieuwe) set met een versterker van 2x35 Watt en speakers met een rendement van 82db een kansloze zaak  :?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op juli 11, 2012, 22:37:28
Dus als ik het goed begrijp is mijn (nieuwe) set met een versterker van 2x35 Watt en speakers met een rendement van 82db een kansloze zaak  :?

jij zit bij die 5%  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Slashhead

Het heeft niet zo zeer met de gevoeligheid (dB of SPL) van de speaker te maken. Sommige luidspreker systemen hebben geen bas reflex (zoals een elektrostaat), dit betekent dat meer vermogen geleverd moet worden om het laag eruit te krijgen.
Boekenkast model speakers hebben een basreflex en zijn meestal begrenst in de laag weergave door de kleine behuizing en kleinere speakers, daarom kan een minder zware versterker vaak prima volstaan. Sommige speaker systemen hebben resonantie poorten ingebouwd om de frequenties naar beneden te verleggen. Naarmate de speaker groter wordt en het frequentie bereik toeneemt denk ik dat in de meeste gevallen zwaardere versterkers betere resultaten zullen geven.  kortom, het is vooral de speaker (wel of geen bas reflex of resonantie poort) die bepaalt welk type versterker het beste past.

SB_Marantz

Citaat van: Slashhead op juli 10, 2012, 18:23:02
Veel vermogen kan bijdragen aan een beter dynamisch gedrag van de versterker, vooral wat laag betreft.


Kun je dat eens duidelijk onderbouwen?

Citeer




Maar is niet alleen van vermogen afhankelijk.





Nu weer niet?


Citeer

Meestal gaat dit samen met een zware stabiele voeding




Is het nu wel of niet?


Citeer
E.e.a. hangt ook weer af van het type speaker dat je gebruikt, heb je bijvoorbeeld fullrange elektrostaten en wil je graag op hoog volume draaien dan stelt dit heftige eisen aan je eindversterker.


Dat ligt er maar aan.
Acoustats en vele anderen zijn makkelijk aan te sturen.
Scintillas daarentegen weer niet.

Magnepan's ( magnetostaten, zijn erg vriendelijk qua belasting voor je versterker)






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)