Modificeren van CD-speler

Gestart door Maurice, november 09, 2005, 22:37:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ssassen

Sebastiaan,

Ik heb in mijn voorgaande posts geen namen genoemd, maar kennelijk trek je je m'n commentaar toch aan. Aan de ene kant siert 't je dat je de moeite neemt om te reageren, dat geeft aan dat je kennelijk wel bewogen bent met wat anderen schrijven over jouw modificaties, aan de andere kant reageer je wellicht om te voorkomen dat mensen in gaan zien dat dergelijke modificaties niet echt het prijskaartje verdienen dat erop geplakt wordt. Ik ga geen oordeel vellen over wat jouw motivatie is in deze, maar ik wil wel graag wat punten aanstippen in je reply.

CiteerHet door jou denigrerende genoemde gaatjesprint, zijn printjes van expoxy die we toepassen voor proto types. De elco's solderen we hardwired door met koperstrippen, De schroefcontacten maken uiteraard geen enkel contact met een van de voedingsbanen!!!!  We gebruiken deze expoxy boarden omdat we simpelweg niet voor elke prototype cd speler printjes op maat kunnen laten maken. Echter elco's hardwirded doorsolderen geeft trouwens een lagere voedingsimpedantie dan dunne printspoortjes, maar dat terzijde. We hebben voor de SA15 op de genoemde fotos een nieuwe analoge voeding gebouwd met eigen trafo. Het voedings principe zoals wij toepassen heeft zicht klankmatig en meet technisch al lang bewezen voor ons. Dit zijn elementen die naar onze mening echt zin hebben.

Gaatjesprint, of experimenteerprint zoals de correcte benaming luidt, is inderdaad bedoeld om te experimenteren. Het gebruik van koperstrippen e.d. is feitelijk een beetje overbodig, de impedantie van een voeding wordt in de eerste plaats gegeven door de uitgangsimpedantie van de regulator en in de tweede plaats door de ESR van de gebruikte condensatoren. Het gebruik van dikke koperstrippen zet dan ook geen zoden aan de dijk, sterker nog, ze bevorderen juist de propagatie van brom en rimpelspanning in een voeding. Je kunt tussen elco's op strategische plaatsen beter weerstanden gebruiken van bv. 10 of 2.2-ohm, ipv. een dikke koperen strip. Hierdoor cree?r je RCRC netwerken die brom en rimpelspanning effectief onderdrukken waardoor de PSRR van de voeding significant verbetert wordt.

CiteerSimpel componentjes vervangen is nu juist wat we niet doen! We doorgronden het apparaat eest, lusiteren er vooral naar, en gaan dan aan de hand van onze bevindingen wat bedenken. Zo hebben we voor de marantz spelers nieuwe circuits boards ontwikkelt en laten maken voor de uitgangsstage. DC gekoppeld en in klasse A. Binnenkort meer daarvan op onze website.

Tsja, ik vind de term 'wat bedenken' zo vaag, alsof je je bij iedere speler weer achter je oren moet krabben. Als je ter zake kundig ben dan weet je wat wel of niet effect heeft kan je met een aantal eenvoudige standaard ingrepen zowat iedere speler significant verbeteren. De service manual met het schema van de speler is dan je leidraad, icm. hoe de layout is gedaan in de speler. Componentenselectie speelt hier slechts een kleine rol, een goed ontwerp valt of staat niet met exotische onderdelen, en een slecht ontwerp wordt niet beter door het gebruik ervan.

CiteerUitgangs condensatoren vervangen is makkelijk te doen, en vaak klankmatig een grote stap voorwaarts. Immers het hele muziek signaal gaat door dit componenten. Echter gaan we dat in de zeer snelle toekomst toch anders oplossen met een DC servo die momenteel in ontwikkeling is. Op deze wijze hoeven er helemaal geen elcos meer in de signaalweg. De DC servo waar we mee bezig zijn zal een uniek ontwerp worden (althans heb het nog niet eerder zo gezien) en zal in de audiobandbreedte absoluut geen invloed hebben. Dan krijg ej een dc direct gekoppeld circuit wat je normaliter alleen tegenkomt in de zeer excotische wadias en Mark Levinsons. Wanneer je zo ver gaat qua herontwerpen kun je dus wel van een fiat een ferrari maken

DC servo's zijn een keuze, en afhankelijk van de uitvoering is de remedie erger dan de kwaal. Liever een nette condensator dan een slechte DC servo, vooral als deze de instelpunten van de opamps (of discrete schakeling) om zeep helpt. Daarmee is de juiste toepassing van een dergelijke schakeling erg afhankelijk van de uitgangssectie waarop hij toegepast gaat worden, ook hier geldt dat klakkeloos iets vervangen geen garantie geeft voor een goed resultaat.

CiteerModifceren in het algemeen: We denken absoluut niet dat we het wel "even" beter weten dan de fabrikant. We willen juist in de filosofie en gedachte kruipen van de ontwerpen en daarmee aan de slag. Echter elk comemrcieel produkt zal een compromise zijn. Hoe goed de ontwerper ook is, voor een x bedrag moet er gesneden worden. Zelf lopen we daar al tegen aan met ons eigen d/a converter ontwerp. Je wilt alles non compromise doen, maar dan is het simpelweg niet meer te verkopen. Die kosten lopen erg snel ver op.

Het is vaak geen budget kwestie, zeker niet als een fabrikant zoals Marantz z'n apparatuur wel volpropt met dure onderdelen (KI versie bv.) maar feitelijk de oorzaak niet aanpakt. Die oorzaak ligt in het niet begrijpen van een aantal basisregels, oa. wat layout, klokdistributie, fase, looptijd, loopgain etc.  in een analoge schakeling betreft. Totdat men daar de ogen voor opent en weer gaat ontwerpen volgens de regels zoals een 10 ~15-jaar geleden met de spelers die in Belgie werden ontworpen en niet een ontwerpteam in Japan, blijven hedendaagse Marantz producten inferieur aan de oudere. Daar kan je overigens niet tegenop modificeren. Als een print uit een tiental losse massa-vlakken bestaat en tientallen andere fouten keuzes laat zien kan je daar niks meer mee, hooguit wat onderdelen in de signaalweg vervangen door betere of de klok aanpakken, maar in beginsel is het uitgangspunt al verkeerd. Dan kan je beter zelf iets gaan ontwerpen en bouwen, exact de reden overigens dat ik alles zelf bouw

CiteerMet volle overtuiging vanuit het hart ben ik ervan overtuigd dat we het uiterste uit een Marantz weten te halen op een manier zoals niemand anders dat doet.

Ik twijfel d'r niet aan dat je tot aan de grenzen van je eigen kunnen een product probeert te verbeteren, vaak betekent 't echter dat er iemand anders je op je fouten moet wijzen voordat je je realiseert dat er ook andere wegen naar Rome leiden, die sneller en beter zijn. Een goed begrip van de materie waar je mee werkt is ??n ding, en da's niet iets waarmee je slechts ten dele kan putten uit 'jarenlange ervaring' je zult je ook moeten verdiepen in de achtergronden van correct ontwerpen van een schakeling, de layout, etc. etc. Pas als je zelf schakelingen hebt ontworpen en de finesses ervan begrijpt kan je significant vooruitgang boeken. Als ik je commentaar over de gaatjesprint voeding met koperstrips lees en de DC servo ben ik bang dat er wat dat betreft nog wat hiaten in je kennis zitten. Dus ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, wel aan je claim dat je 't uiterste uit een Marantz weet te halen, daarvoor laat je in mijn ogen te weinig begrip van de materie zien ben ik bang. Maar goed, ik ken je verder niet en kan daar ook geen goed onderbouwde mening over geven, puur alleen een inschatting adhv. je post.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Sebastiaan

#46
Beste Sander,

Zoals ik dus al zei, Wij hebben een eigen klasse A uitgangstage ontworpen met I-V converter en lowpassfilter. Die gaat dus direct achter de DAC print. Waarom, omdat ik gewoon geen fan ben van de HDAM trappe van Marantz.

En ja ik heb ook mijn eigen DAC gebouwd, en ontworpen evenals mijn eigen pre-amp. Ik weet precies hoe ik wil dat iets klinkt, en hoe dat technisch te bereiken.

Dat naar jou mening een DC servo erger is dan een elco of condensator is niet waar. Wel de standaard DC servo's zoals je ziet, die gewoon een integrator is en meegenomen in de feedbackloop. Echter er zijn hele andere methodes om gelijkspanning weg te regelen. Bijv. een integrator die de biasgenerator stuurt om de inputstage te biasen. en daar te compenseren.

Je begrijpt hopelijk ook wel dat ik niet het achterste van mijn tong laat zien, daar het onze eigen ontwerpen zijn.

Voedingsimpedantie VOOR de regulatoren is al van belang. Ga maar eens meten in je schakelingetjes. Bovendien blijf ik erbij dat er niets mis is met prototpyes bouwen met epoxy boarden.

Trust me Ik ken de HDAM circuits vvan Marantz als het topje van mijn duim. Heb ze zelf nagebouwd, en ze zijn inspiratie geweest voor eigen JFET ontwerpen. Ik verdiep me eerst in het ontwerp van de Marantz. Kijk hoe ze bepaalde dingen implementeren. Dan verdiep ik me in de gebruikte dac chip. En kijk hoe we dat beter/anders kunnen doen. Ik ben van mening dat Jappen erg ontwerpen op specs en minder op klank. Je ziet dan ook verschil tussen europhese en japanse ontwerpen. 6 HDAM opamps in je signaalweg is alles behalve fijn. Daarom hebben we een totaal nieuwe uitgangstrap ontwikkelt die de HDAM trappen vervangt. Veel kortere signaalwegen, en een andere vrom van LOWPASS filteringer, en belangrijker een ebter I-V ontwerp. De HDAM trappen hebben feitelijk een veel te lage slewrate (daar het een opamp blijft aldan discreet) om een echt goede stroom spanning omzetter te zijn. Daar zijn fraaiere methodes voor. Als je daar itneresse in hebt kan ik daar wel wat verder over uitwijden.

Je blijft het hebben over het klakkeloos vervangen of implemetenren van bepaalde schakelingen. Hoe kom je bij dat idee dat we dat doen?

Wat heb je zelf zoal gebouwd btw?

Wij zullen ook komen met een eigen dac en cd speler. Maar dat is nog steeds in ontwikkeling.

Verder no hard feelings. Ik kan je gedachtegang begrijpen.

Groeten,
Bas

ssassen

Sebastiaan,

CiteerDat naar jou mening een DC servo erger is dan een elco of condensator is niet waar. Wel de standaard DC servo's zoals je ziet, die gewoon een integrator is en meegenomen in de feedbackloop. Echter er zijn hele andere methodes om gelijkspanning weg te regelen. Bijv. een integrator die de biasgenerator stuurt om de inputstage te biasen. en daar te compenseren.

Nee, dat zeg ik niet, ik zeg niet dat 't slechter is, maar soms is het middel erger dan de kwaal, een DC servo is dus geen universeel toe te passen oplossing. In sommige gevallen zal een DC servo beter passen binnen een bestaand ontwerp, in andere gevallen een nette condensator.

CiteerVoedingsimpedantie VOOR de regulatoren is al van belang. Ga maar eens meten in je schakelingetjes. Bovendien blijf ik erbij dat er niets mis is met prototpyes bouwen met epoxy boarden.

Tuurlijk, maar je kunt je ook afvragen hoe je dat op een andere manier kunt bewerkstelligen, dikke kopersporen zijn geen garantie voor een lage impedantie. Zoals ik al aangaf in m'n reply, d'r zijn meer wegen die naar Rome leiden, sommige daarvan zijn gewoon beter en sneller. Met experimenteerprint is niks mis, als het daarvoor gebruikt wordt, op het moment dat je zegt als professional bezig te zijn vind ik niet dat je dit in een modificatie voor een klant kunt gebruiken, da's mijn mening, wellicht denk jij, of de klant, daar wel anders over.

CiteerTrust me Ik ken de HDAM circuits vvan Marantz als het topje van mijn duim. Heb ze zelf nagebouwd, en ze zijn inspiratie geweest voor eigen JFET ontwerpen. Ik verdiep me eerst in het ontwerp van de Marantz. Kijk hoe ze bepaalde dingen implementeren. Dan verdiep ik me in de gebruikte dac chip. En kijk hoe we dat beter/anders kunnen doen. Ik ben van mening dat Jappen erg ontwerpen op specs en minder op klank. Je ziet dan ook verschil tussen europhese en japanse ontwerpen. 6 HDAM opamps in je signaalweg is alles behalve fijn. Daarom hebben we een totaal nieuwe uitgangstrap ontwikkelt die de HDAM trappen vervangt. Veel kortere signaalwegen, en een andere vrom van LOWPASS filteringer, en belangrijker een ebter I-V ontwerp. De HDAM trappen hebben feitelijk een veel te lage slewrate (daar het een opamp blijft aldan discreet) om een echt goede stroom spanning omzetter te zijn. Daar zijn fraaiere methodes voor. Als je daar itneresse in hebt kan ik daar wel wat verder over uitwijden.

Tsja, dit geeft al aan dat jij en ik op geheel verschillende wijze iets benaderen, meer componenten in de signaalweg hoeft bv. geen slechtere resultaten te geven, e.e.a. valt of staat met de implementatie.

CiteerJe blijft het hebben over het klakkeloos vervangen of implemetenren van bepaalde schakelingen. Hoe kom je bij dat idee dat we dat doen?

Volgens mij lees je ergens overheen, in mijn reply had ik 't over de DC servo als universele oplossing voor een koppelcondensator, niet in alle gevallen biedt dit een goed resultaat.

CiteerWat heb je zelf zoal gebouwd btw?

Da's teveel om op te noemen, Google maar  :-D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Sebastiaan

Beste Sander,

Ik zal je googelen :D

Even wel voor de duidelijkheid. Ik pas geen koperstrippen toe op expoxy palten met als DOEL een lagere voedings impedantie te verkrijgen. Ik pas die toe omdat dat voor experimenteer proto types het fraaist is. Later laten we echte printen maken. However jij bekritiseerdee in eerste instantie mijn expoxy boarden (daarom is deze hele thread begonnen) ik zeg alleen als bijkomend voordeel kun je de voeingsimpedantie lager houden.

Meer of minder componenten maken mij ook niet uit! Als je het gewenste resultaat maar bereikt. Echter in het geval van Marantz, vind ik de klank met elke bijkomende HDAM trap inboeten aan resolutie. Ik heb dan ook letterlijk na elke trap geluisterd in het circuit. En eigenlijk klonken zowel de SA1 als de SA-11 het beste direct na de eerste trap. (voor deze test setup hebbenw e wel zelf een lowpasfilter sectie gemaakt).

Dat is mijn mening en de mening van veel van mijn klanten van wie de Marantz hebben aangepast met een nieuwe uitgangstrap.

Je zegt niet dat een DC servo slechter is. Wel haalde je mijn tekst over een DC servo aan, als argument dat ik niet genoeg van de materie zou snappen. Dat doe je al alvorens te weten hoe ik DC servo's ontwerp en implementeer. Dat is ook het punt waar ik deze thread een beetje triest vind worden. Dat jij steeds moet laten zien hoe "superieur" jij wel niet bent. Ik stel jou kennis toch ook niet in twijfel of ter discussie?

Ik denk dat we uiteindelijk toch we wel meer dezelfde lijn denken dan je in eerste instantie vermoedt, maar jij ziet al snel graag het negatieve in mijn uitsprakren. Voorbeeld de HDAM trappen. Nogmaals ik zeg neit dat je per se minder componenten moet gebruiken. Ik zeg alleen dat ik de HDAM implementaite niet fraai vind, en dat je resolutie om zeep gaat met 12 van de trappen in je signaal weg.

Verder onze eigen ontwerpen zitten ook boordevol componenten. Alleen al de discrete voedignsregulatie. En dat alleen maar om een bepaald doel te bereiken.

Tot slot. Een nieuwe uitgangsversterker of DC servo is niet een universeel toe te passen schakeling! Maar beide zijn wel aan te passen of te ontwerpen op de specifieke applicatie. Komt bij dat 80% van de comemrciele speler vrijwel allemaal een gelijke opbouw kennen (opamps I-V converter-lowpassfiler/buffer-uitgang) Dus in dat opzicht ook weer wel. Echter bij Marantz apparaten die bepaalde zaken toch een stuk fraaier doen dan de massa moet je daar iets nieuws omheen ontwerpen. In het geval van de DC servo de HDAM's goed kennen.

Groeten,
Bas

BernHardN

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------











----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BernHardN

Goed,
Mijn CD5400 is ook gemodificeerd, en dan alleen op het gebied van geluid,
het loopwerk is namelijk nogal lawaaierig daarom heb ik het rondom geisoleerd.
zal later nog wel wat foto's maken, de camera is gevallen en daar kon hij niet tegen.

wordt vervolgd




Bernhard

tdlofcc

Ik zit er ook aan te denken om mijn CD speler modificeren, andere klok etc, maar ik heb de CD speler gekocht voor 80,- ... en die nieuwe klok+voeding is rond de 200,-

Is dit hoorbaar veeeeeeeeeeeeel beter ... of niet ?

(is een CD67SE btw)

TurboMarco

Het kan zeer zeker hoorbaar anders zijn,maar of dat een verbetering is ??
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

henk 93

#53
Een paar foto,s van een gemodificeerde SA-11S  8-)
Gemodificeerd door Sound Evolution notworthy





2X TUBE ELYSIUM,S APOTHEOSE OP HET MID/HOOG
VINCENT SP 993 OP HET LAAG

AUDIO RESEARCH LS25 MK2
MARANTZ SA-11S1
LUIDSPREKERS: KLIPSCH P-38F
KABELS: W&M AUDIO LS-01
INTERLINKS: W&M AUDIO BC-01 XLR
SIGN AUDIO XLR
V.D HUL THE WIND
SILTECH LS-80 G

BernHardN

bij mij is er ook een hoorbaar verschil en het is ook een enorme verbetering  :evil:
het loopwerk is namelijk een stuk stiller en nauwlijks hoorbaar meer

Wijnand

Ik probeer al een tijdje Sound Evolution te bereiken voor de modificatie van mijn CD 14. Maar ik krijg ze niet te pakken. Wie kan er helpen?

tdlofcc

Ik heb nu de nodige aanpassingen gedaan in de CD68SE.

Allemaal kleine modjes, de grote zitten er nog aan te komen.

Ik heb in iedergeval wat componenten verwijderd, en de zgn HDAM van Marantz is niet meer in gebruik.
Daarnaast zijn de muting en koptelefoon circuits er tussen uit.

Er komen nog betere condensatoren in, maar daar heb ik er aardig wat van nodig, en de Black Gates zijn niet goedkoop ;)

Bitumen moet er ook nog in, dat zit er in de nabije toekomst ook aan te komen.
Andere clock ook ... heb al wat (goedkopere) alternatieven gevonden voor de XO2 clock.
Deze maken alleen wel gebruk van het Tent Labs crystal. (Flea en Kwak)

Ik had ook OPAMPS besteld, deze zijn vandaag binnen gekomen @ work ... kan nu dus niet echt wachten om naar huis te gaan en deze in de DVD speler te jassen !

De OPAMPS zijn de eerste echte grote aanpassing, met meeste verschil in geluid ... hoop ik :P

Maurice

Wow, ik ben benieuwd, maar je lijkt het wel groots aan te pakken!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

tdlofcc

Ja ... dat is soms ook mijn probleem (in de portomenee iig ;)) want als ik het doe ... wil ik het gelijk goed doen.

ANYway ... Gisteravond de OPAMPS vervangen. Er zit nu zeker meer strakheid in. Maar mis een beetje detail nu.

Wil de OPAMP even laten inspelen, kijken wat dat nog met zich mee brengt. Maar de volgende aanpassing zal toch het kristal zijn ... Als het geluid me dan nog niet helemaal aanstaat ... komen de Black Gate condensatoren erin ;)

Maar die krengen zijn nogal duur :P

BernHardN