Metrum DAC + UD5005 versus SA-11/15Sx

Gestart door pameijer, mei 29, 2012, 13:30:59

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Citaat van: joep op juli 16, 2012, 10:40:30
Zoals ik hier al eerder zei:
Had het wel over losse dac's niet ingebouwde in b.v. een cd speler. En over het feit dat Marantz nu pas op de SA 11 en SA 15 een mogelijk heeft met een digitale ingang om als dac te gebruiken. Het heeft b.v. voor de 11 serie ook geen aparte dac. En bij veruit de meeste onder ons is ook helemaal geen losse dac aanwezig. En staat het dus nog bij zeer veel HiFi liefhebbers in de kinderschoenen. Het is dus ook helemaal niet vanzelfsprekend dat je in iedere stereo winkel een losse dac aantreft.
Het is nog toekomstmuziek dat iedere set bij ons rond een dac is opgebouwd. Iets dat best zou kunnen komen maar er nu nog niet is. Ook de verklaring over het enorme prijsverschil bij dac's is nog zeer verwarrend. Heb ik wel zo'n dure nodig en is die ook echt beter? En wil ik wel een dac als er een goede in mijn cd speler zit. Of heb ik er wel een nodig voor mijn squeezebox of iPod? Dus dat bedoel ik met het staat nog in de kinderschoenen. Ik heb het nu 2 maal proberen uit te leggen. Ik hoop dat je het nu snapt.
De tijd van stereo versterkers met ingebouwde dac is zo goed als voorbij omdat men nu de voorkeur geniet van meerkanaals netwerkreceivers die prima dac's aan boord h.ebben ,een losse dac is er altijd al geweest en word nu voornamelijk gebruikt voor pc's en aanverwante multimedia producten om die aan te kunnen sluiten op een dacloze  :-D versterker ,dit is niets nieuws en staat allang niet meer in de kinderschoenen .....en dat een paar stereo liefhebbers menen dat een externe dac beter zou functioneren dan een dac in een hedendaagse receiver zegt meer over hun dan wat feitelijk gebeurt
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

joep

Citaat van: Marco op juli 16, 2012, 11:22:56
De tijd van stereo versterkers met ingebouwde dac is zo goed als voorbij omdat men nu de voorkeur geniet van meerkanaals netwerkreceivers die prima dac's aan boord h.ebben ,een losse dac is er altijd al geweest en word nu voornamelijk gebruikt voor pc's en aanverwante multimedia producten om die aan te kunnen sluiten op een dacloze  :-D versterker ,dit is niets nieuws en staat allang niet meer in de kinderschoenen .....en dat een paar stereo liefhebbers menen dat een externe dac beter zou functioneren dan een dac in een hedendaagse receiver zegt meer over hun dan wat feitelijk gebeurt

"stereo versterkers met ingebouwde dac " Kijk dat is nu nieuw voor mij. Wist niet eens dat die bestonden. Dacht zelfs dat een externe dac zoals bijvoorbeeld van Linn of zo beter waren dan wat te vinden was in een reciever. Zo zie je maar dat deze materie toch in ieder geval bij mij in de kinderschoenen staat. Je bent nooit te oud om te leren.

Paul

De PM95 heeft een dac en bv de Sony van John Wx heeft ook een interne dac, allebei stereo versterkers.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Om even in de Marantz scene te blijven .....denk aan de PM95 en de PM75 ,beide versterkers heb ik hier gehad .

Ik heb nu nog een Philips FA950 stereo versterker met dac ,wat ik al zei ......ik hou mij sinds 1985 bezig met verschillende dacs  :-)

Zo spannend is het iig niet .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

jowa

Stereo versterkers met DAC's werden eind jaren tachtig wel vaker gemaakt. Ik heb de JVC AX-Z911 gehad met ingebouwde DAC, gave bak.

Na een tijdje is de populariteit van versterkers met DAC's compleet ingezakt ten faveure van AV-receivers met ingebouwde DAC's.

De laatste jaren zijn ze weer in opkomst doordat streaming hot is, zelfs Densen heeft nu de mogelijkheid van een DAC in een stereo (voor)versterker.
Dus niet nieuws, alleen is de opbouw anders qua inputs en mogelijkheden.

Marantz 81

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marantz 81

Zoldar

Citaat van: Marco op juli 16, 2012, 11:22:56

In de 3 Ht (yamaha/onkyo/sony) amps die ik als DAC heb aangesloten vielen er 2 door de mand en 1 klinkt gewoon prima. Maar ik ga er nog geen mooie Dac voor wegdoen. Ik meen ook gelezen te hebben dat zelfs bij een top Ht set een meridian dac zijn meerwaarde kan hebben.  clown1

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

WimPeu

:-D. Zeer zeker. Ik was eigenlijk enigzins geshocked door het grote verschil. Op papier zijn de Dac's in de Integra veel beter. 32 Bit tov 20 Bit en vele jaren nieuwer. Een van de redenen dat ik voor deze dure Integra heb gekozen was om geen externe Dac meer nodig te hebben. Nou speelde ik met veel plezieer een aantal maanden met de SB rechtstreeks op de Integra. Kon toen van Ronald (thepioneer) de Meridian set proberen en kopen. Was meteen duidelijk. Ik heb de SB optisch naar de Meridian en met Coax naar de Pre laten lopen. Kon zo snel switchen. Ik ben niet van dat vierkante milimeter gedoe dus het verschil moest overduidelijk zijn. Nou dat was het. Veel meer warmte, spreiding en dynamiek met de Meridian. Verschil zo groot als tussen de SA 7001 en de SA11. Had graag gezien dat het niet zo was....had me weer een bom duiten gescheeld maar het was er en de Meridian gaat blijven. Ben nu naar de toekomst ook erg beducht dat als er iets anders komt, ik noem maar de SA11s3 met digitale inputs dat ik die niet zomaar blind ga kopen. Dan gaat eerst de Meridian mee. Maakt de SA dan wel weer een groot verschil.......wie weet..... :angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Zoldar

:yes: dat zech ik, gamma!

Die chipjes die er in zitten zeggen heel weinig. De rest van het onwerp, zoals de voeding en het analoge gedeelte, daar wordt het verschil gemaakt als je het mij vraagt.

Heb je trouwens al eens Porcupine Tree over de 5.1 set gegooid via de OPPO? man man die drums gaan zo lekker die kamer rond. had ik al met een onkyo'tje uit de 709 lijn, lijkt me helemaal wat op die bakbeesten van jou  HB
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

WimPeu

Heb ik wel al eens gedaan ook Dream Theater heeft van Systematic Chaos een 5.1 cd. Die knalt ook onwijs... HB

Ik zit nu even zonder BR speler. Alleen een PS3....ook goed. Ik heb de Oppo 83 verkocht...gebruikte hem eigenlijk nooit. Stream al mijn films. Misschien dat ik er nog een nieuwe Samsung bij ga kopen. Die hebben tegenwoordig van die leuke kleine BR spelers met 3D voor weinig.
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Paul

De Drentsche economie kent geen dip dankzij WimPeu.  :-D clown1

Mijn site

WimPeu

:no:.....mijn economie is een ander verhaal. Eerst lekker op vakantie met vrouw,kinderen en een tent op de camping...... HLP

Paul

Citaat van: WimPeu op juli 16, 2012, 17:05:03
:no:.....mijn economie is een ander verhaal. Eerst lekker op vakantie met vrouw,kinderen en een tent op de camping...... HLP

Mijn site