Gisteren naar Patrick geweest (eindelijk
) om als troubleshooter eens een poging te wagen om het enigszins rare laag probleem te gaan beluisteren. Ik had mijn mic stand meegenomen om ook de ADSY er weer een keer opnieuw over heen te gooien. Na het hartelijke ontvangst eerst maar eens gaan luisteren. Al snel viel het rare bas probleem op. Natuurlijk denk je niet meteen aan kapotte apparatuur. Niks leek daar ook op te wijzen. De sub deed het, de SR deed het en verder was alles ook goed aangesloten. Na de ADSY meting opnieuw luisteren. Surround bubble was in mijn oren wel aardig (vond het niet overdonderend) maar de sub deed eigenlijk helemaal niks. Toch geen misselijke sub deze Sunfire met DF en FF woofers en een vermogen van 600 Watt. Daar mag je toch wel iets van verwachten
. Maar pas nadat ik hen op meer dan 75% vermogen had gezet kwam er een beetje laag uit maar dat was meer storend dan dat het lekker mee stond te knallen met de film
. Het vreemde was ook dat er met stereo en in een pro logic mode wel veel laag uit de sub kwam maar met elke digitale surround mode niks. We kwamen toen uiteindelijk tot de conclusie dat de .1 uitgang naar de sub met DD/DTS tracks geen signaal kreeg en dus er iets niet goed moest zitten in de SR-5004. Enigste manier om dat zeker te weten was in mijn ogen om naar huis te rijden en mijn Onkyo TX-SR508 te gaan ophalen en het daar eens mee te gaan proberen. Zo ben ik dus weer naar huis gereden en de Onkyo uit de kamer van mijn zoontje te halen. Die was er niet echt blij mee maar vond het gelukkig wel OK
. Onkyo even snel 2.1 aangesloten en daar was de sub
. Geluid was meteen veel beter. Conclusie was dus dat de Marantz niet goed is en dus weer naar de reparateur kan. Beetje sneu voor Patrick die dan weer weken zonder goed geluid moet doen. Eigenlijk heeft hij met deze Marantz nog nooit 1 dag een goed geluid gehad. Omdat wij toch volgende week een paar weekjes op vakantie gaan mag Patrick de Onkyo zolang gebruiken. Dus alle 7.1 kanalen aangesloten ADSY er over en toen was de surround bubble opeens een stuk beter en de sub op 25% volume. Toen kwam pas voor het eerst de kwaliteit van de sub naar voren. Beetje fine tunen nog maar dat mag Patrick zelf doen. Ik ben blij dat het nu goed klinkt. Van een laag probleem is totaal geen sprake meer ondanks dat Patrick de kamer niet optimaal voor HT heeft ingedeeld. Ik hoop dat het nu ook eens netjes en goed wordt afgehandeld met de Marantz......maar anders zijn er hele mooie Onk's op de markt...