Citaat van: Slashhead op april 21, 2012, 16:13:49
Na het nodige leeswerk en wat luistersessies te hebben gedaan ga ik nu beginnen met streamen.
...
Alle input; tips, opmerkingen, etc.. zijn welkom
Welkom in de wondere wereld van het streamen. Ik doe het nu al 10 jaar, begonnen met de originele squeezebox SliMP3
in 2002. Daarna in stapjes omhoog en in 2006 de Transporter gekocht, toen-ie uitkwam. Ik was toen al bezig mijn hele collectie CD's te rippen, en een en ander te ruilen (...) met vrienden. Eerst was k zo dom alles naar MP3 te rippen, kon dus alles opnieuw doen, naar LossLess. Nu ja, het was de moeite waard. De Transporter was mijn eerste serieuze streamervaring, en het was snel duidelijk, dit ging de gewone CD speler ver te boven, enkel SACD ging daar nog weer boven qua geluidskwaliteit. Maar het luistergemak van een streamer is iets dat van te voren echt niet bestond. Je ging / gaat heel anders naar je muziek luisteren, maakt veel makkelijker sprongen, slaat dat minder mooie nummer zonder problemen over, en ook, omdat je makkelijker even wat opzoekt en uitwisselt, kom je ook met veel meer muziek in aanraking. Mijn collectie heeft zich enorm verbreedt sinds in stream, maar tegelijk luister ik ook veel selectiever. En veel "preciezer", ik geniet meer van de muziek, van de kwaliteit van de opname, denk niet zo na over de speler en het schijfje (dat is er niet meer...), kan gewoon even een avondje in de stoel verdrinken in de muziek, iPad op schoot ter keuze. En als ik even echt wat anders wil, gewoon een onbekend internet-radiostation!
Het "precies luisteren" heeft een 2e stap genomen sinds ik een nog mooiere streamer heb, een fraai tweedehandsje.
Maar goed, tips...:
1. Zorg dat je je eigen collectie zo mooi en goed mogelijk op orde hebt, met alle tags op orde, de CD's voorzien van de eigen hoes/cover, de songteksten, enzovoorts. Ik zie soms collecties die niet meer zijn dan een hele volle map met dear-prudence-beatles-white-alb.mp3 achtige files, en daar moet je het maar in zien te vinden. Zonde!
Er zijn daarvoor prachtige hulpmiddelen*, vooral op een Mac gaat dat heel fraai. Het voordeel van een mooi onderhouden collectie is tweevoudig: het is gewoon een lust ook voor het oog om dit goed te hebben. Net als een indrukwekkende platencollectie. En zaken als mooie hoezen (die prachtig op je iPad ofzo verschijnen) en songteksten meelezen tijdens het spelen... Dit is gewoon de kers op de taart! Maar - hou er rekening mee dat het heel veel werk is. Het kost je veel avonden. Ik heb na na 10 jaar de boel aardig op orde ...
maar ik vind het de moeite waard, je zou het moeten zien.
2. Probeer alles zo hoog opgelost mogelijk te krijgen. CD (44.1 kHz / 16 bit is dus de ondergrens). Reden is... The only way is up, je gaat steeds beter luisteren, en kwaliteitsverschillen vallen je steeds beter op. Anders gezegd, mindere kwaliteit gaat je steeds meer ergeren. Ik ben nu bezig al mijn top-albums als highres opnieuw te pakken te krijgen. Er zijn een aantal prima bronnen**.
3. Sla alles op als lossless, dus ALAC of FLAC. Beide zijn open formaten, en dus voor de toekomst zeker.
4. Eigen tip: vertrouw niet op wireless, doe het bedraad, en dan liefst gelijkt gigabit. Ook weer, voor de toekomst. Zo heb je de minste storingen, geen drop-outs, ...
5. Backup, backup, backup!!! Als je collectie enigszins een vorm begint aan te nemen wil je de enorme hoeveelheid tijd, en mogelijk (downloads) geld niet kwijt. Wat ik heb gedaan: mijn muziek staat op een RAID-achtige server (een Drobo om precies te , met als voordeel naast de grote capaciteit (paar TB, en ja, je gaat veel ruimte nodig hebben! Ik kan het weten, en niet alleen omdat highres files groot zijn) een beveiliging: als een van de schijven kapot gaat is er geen man overboord, gewoon een nieuwe erin en verder. En, HD's gaan kapot! Levensduur ervaring van mij: 2 jaar per HD. Maar goed, die RAID is niet genoeg zekerheid. Ik heb een mirror, een exacte kopie op een tweede RAID (Drobo), die ik eens per week minstens synchroniseer. Dit lijkt misschien overdreven, maar nogmaals al die uren rippen, opschonen, taggen en uitzoeken, en al dat geld, dat is al snel veel meer waard dan een tweede stapeltje HD's. En een Drobo kan je prima tweedehands krijgen. En dan als laatste, maak op een portable HD van een paar tientjes een off-site backup, die je bij Oma of zo weg legt. Eens per jaar of zo even syncen, en alles is veilig.
Wil je ook nog mijn soft-en hardware etc weten waar het allemaal op draait? Welke server etc? Zeg maar.
En als laatste: deel je mooie ervaringen en ontdekkingen met anderen, en verbreedt je horizon!
*: als je wilt kan ik wel een lijstje maken met goede taggers en andere nuttige software.
**:
www.hdtracks.com,
highresaudio.com,
www.qobuz.com, ... Ik kan wel een meer volledige lijst maken als je dat leuk vind.