Sebastiaan,
Ik heb in mijn voorgaande posts geen namen genoemd, maar kennelijk trek je je m'n commentaar toch aan. Aan de ene kant siert 't je dat je de moeite neemt om te reageren, dat geeft aan dat je kennelijk wel bewogen bent met wat anderen schrijven over jouw modificaties, aan de andere kant reageer je wellicht om te voorkomen dat mensen in gaan zien dat dergelijke modificaties niet echt het prijskaartje verdienen dat erop geplakt wordt. Ik ga geen oordeel vellen over wat jouw motivatie is in deze, maar ik wil wel graag wat punten aanstippen in je reply.
CiteerHet door jou denigrerende genoemde gaatjesprint, zijn printjes van expoxy die we toepassen voor proto types. De elco's solderen we hardwired door met koperstrippen, De schroefcontacten maken uiteraard geen enkel contact met een van de voedingsbanen!!!! We gebruiken deze expoxy boarden omdat we simpelweg niet voor elke prototype cd speler printjes op maat kunnen laten maken. Echter elco's hardwirded doorsolderen geeft trouwens een lagere voedingsimpedantie dan dunne printspoortjes, maar dat terzijde. We hebben voor de SA15 op de genoemde fotos een nieuwe analoge voeding gebouwd met eigen trafo. Het voedings principe zoals wij toepassen heeft zicht klankmatig en meet technisch al lang bewezen voor ons. Dit zijn elementen die naar onze mening echt zin hebben.
Gaatjesprint, of experimenteerprint zoals de correcte benaming luidt, is inderdaad bedoeld om te experimenteren. Het gebruik van koperstrippen e.d. is feitelijk een beetje overbodig, de impedantie van een voeding wordt in de eerste plaats gegeven door de uitgangsimpedantie van de regulator en in de tweede plaats door de ESR van de gebruikte condensatoren. Het gebruik van dikke koperstrippen zet dan ook geen zoden aan de dijk, sterker nog, ze bevorderen juist de propagatie van brom en rimpelspanning in een voeding. Je kunt tussen elco's op strategische plaatsen beter weerstanden gebruiken van bv. 10 of 2.2-ohm, ipv. een dikke koperen strip. Hierdoor cree?r je RCRC netwerken die brom en rimpelspanning effectief onderdrukken waardoor de PSRR van de voeding significant verbetert wordt.
CiteerSimpel componentjes vervangen is nu juist wat we niet doen! We doorgronden het apparaat eest, lusiteren er vooral naar, en gaan dan aan de hand van onze bevindingen wat bedenken. Zo hebben we voor de marantz spelers nieuwe circuits boards ontwikkelt en laten maken voor de uitgangsstage. DC gekoppeld en in klasse A. Binnenkort meer daarvan op onze website.
Tsja, ik vind de term 'wat bedenken' zo vaag, alsof je je bij iedere speler weer achter je oren moet krabben. Als je ter zake kundig ben dan weet je wat wel of niet effect heeft kan je met een aantal eenvoudige standaard ingrepen zowat iedere speler significant verbeteren. De service manual met het schema van de speler is dan je leidraad, icm. hoe de layout is gedaan in de speler. Componentenselectie speelt hier slechts een kleine rol, een goed ontwerp valt of staat niet met exotische onderdelen, en een slecht ontwerp wordt niet beter door het gebruik ervan.
CiteerUitgangs condensatoren vervangen is makkelijk te doen, en vaak klankmatig een grote stap voorwaarts. Immers het hele muziek signaal gaat door dit componenten. Echter gaan we dat in de zeer snelle toekomst toch anders oplossen met een DC servo die momenteel in ontwikkeling is. Op deze wijze hoeven er helemaal geen elcos meer in de signaalweg. De DC servo waar we mee bezig zijn zal een uniek ontwerp worden (althans heb het nog niet eerder zo gezien) en zal in de audiobandbreedte absoluut geen invloed hebben. Dan krijg ej een dc direct gekoppeld circuit wat je normaliter alleen tegenkomt in de zeer excotische wadias en Mark Levinsons. Wanneer je zo ver gaat qua herontwerpen kun je dus wel van een fiat een ferrari maken
DC servo's zijn een keuze, en afhankelijk van de uitvoering is de remedie erger dan de kwaal. Liever een nette condensator dan een slechte DC servo, vooral als deze de instelpunten van de opamps (of discrete schakeling) om zeep helpt. Daarmee is de juiste toepassing van een dergelijke schakeling erg afhankelijk van de uitgangssectie waarop hij toegepast gaat worden, ook hier geldt dat klakkeloos iets vervangen geen garantie geeft voor een goed resultaat.
CiteerModifceren in het algemeen: We denken absoluut niet dat we het wel "even" beter weten dan de fabrikant. We willen juist in de filosofie en gedachte kruipen van de ontwerpen en daarmee aan de slag. Echter elk comemrcieel produkt zal een compromise zijn. Hoe goed de ontwerper ook is, voor een x bedrag moet er gesneden worden. Zelf lopen we daar al tegen aan met ons eigen d/a converter ontwerp. Je wilt alles non compromise doen, maar dan is het simpelweg niet meer te verkopen. Die kosten lopen erg snel ver op.
Het is vaak geen budget kwestie, zeker niet als een fabrikant zoals Marantz z'n apparatuur wel volpropt met dure onderdelen (KI versie bv.) maar feitelijk de oorzaak niet aanpakt. Die oorzaak ligt in het niet begrijpen van een aantal basisregels, oa. wat layout, klokdistributie, fase, looptijd, loopgain etc. in een analoge schakeling betreft. Totdat men daar de ogen voor opent en weer gaat ontwerpen volgens de regels zoals een 10 ~15-jaar geleden met de spelers die in Belgie werden ontworpen en niet een ontwerpteam in Japan, blijven hedendaagse Marantz producten inferieur aan de oudere. Daar kan je overigens niet tegenop modificeren. Als een print uit een tiental losse massa-vlakken bestaat en tientallen andere fouten keuzes laat zien kan je daar niks meer mee, hooguit wat onderdelen in de signaalweg vervangen door betere of de klok aanpakken, maar in beginsel is het uitgangspunt al verkeerd. Dan kan je beter zelf iets gaan ontwerpen en bouwen, exact de reden overigens dat ik alles zelf bouw
CiteerMet volle overtuiging vanuit het hart ben ik ervan overtuigd dat we het uiterste uit een Marantz weten te halen op een manier zoals niemand anders dat doet.
Ik twijfel d'r niet aan dat je tot aan de grenzen van je eigen kunnen een product probeert te verbeteren, vaak betekent 't echter dat er iemand anders je op je fouten moet wijzen voordat je je realiseert dat er ook andere wegen naar Rome leiden, die sneller en beter zijn. Een goed begrip van de materie waar je mee werkt is ??n ding, en da's niet iets waarmee je slechts ten dele kan putten uit 'jarenlange ervaring' je zult je ook moeten verdiepen in de achtergronden van correct ontwerpen van een schakeling, de layout, etc. etc. Pas als je zelf schakelingen hebt ontworpen en de finesses ervan begrijpt kan je significant vooruitgang boeken. Als ik je commentaar over de gaatjesprint voeding met koperstrips lees en de DC servo ben ik bang dat er wat dat betreft nog wat hiaten in je kennis zitten. Dus ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, wel aan je claim dat je 't uiterste uit een Marantz weet te halen, daarvoor laat je in mijn ogen te weinig begrip van de materie zien ben ik bang. Maar goed, ik ken je verder niet en kan daar ook geen goed onderbouwde mening over geven, puur alleen een inschatting adhv. je post.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com