Citaat van: ssassen op oktober 10, 2006, 22:05:25
Mja, modificeren, do's en don't's, ik heb d'r al een aantal de revue zien passeren. Om gewoon eens een populaire modificatie als voorbeeld te nemen: een klok upgrade heeft alleen zin als je ook de klokdistributie binnen een speler kent, anders schiet je er misschien helemaal niks mee op. Als de speler volgens de regels is opgebouwd zou de masterklok aan de DAC vastgeknoopt moet zitten, alle andere onderdelen (digitaal filter, loopwerk, etc.) zijn dus ondergeschikt (slave) aan deze klok. Als jouw speler bv. een Marantz CD7300 is dan heeft een nieuwe klok weinig zin, zeker als je die gewoon ipv. het nu aanwezige kristal aansluit, dit zit namelijk op helemaal de verkeerde plek, namelijk bij de microcontroller die ook 't loopwerk aanstuurt, de DAC krijgt zelfs helemaal geen direct kloksignaal aangeboden! Je zou dus de klokdistributie in deze speler geheel moeten wijzigen, da's meer werk dan even een kristal uitsolderen en een nieuwe klok insolderen, daarvoor moet de halve speler op de schop.
Ook andere modificaties zijn twijfelachtig als men klakkeloos componenten vervangt zonder dat men over de werking ervan nadenkt, ook de diverse modificaties door 'professionals' die ik hier voorbij heb zien komen doen mij deftig fronsen, ook daar heb je ogenschijnlijk niet de garantie dat men weet wat een waardevolle modificatie is en wat niet. Gezien de op gaatjesprint en met schroefcontacten uitgevoerde voedingsprint die ik voorbij zag komen kan ik niks anders zeggen dan dat je daar iig. niet moet wezen als je wilt dat er met kennis van zaken een modificatie wordt uitgevoerd. Ook een overdosis bitumen is niet altijd een verbetering, maar strategisch aangebracht bitumen kan een speler wel wat meer fysiek gewicht geven zodat hij stabieler staat en wellicht wat minder last heeft van overslaan bij trillingen.
Maar goed, ik kan nog wel pagina's vullen over het modificeren van audio apparatuur, eerst de reacties op mijn eerste post op dit forum maar eens afwachten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Beste Sander,
Jammer dat je hierboven heel makkelijk ons onderuit haalt zonder echt te weten wat we feitelijk doen. Daarom zal ik als eigenaar van Sound Evolution het een en ander graag toelichten.
De getoonde foto's tonen een prototype van ons, de uiteindelijke modificatie hebben we expoxy printen voor laten maken, zoals dat altijd gaat nadat we het prototype hebben uitgewerkt.
Sommige spelers kosten meer dan 3 maanden om een redesign voor te bedenken en is alles dan simpelweg componentjes vervangen. We willen eerst de belagrijkste design elementen doorgronden.
-Hoe werken de I-V converters?
-Hoe hebben ze de lowpass filtering gemaakt?
-Hoe schoon is de analoge voeding?
-Hoe werkt het hudige klok circuit?
-Wat zit er in de signaalweg?
Het door jou denigrerende genoemde gaatjesprint, zijn printjes van expoxy die we toepassen voor proto types. De elco's solderen we hardwired door met koperstrippen, De schroefcontacten maken uiteraard geen enkel contact met een van de voedingsbanen!!!! We gebruiken deze expoxy boarden omdat we simpelweg niet voor elke prototype cd speler printjes op maat kunnen laten maken. Echter elco's hardwirded doorsolderen geeft trouwens een lagere voedingsimpedantie dan dunne printspoortjes, maar dat terzijde. We hebben voor de SA15 op de genoemde fotos een nieuwe analoge voeding gebouwd met eigen trafo. Het voedings principe zoals wij toepassen heeft zicht klankmatig en meet technisch al lang bewezen voor ons. Dit zijn elementen die naar onze mening echt zin hebben.
Je verhaal over klokken ben ik met je eens. En dat is ook exact wat we doen! Het klok circuit doorgronden en de servo, dacs en digital filter direct klokken. In sommige gevallen reclocking van de bitclock bij de dac chips.
Simpel componentjes vervangen is nu juist wat we niet doen! We doorgronden het apparaat eest, lusiteren er vooral naar, en gaan dan aan de hand van onze bevindingen wat bedenken. Zo hebben we voor de marantz spelers nieuwe circuits boards ontwikkelt en laten maken voor de uitgangsstage. DC gekoppeld en in klasse A. Binnenkort meer daarvan op onze website.
Uitgangs condensatoren vervangen is makkelijk te doen, en vaak klankmatig een grote stap voorwaarts. Immers het hele muziek signaal gaat door dit componenten. Echter gaan we dat in de zeer snelle toekomst toch anders oplossen met een DC servo die momenteel in ontwikkeling is. Op deze wijze hoeven er helemaal geen elcos meer in de signaalweg. De DC servo waar we mee bezig zijn zal een uniek ontwerp worden (althans heb het nog niet eerder zo gezien) en zal in de audiobandbreedte absoluut geen invloed hebben. Dan krijg ej een dc direct gekoppeld circuit wat je normaliter alleen tegenkomt in de zeer excotische wadias en Mark Levinsons. Wanneer je zo ver gaat qua herontwerpen kun je dus wel van een fiat een ferrari maken
Modifceren in het algemeen: We denken absoluut niet dat we het wel "even" beter weten dan de fabrikant. We willen juist in de filosofie en gedachte kruipen van de ontwerpen en daarmee aan de slag. Echter elk comemrcieel produkt zal een compromise zijn. Hoe goed de ontwerper ook is, voor een x bedrag moet er gesneden worden. Zelf lopen we daar al tegen aan met ons eigen d/a converter ontwerp. Je wilt alles non compromise doen, maar dan is het simpelweg niet meer te verkopen. Die kosten lopen erg snel ver op.
Bij Marantz zelf weten ze dat ook, vandaar dat er KI versie's bestaan.
Met volle overtuiging vanuit het hart ben ik ervan overtuigd dat we het uiterste uit een Marantz weten te halen op een manier zoals niemand anders dat doet.
Met vriendelijke groet,
Sebastiaan de vries
www.soundevolution.nl