Ik ga streamen...

Gestart door Slashhead, april 21, 2012, 16:13:49

Vorige topic - Volgende topic

Slashhead

Na het nodige leeswerk en wat luistersessies te hebben gedaan ga ik nu beginnen met streamen.

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Musical Fidelity M1 DAC (USB update versie). 2 redenen;
1) Ik heb Asynchroon USB (24/96)
Het idee is, ik ga streamen over USB vanaf mijn PC met Twonky. Met mijn (beide Android) mobiel en tablet kan ik e.e.a. besturen. Ik hoef dan verder geen spullen aan te schaffen en kan zo het budget op ca. 650 euro houden (DAC + kabels + Twonky).
2) meteen een leuke upgrade voor mijn SA8400 via spdif. (begint een oud beestje te worden...)

Misschien in de toekomst wel streamen over ethernet, maar dat is voor mijn stereo set nu even in de koelkast geparkeerd.

Ik ga wel over ethernet streamen met mijn Yamaha RX-V771 receiver. Dit is puur voor de ervaring, ik denk dat de M1 met PC dit beter gaat doen over USB.

Het idee is verder dat ik later misschien nog een CD loopwerk ga kopen. Dit is nog lang niet zeker omdat ik niet in kan schatten welke impact streamen op mijn CD gedrag zal hebben.

Alle input; tips, opmerkingen, etc.. zijn welkom

WimPeu

Ik heb de M1 ook gehad en later de metrum Quad dac..die beviel met een stukje beter. Scheelt je €200,- T'is maar een tip. Verder lijken me je plannen goed.. :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Oeps zie nu dat je via USB wilt gaan streamen..dat heeft de Metrum niet..in dat geval is de M1 een mooie Dac hoor.
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Slashhead

WimPeu, gebruik jij nog een CD speler sinds je bezig bent met Streamen?

WimPeu

Ik stream al een paar jaar. Eerst draaide ik geen CD meer maar de laatste tijd weer steeds vaker. Koop ook nog graag CDtjes en dan wil ik ze ook fysiek wel eens draaien natuurlijk. Beetje spielerei met de apparatuur. Maar streamen blijft de hoofdmoot hoor.

thepioneer

Streamen kun je echt op hoog niveau doen. Zelf heb ik net weer een dac en cd loopwerk gekocht. De dac was als upgrade voor mijn mediaplayer en ziggo ontvanger. Het loopwerk, just for fun.

Mijn muziekstreamer daarintegen is een heel ander verhaal. Dit steekt overal met vlag en wimpel bovenuit. Hier dus ook 99,99% streaming audio :)
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Zoldar

Je kunt voor een DAC zonder USB ook voor weing (50 euri op MP) een async USB bridge kopen. Zo kan je ook weer een Metrum overwegen.

Schijfjes is leuk voor af en toe. Boekje erbij en dan hup rippen en in de kast.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Slashhead

Ik had voor USB gekozen omdat ik dacht dat async-USB de beste methodiek was voor digitale verbindingen. Dus voor hi-res downloads had ik het idee dat ik zo de beste kwaliteit kon halen. In de nabije toekomst wil ik denk ik wel een netwerk streamer hebben met goede DAC, mits mij het streamen natuurlijk goed gaat bevallen.

Ik heb de Transporter gisteren beluisterd en vond deze wel goed, alleen was ik nog niet echt overtuigd. Op sommige vlakken echt een verbetering, maar bij RIPS had ik nu niet het idee dat er een extra register open ging om het maar zo te zeggen. Deze werd me voor 1000 euro aangeboden, maar uiteindelijk toch voor de M1 gekozen.
Ik was overigens wel onder de indruk van de PMC FACT.8 speakers, prachtig geluid en mooie slanke speaker.

Zoldar

verschillen zijn met een vergrootglas waar te nemen. Maar niet de reden om te gaan streamen als je het mij vraagt.

Slashhead

Je bedoelt het verschil tussen standaard USB en async-USB?

Ik verwacht daar ook niet veel verschil, maar op het moment dat ik voor de keuze sta dan kies ik voor Async-USB. Ik weet zelfs niet eens of het veel verschilt ten opzichte van spdif. Maar dat hoop ik straks te ervaren. Mijn M1 staat namelijk in bestelling en ik hoop dat ie voor het weekend beschikbaar is.
In elk geval heb ik wel ondervonden dat SACD vs CD meer van de speler afhangt dan van het media zelf. Dit met betrekking op 16/44.1 en 24/192. Maar ik ben wel heel nieuwsgierig hoe hi-res downloads straks gaan klinken. Dan kan ik een goede spdif vs USB vergelijking gaan doen.

Zoldar

Ik bedoel Redbook CD in een CD speler vs streamen.

als je een mooie CD speler hebt gaat alleen het feit dat je diezelfde CD streamt niet de wereld doen schokken. Ik heb een lichte voorkeur voor streamen met een Squeezebox of PC/Foobar/Async brug. Iets meer lucht en beter plaatsing.

De grote winst zit em in
- high resolution muziek af kunnen spelen. dat kan bijna geen enkel CD spelert.
- niet opstaan voor een nieuw CD (is ook nadeel, infinite shuffle hell)

die async brug is lekker handig voor als je je laptop (zonder spdif) gewoon lekker op de DAC wilt hangen. Foobar erop en hoppa, voor weinig prima streamen.

veel plezier met  je niewe DAC!  :yes:

211

Gemak dient de mens : van Transporter, via Squeeezebox classic nu op Squeeezebox Touch uitgekomen.
Veel plezier er mee...
Zolang je maar geniet....

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Slashhead

Ik ben inmiddels lekker bezig  :-P met streamen. Ik heb een Sonos Connect en een Squeezebox Touch, beiden aangesloten (COAX) op mijn M1. Toch wel een wereld van klankmatig verschil de Connect vs Touch. Ik vind de Connect lekkerder klinken maar de Touch heeft wel een dieper geluidsbeeld. Jammer dat de Connect geen 24/96 kan vreten, echt een gemis. Had graag willen weten hoe dit zou klinken op de Connect.
Software matig geef ik de voorkeur aan de Squeezebox.

JohnWx

Citaat van: Slashhead op mei 19, 2012, 23:00:18
Ik ben inmiddels lekker bezig  :-P met streamen. Ik heb een Sonos Connect en een Squeezebox Touch, beiden aangesloten (COAX) op mijn M1. Toch wel een wereld van klankmatig verschil de Connect vs Touch. Ik vind de Connect lekkerder klinken maar de Touch heeft wel een dieper geluidsbeeld. Jammer dat de Connect geen 24/96 kan vreten, echt een gemis. Had graag willen weten hoe dit zou klinken op de Connect.
Software matig geef ik de voorkeur aan de Squeezebox.

Waarom is dat een gemis 24/96 ? ik snap dat nooit
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject