Experimenteren met tweedehands luidsprekers voor Marantz cd5004 en pm6003

Gestart door Peter Kudelstaart, juli 08, 2012, 09:51:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter Kudelstaart

Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik mezelf een stereoset kado gedaan. De set bestaat uit een Marantz cd5004 cd speler en een pm6003 versterker. Daarbij heb ik een setje B&W 686 (boekenplank)luidsprekers gekocht. Op zich komt er uit de luidsprekers een mooi warm en gedetailleerd geluid zolang je het geluidsniveau laag houdt. Ga je wat harder dan is het geluid niet prettig. Als experiment heb ik deze luidsprekers vervangen met mijn oude Wharfedale 505.2's. Deze klinken op laag geluidsniveau anders dan de 686'en, maar zeker niet minder. Draai je het volume wat meer open dan is er geen vervorming zoals bij de 686'en.

Mijn stereoset staat op zolder op een groot bureau van 2 meter breed. De wharfedale 505's zijn echter 44 cm hoog en passen nog maar net onder het schuine dak. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een wat kleinere luidspreker die beter op mijn bureau passen, maar een mooi vol en gedetailleerd geluid leveren. Ik wil graag op marktplaats een setje gebruikte luidsprekers scoren. Mijn vraag aan de forumleden is of jullie tips hebben voor een luidspreker die minimaal zo goed klinkt als een wharfedale 505, maar dan wat kleiner. De zolder is ongeveer 25 m2 en heeft een puntdak.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

JohnWx

Citaat van: Peter Kudelstaart op juli 08, 2012, 09:51:33
Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik mezelf een stereoset kado gedaan. De set bestaat uit een Marantz cd5004 cd speler en een pm6003 versterker. Daarbij heb ik een setje B&W 686 (boekenplank)luidsprekers gekocht. Op zich komt er uit de luidsprekers een mooi warm en gedetailleerd geluid zolang je het geluidsniveau laag houdt. Ga je wat harder dan is het geluid niet prettig. Als experiment heb ik deze luidsprekers vervangen met mijn oude Wharfedale 505.2's. Deze klinken op laag geluidsniveau anders dan de 686'en, maar zeker niet minder. Draai je het volume wat meer open dan is er geen vervorming zoals bij de 686'en.

Mijn stereoset staat op zolder op een groot bureau van 2 meter breed. De wharfedale 505's zijn echter 44 cm hoog en passen nog maar net onder het schuine dak. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een wat kleinere luidspreker die beter op mijn bureau passen, maar een mooi vol en gedetailleerd geluid leveren. Ik wil graag op marktplaats een setje gebruikte luidsprekers scoren. Mijn vraag aan de forumleden is of jullie tips hebben voor een luidspreker die minimaal zo goed klinkt als een wharfedale 505, maar dan wat kleiner. De zolder is ongeveer 25 m2 en heeft een puntdak.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Peter

Ik denk dat je moet gaan schuiven met je akoestiek, het is geen vervormen dat kan niet of je versterker moet niet goed zijn of je speaker is stuk

95% word bepaald door plaatsing en akoestiek, weet niet of het kan maar probeer ze niet onder de schuine kap te zetten, elke speaker heeft een afstraling gedrag en 50 cm vanaf de muur, en als je zacht draait klinkt veel goed


succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marantz 81

Doe het schuim eens in de basspoorten en ontkoppel de speakers van het buro  byebye

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op juli 08, 2012, 11:53:43
Doe het schuim eens in de basspoorten en ontkoppel de speakers van het buro  byebye

:yes:


gewoon lekker prutsen tot dat het goed klinkt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Whisper.nl

Beste Peter,

Je bent opzoek naar een boekenplank speaker.
Een vriend van mij heeft twee sets in de aanbieding.
Ik weet niet welke prijs je in gedachten hebt:

Maar deze twee staan in de verkoop

De Rogers AS501 . (2007).
De Richard Allen (een vintage set) RA8

Ik heb beide speakers beluisterd op een Accu E205 en een Marantz cd10.
Beide speakers hebben een eigen sound.
Je zult zelf moeten luisteren welke je mooi (of niet) vindt.

Over de prijs worden we het vast wel eens.

Groet Whisper

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

JohnWx

Citaat van: Whisper.nl op juli 08, 2012, 13:18:58
Beste Peter,

Je bent opzoek naar een boekenplank speaker.
Een vriend van mij heeft twee sets in de aanbieding.
Ik weet niet welke prijs je in gedachten hebt:

Maar deze twee staan in de verkoop

De Rogers AS501 . (2007).
De Richard Allen (een vintage set) RA8

Ik heb beide speakers beluisterd op een Accu E205 en een Marantz cd10.
Beide speakers hebben een eigen sound.
Je zult zelf moeten luisteren welke je mooi (of niet) vindt.

Over de prijs worden we het vast wel eens.

Groet Whisper

Demootje met SACD en je bent om  :lol:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

jrm

Zijn overigens wel errug goed de Rogers en de Richard Allen speakers.

Elke speaker heeft zo zijn eigen geluid, dus luisteren, luisteren en nog eens luisteren.
Normaal gesproken geeft een versterker alleen het geluid door aan je luidspreker...

Peter Kudelstaart

Bedankt voor alle reacties,

Nou, ik ben aan het uittesten geweest. De ruimte om te schuiven met de luidsprekers ontbreekt enigszins, maar ik heb de luidsprekers wel wat meer van het schuine dak gezet. Dat lijkt al een wat beter resultaat te geven. De luidsprekers los maken van het bureau is helaas geen optie. Domweg geen plek om de luidsprekers goed neer te zetten. Ook heb ik de schuimvullingen voor de baspoorten uitgeprobeerd. Ik ben er nog niet uit of dat nou beter klinkt. Dat ben ik nog aan het uittesten. Kortom: voorlopig ga ik nog even door met mijn huidige luidsprekers.

Met vriendelijke groet,

Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

jrm


Peter Kudelstaart

Hallo JRM,

Ik woon inderdaad in Kudelcity. Jij ook?

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

jrm

Mmmm, jaren geleden, eerst in Aalsmeer en daarna via Vrouwentroost naar Kudelstaart verhuisd, in die grote huizen met dakterras was toen nieuwbouw.

Zomers lekker flirten bij de loswal  8-)

Peter Kudelstaart

Ik woon in Sconedorp. Mag ik vragen wat voor setup jij hebt?
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

jrm

Set 1:

Marantz PM-15 S1, SA-15S2, ST-15S1, Mordaunt short Avant 908i

Set 2:

Marantz PM-68, Philips CD 931, Sansui TU-S33, Jamo sw3

Set 3:

Marantz 2226B (als voor), 140 (als eind), 5020, Arcam delta70.3, Philips DCC-951, Sony PS-X3, Mordaunt short Avant 902i

JohnWx

Citaat van: jrm op juli 14, 2012, 10:19:20
Set 1:

Marantz PM-15 S1, SA-15S2, ST-15S1, Mordaunt short Avant 908i

Set 2:

Marantz PM-68, Philips CD 931, Sansui TU-S33, Jamo sw3

Set 3:

Marantz 2226B (als voor), 140 (als eind), 5020, Arcam delta70.3, Philips DCC-951, Sony PS-X3, Mordaunt short Avant 902i

alle 3 tegelijk  notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

jrm