Restauratie Marantz 1072

Gestart door Slagwerkcrack, juni 19, 2012, 19:17:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Slagwerkcrack

L.S., (Geacht Forum)

Ik ben voornemens, mijn oude Marantz versterker Model 1072, bouwjaar medio 1976 te laten restaureren.
Volgens opgave, van mijn plaatselijke Marantz-dealer, zou het via de reparatieafdeling van de Hoofdimporteur, Marantz Nederland niet meer kunnen?

Vermoedelijke redenen; te oud, geen onderdelen meer verkrijgbaar, kan niet meer mee in de innovatie van na
medio 1980, waarbij na deze datum de versterkers, aanzienlijk verbeterd zouden zijn?)

Mijn dealer, (overigens door hen ONGEZIEN) raadt het ten strengste af, deze nog te laten modificeren. (Ik begrijp overigens best, dat hij nieuw wil verkopen),
Ik heb ook een nieuwe set gekocht, maar ik wil desondanks de oude versterker, in ere laten herstellen!)

Diagnose:
Naar mijn vermoeden, zijn de potmeters vervuilt en-of versleten, waardoor er het nodige gekraak/geruis hoorbaar is. (Ik denk niet, dat er meer aan de hand zou kunnen zijn.)

Antwoord:
Als aanvullende, wellicht belangrijkste reden wordt opgegeven, dat vanwege de ouderdom de prints bij het solderen, naar de gallemiezen kunnen worden geholpen?

Vraag;
Bovendien weet ik niet, of de orginele (welk type?) podmeters, nog verkrijgbaar zijn voor Marantz?
Zo nee, is er dan een imitatie-(universeel) podmeter, welke zou kunnen passen?

Bovendien, bestaat er nog een mogelijkheid, oude versterkers te laten upgraden, middels het z.g.n. "by-passen."
D.w.z. essentiƫele onderdelen, kunnen worden vervangen door hoogwaardiger componenten, aangepast aan de huidige normen?

Mijn vragen zijn:

1.Kennen jullie iemand, die voor mij dit met de nodige vakkennis van Marantz, vanwege de restauratie dit
   particulier kunnen oplossen? (Woonachtig, binnen de Provincie Zuid-Holland, maar verder weg mogelijk
   per strekkende pakketpost zenden/retour?)
2.Is reparatie cq. modificatie, (by-passen) voor dit model Marantzversterker, nog aan te raden?
3.Wat zou dit eventueel, c.a. moeten gaan kosten?
4.Is er een definitiar verschil, tussen de oude lijn versterkers uit die periode, in vergelijk met nu?
5.Het tussenplaatsen, van een losse 24 -traps equilizer, zou het orginele geluid vergallen? Klopt dit?
6.Men raadt af, om aktief geschakelde speakerboxen te gebruiken,(met ingebouwde eindversterking)
   omdat dit geen meerwaarde zou hebben, t.o.v. een passief systeem? Klopt dit?
7.Is er (naar jullie oordeel) een per definitie betrouwbaar adres, waar men met goed fatsoen behalve
   nieuw, ook een zeer degelijke tweede-hands audio, van Marantz kan kopen?
8.Men beweert, dat de afschrijving op 2.1, 5.1, 6.1 en 7.1 surroundsystemen dermate hoog is, mede door
   snellere ontwikkelingen op dat terrein, (AV receivers) dat men deze beter tweedehands kan kopen,
   omdat deze nieuw, minder waardevast zouden blijken te zijn?Is dat zo?
   Binnen deze range zou men bovendien teveel, voor de naam (imago) dan voor de kwaliteit moeten betalen?
9.Het kwaliteitsverschil in procenten, zou tussen de normale klasse van Marantz, in vergelijk met de
   premiumklasse, ongeveer een 15 % bedragen?(Volgens opgave Dealer) Is jullie mening, gelijkluidend?


Met grote belangstelling, zie ik gaarne Uw antwoorden tegemoet !!!

Met vriendelijke groet,

Henk Troost,
Hellevoetsluis.

P.S. Ik ben eigenlijk wel net als jullie, met recht een audiofiel te noemen...
       Marantz is mijn voorkeursmerk, omdat ik ook semi-beroeps-(top)muzikant
       (maar ook Deejay) ben geweest, stel ik door de bank genomen iets meer dan gemiddelde eisen,
       aan mijn geluidsapparatuur, inzake natuurgetrouwe weergave.






Slagwerkcrack

JohnWx

Welkom

1 ja
2 ja
3 geen idee
4 ik zeg nee een versterker moet alleen versterken
5 ja
6 nee hoeft niet
7 elke hifizaak die toevallig Marantz heeft staan, gewoon op MP of Hifi.nl of de advertenties die hier staan
8 dat is met alles wat nieuw is
9 ik denk het niet vind hem nog eerlijk meestal zeggen ze meer %
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Slagwerkcrack

L.S,

Met dank, voor de antwoorden en het welkomswoord!

Ik verzoek (indien mogelijk) de voorgaande vragen, (voor het oog ogenschijnlijk verstopt,
omdat ik deze, abusievelijk ben vergeten te nummeren) eveneens,
te kunnen beantwoorden?

De aanvulling (verduidelijking), is derhalve alsvolgt;
1.Kan ik met naam en toename, (binnen deze site) naar iemand worden verwezen,
   welke een Marantz-renovatie, (met respekt voor Marantz) naar behoren kan uitvoeren?
2.Daarop is geantwoord met JA, gaarne verzoek ik om de aanvullende gegevens, van
   deze persoon, zodat ik met hem in kontakt kan treden?
3.Kunnen potmeters, op een zeer oude versteker worden vervangen, zonder dat er schade
   optreedt?(Gelet, op de ouderdom.)
4.Men zegt, dat gewone versterkers van Marantz enigzins waardevast blijven, Surround AV receivers daarentegen
   niet, omdat binnen dat geheel de ontwikkelingen, te snel zouden gaan.
   Klopt mijn redenering dat men dan beter, voor een goede tweede-hands kan gaan?
   Men betaald dan immers in nieuwwaarde teveel, voor een systeem wat dan te snel verouderd?
   (Hoofddeel, gevormd door ontwikkelingskosten, en de meerwaarde van de Merknaam.) 
5.Welke type en model potmeters moet ik hebben, voor de Marantz 1072 uit het bouwjaar 1976?
6.Welke positieve, danwel negatieve ervaringen hebben jullie, m.b.t. het z.g.n. "BY PASSEN" van
   verouderde geluidsapparatuur?
7.In welk geval, heeft een 24 traps Equillizer, WEL een toegevoegde waarde?


Alvast bedankt, voor de antwoorden.

M.v.g,

Henk Troost


Slagwerkcrack

Whisper.nl

Beste Henk,  Welkom.

Zuid - Holland, Zoek eens contact met Hal9000.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Slagwerkcrack

L.S.,

Met vriendelijk dank !
Hoe vindt ik deze, HAL900 ergens hier?

Gr.Henk Troost.
Slagwerkcrack

pietjepc

Even onder het kopje techniek kijken. Daar zitten wel een aantal topics tussen welke Hal heeft opgestart. Hier kun je tevens eerdere restauratie-projecten van hem bekijken. Bij zijn naam kun je icoontje kiezen om hem een pm te sturen. Succes!
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

lo

Citaat van: Slagwerkcrack op juni 19, 2012, 20:26:46
L.S.,

Met vriendelijk dank !
Hoe vindt ik deze, HAL900 ergens hier?

Gr.Henk Troost.

Het betreft HAL9000. Hij kijkt regelmatig in dit board dus "contact" gaat helemaal goed komen. Zoals gezegd kun je hem ook een persoonlijk bericht sturen. Klik boven in op "mijn berichten" en dan moet het zich zelf uit wijzen.

Succes.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Citaat van: Slagwerkcrack op juni 19, 2012, 20:17:17
L.S,

Met dank, voor de antwoorden en het welkomswoord!

Ik verzoek (indien mogelijk) de voorgaande vragen, (voor het oog ogenschijnlijk verstopt,
omdat ik deze, abusievelijk ben vergeten te nummeren) eveneens,
te kunnen beantwoorden?

De aanvulling (verduidelijking), is derhalve alsvolgt;
1.Kan ik met naam en toename, (binnen deze site) naar iemand worden verwezen,
   welke een Marantz-renovatie, (met respekt voor Marantz) naar behoren kan uitvoeren?
2.Daarop is geantwoord met JA, gaarne verzoek ik om de aanvullende gegevens, van
   deze persoon, zodat ik met hem in kontakt kan treden?
3.Kunnen potmeters, op een zeer oude versteker worden vervangen, zonder dat er schade
   optreedt?(Gelet, op de ouderdom.)
4.Men zegt, dat gewone versterkers van Marantz enigzins waardevast blijven, Surround AV receivers daarentegen
   niet, omdat binnen dat geheel de ontwikkelingen, te snel zouden gaan.
   Klopt mijn redenering dat men dan beter, voor een goede tweede-hands kan gaan?
   Men betaald dan immers in nieuwwaarde teveel, voor een systeem wat dan te snel verouderd?
   (Hoofddeel, gevormd door ontwikkelingskosten, en de meerwaarde van de Merknaam.) 
5.Welke type en model potmeters moet ik hebben, voor de Marantz 1072 uit het bouwjaar 1976?
6.Welke positieve, danwel negatieve ervaringen hebben jullie, m.b.t. het z.g.n. "BY PASSEN" van
   verouderde geluidsapparatuur?
7.In welk geval, heeft een 24 traps Equillizer, WEL een toegevoegde waarde?


Alvast bedankt, voor de antwoorden.

M.v.g,

Henk Troost

1 SB Marantz Hal9000 Audioservice Elst
2 zie hier boven
3 ja
4 waardevast onzin misschien de eerste 4/5 jaar daarna is het een beetje wat de gek ervoor geeft en hoe de markt is
5 moet je downloaden op internet voor de specs.
6 wat is BYPASSEN ?
7 EQ is om je eigen smaak/sound eraan te geven maar je gaat weg van het origineel/bron
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Ik ken 2 handen vol techneuten waaronder ondergetekende die je 1072 weer in goede conditie kunnen terug brengen.

Het relaas van je dealer raak kant nog wal.

Wanneer jij vindt dat een equalizer een toegevoegde waarde heeft in jou set dan is dat zo.
Hoewel een parametrische wel een slag beter is dan een grafische.

Succes
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: lo op juni 19, 2012, 20:59:31
Het betreft HAL9000. Hij kijkt regelmatig in dit board dus "contact" gaat helemaal goed komen. Zoals gezegd kun je hem ook een persoonlijk bericht sturen. Klik boven in op "mijn berichten" en dan moet het zich zelf uit wijzen.

Succes.

ze nemen vanzelf contact op deze brood monteurs :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RonaldW

Zuid Holland is HAL, rond Nijmegen is SB Marantz, kijk eens goed op dit forum onder techniek, dan krijg je vanzelf een indruk van deze twee kunstenaars, deze jongens zijn niet goed, deze zijn heeeeeeeeeeeeel goed !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

jrm

 stupid :yes: :yes:

Altijd laten reviseren na zoveel jaar.
Die 'oude' techniek is mijn inziens even goed als heden ten dage, alleen er fraaier uit zien (bijv. dat blauwe licht...)