Experimenteren met tweedehands luidsprekers voor Marantz cd5004 en pm6003

Gestart door Peter Kudelstaart, juli 08, 2012, 09:51:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

jrm


Peter Kudelstaart

Daar kom ik dan met mijn beginnerssetje cd 5004 en pm6003! Niet dat ik er niet tevreden mee ben. Mijn complimenten hoor voor jouw "setjes"!
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Maus

Ik kan je, als je van de 'sound' van Wharfedale houd, een setje 504's aanraden. Net een model kleiner en zéker beter. Moet het écht klein, kun je nog voor de Wharfedale Diamond 3 gaan, ook leuk maar te klein voor serieus laag :)

Mocht je trouwens last hebben van 'bonkend' laag, zou je eens wat kunnen experimenteren met iets zachts tussen je speaker en bureau, een hoofdkussen ofzo ter test :)

Peter Kudelstaart

Hallo Maus,

Is de 504 dan niet het kleinere broertje van de 505? En toch beter dan de 505? Ik ga eens kijken wat ik op internet kan vinden. Bedankt voor de tip! Ik heb wel inmiddels van die dempende voetjes onder de luidsprekers gezet. Het bureau trilt dan ook niet meer zo.

Mijn B&W 686 speakers staan nu overigens op Atacama Nexus 6 speakerstands in mijn slaapkamer. Dat is een hele verbetering! Ze staan aangesloten op een Yamaha surroundreceiver en klinken erg goed, ook op een wat hoger volume (alhoewel ik ze nooit heel erg hard zet). Op mijn Marantz pm6003 zouden ze dus als het goed is nog beter klinken. Ik snap de negatieve berichten over de 686 op onder andere Whathifi.com en op verschillende fora echt niet. Het blijkt dat je dus vooral zelf moet gaan luisteren.

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

JohnWx

Citaat van: Peter Kudelstaart op juli 14, 2012, 12:26:28
Daar kom ik dan met mijn beginnerssetje cd 5004 en pm6003! Niet dat ik er niet tevreden mee ben. Mijn complimenten hoor voor jouw "setjes"!

ik vind het een mooie set hoor
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: Peter Kudelstaart op juli 27, 2012, 12:24:10
Hallo Maus,

Is de 504 dan niet het kleinere broertje van de 505? En toch beter dan de 505? Ik ga eens kijken wat ik op internet kan vinden. Bedankt voor de tip! Ik heb wel inmiddels van die dempende voetjes onder de luidsprekers gezet. Het bureau trilt dan ook niet meer zo.

Mijn B&W 686 speakers staan nu overigens op Atacama Nexus 6 speakerstands in mijn slaapkamer. Dat is een hele verbetering! Ze staan aangesloten op een Yamaha surroundreceiver en klinken erg goed, ook op een wat hoger volume (alhoewel ik ze nooit heel erg hard zet). Op mijn Marantz pm6003 zouden ze dus als het goed is nog beter klinken. Ik snap de negatieve berichten over de 686 op onder andere Whathifi.com en op verschillende fora echt niet. Het blijkt dat je dus vooral zelf moet gaan luisteren.

Groet Peter

Als je echt voor mooie Wharfedale's wilt gaan zoek op Coleridge en Harewood

http://www.gramophone.net/Issue/Page/November%201989/229/766619/Two+versions+of+the+Coleridge+Wharfedale+news
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Maus

Citaat van: Peter Kudelstaart op juli 27, 2012, 12:24:10
Hallo Maus,

Is de 504 dan niet het kleinere broertje van de 505? En toch beter dan de 505? Ik ga eens kijken wat ik op internet kan vinden. Bedankt voor de tip! Ik heb wel inmiddels van die dempende voetjes onder de luidsprekers gezet. Het bureau trilt dan ook niet meer zo.

Mijn B&W 686 speakers staan nu overigens op Atacama Nexus 6 speakerstands in mijn slaapkamer. Dat is een hele verbetering! Ze staan aangesloten op een Yamaha surroundreceiver en klinken erg goed, ook op een wat hoger volume (alhoewel ik ze nooit heel erg hard zet). Op mijn Marantz pm6003 zouden ze dus als het goed is nog beter klinken. Ik snap de negatieve berichten over de 686 op onder andere Whathifi.com en op verschillende fora echt niet. Het blijkt dat je dus vooral zelf moet gaan luisteren.

Groet Peter

Jij vergelijkt nu een setje Wharfedales met B&W's. Volgens mij zijn dat hele andere prijsklassen en zijn die 686 redelijk betaalbaar voor een B&W zijnde. Wellicht dat die mensen op het andere forum vergelijken tussen dure B&W's en deze?

Qua versterker, ik zou vooral eens proberen welke beter is. Mijn ervaring is dat kleine Yamaha versterkers of surroundversterkers vaak erg goed klinken.


JohnWx

"normaal" gesproken zouden bijna alle mensen zeggen die B&W's zijn anders/beter maar kan maar net zo zijn dat mensen die sound juist wel bevalt

Heb ook ooit is een paartje 505.2 of zoiets gehad een gesloten systeem ik vond het prettig  :lol:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Jeroen

Hoi Peter, ik heb zelf een set b&w 685 gehad op een pm7001,dv7001 gehad en ik vond dit niet een geweldige combinatie terwijl de pm7001 toch 70 watt leverde, wat ik wel kan beamen is dat een Yamaha receiver of versterker met b&w luidsprekers een betere combinatie is naar mijn mening. B&W luidsprekers hebben meestal veel vermogen van de versterker nodig.

Groet Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Peter Kudelstaart

@John Wx,
Die Wharfedale Coleridge of Harewood zou ik graag uitproberen. Als ik het goed begrijp zijn deze higher-end dan 505's. Op Marktplaats worden die echter niet aangeboden. De Wharfedale sound vind ik prettig. Voordat ik die 505's kocht had ik Wharfedale Delta 50's: mijn allereerste luidsprekers die ik als tiener bij elkaar gespaard had. Enig idee waar ik tegen Coleridges of Harewoods aan kan lopen?
@ Maus en Jeroen
De B&W 686 en Wharfedale 505 zijn inderdaad hele verschillende luidsprekers. De 505's heb ik tweedehands gekocht. Ik heb geen idee wat die in de jaren '80 kosten. De 686 is de kleinste B&W luidspreker uit de 600 serie (225 euro per stuk). Sommige kenners vinden dat deze speaker nooit bedoeld is als front stereo set, maar als rear speakers in een surround opstelling. Daar ben ik het niet mee eens, maar gezien het formaat moet je er natuurlijk niet een grote kamer mee willen bestrijken. Nu ze op een vrij kleine slaapkamer staan, met lekker dempende vloerbedekking, kussens en dekbedden en nog eens op stands staan klinken ze warm, maar met veel detail. Misschien is de combinatie met mijn Yamaha receiver, zoals Jeroen zegt, ook wel een schot in de roos.
Overigens ben ik op de B&W 686 uitgekomen door te luisteren in een hifi winkel. Daar hadden ze geen Wharfedale. Ik had me op internet goed geïnformeerd over de luidsprekers die die winkel had. Het moesten Dali Zensor 1's, Dali Lektor 2's of Monitor Audio Bronze BX2's worden. In de luisterruimte vond ik ze op een Denon 720 (vergelijkbaar met Marantz PM6003) te schel klinken. Toen maar de 686 geprobeerd, een beetje boven budget, maar deze klonk wel vol en prettig. Thuis op mijn zolderkamer klonk het allemaal een stuk minder, vooral als je het volume iets opendraaide. Nieuwigheid dacht ik eerst, maar na een poosje heb ik mijn 505's neergezet en dat klonk gewoon beter. Als ik nu moet zeggen welke beter klinkt in de huidige opstelling, dan zou ik niet echt kunnen kiezen. De B&W's (in de slaapkamer met de Yamaha) zijn zeer gedetailleerd, maar de plaatsing is wel behoorlijk kritisch. De 505's (op de zolderkamer met de Marantz) zet een groter geluidsbeeld neer (ze zijn ook een stuk groter), maar laag, midden en hoog zijn erg evenwichtig. Op hoger volume klinkt de 505 nog steeds beter. Van beide kan ik echter erg genieten.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Maus

Regelmatig in kringlopen kijken, Wharfedale komt nog weleens voorbij!
Ik weet één 504 te staan, die kost 5 euro in de kringloop... Maarja wat moet je met 1..

Marvin


Maus

Heb ik aan zitten denken maar helaas niet magnetisch afgeschermd en ik kijk niet zoveel films..
Áls ik film kijk, wel met beamer ;D