REW - diverse metingen & feedback & aanbevelingen.

Gestart door xander32, maart 04, 2012, 21:01:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Allicht voor de geïnteresseerden leuk om een apart topic aan te leggen van verschillende metingen bij/door/van mede-forumleden, en daar eventueel feedback op te geven en aanbevelingen.


Ik zal zelf de aftrap geven, deel I:


xander32

Deel II (beide met dank aan Drees 62 notworthy):


Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

Die heb ik niet meer, ga dat gedonder ook niet opnieuw doen..... :-D

Kleine boost op 40hz, voor mij overigens geen probleem.
Dacht een dipje bij 100hz.
Zal eens kijken of ik dat nog ergens op een sticky heb staan.



Marvin

Citaat van: marvin op maart 06, 2012, 13:42:10
Die heb ik niet meer, ga dat gedonder ook niet opnieuw doen..... :-D
Ok, misschien nog eens dan. Wellicht gelijk de rest van de luidsprekers ook eens bekijken. :)



Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

Ik zat bij die van jou te kijken en vroeg me af of ik die update ook al heb.
Blijkt het van je Audessy toverdoos te zijn.... :-D

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

drees62

Wil nog even wat toelichting geven op met name de hier onder geplaatste grafiek.

Dit is een meting met sub (bruine lijn) en zonder sub (donkerrode lijn). Mooi is te zien dat de subs hier uitstekend hun werk doen. Waar eerst de speaker afvalt bij ongeveer 55 Hz, zie je dat met de subs erbij het geheel doorloopt tot ongeveer 22 Hz. De piek op 60 Hz is absoluut niet hoorbaar bij Xander, laat staan storend.
De dip bij 47 Hz is feitelijk het gevolg van de piek bij 35 Hz. Deze "staande golf" oftewel roommode is ook niet hoorbaar bij Xander, alleen te zien in de grafiek. Wil je echter die dip op 47 Hz aanpakken dan zul je de piek op 35 Hz weg moeten werken want deze is feitelijk het gevolg van het uitdoven na die staande golf op 35 hz.
Deze piek is ook uit te rekenen. Xander zijn kamer is ongeveer 5 lang in dat gedeelte en dit maal 2, gedeeld op de snelheid van het geluid (344 m/sec) brengt je op een waarde van (afgerond) . . . . . 35 Hz.

Overigens heeft Xander het akoestisch goed voor elkaar. Pieken en dalen van niet meer dan + of - 10 dB zijn voor velen niet haalbaar. Ook de nagalmtijd, en dan met name in het laag, is om jaloers op te worden. Zo perfect heb ik het nog nooit bij iemand gemeten! Dit wordt met name veroorzaakt door het feit dat de woning (en dus ook de wanden) van hout zijn en heel veel laagenergie absorbeert.

Niets meer doen dus aan de akoestiek, heel goed voor elkaar!


Joost_Bosmans

Audessey Pro             Focal 816w   
Marantz SR7005         Focal CC700V
Marantz UD7006         Focal 806V
BK XLS 200 MK II

Zoldar

voor de mensen die rew gebruiken:  welke microfoon gebruiken jullie?

ik gebruik de audyssy die bij mijn reciever zat maar dat is natuurlijk niet de bedoeling omdat daar de waarden niet van bekend zijn in rew.

ook zie ik dat ie boven de 8 khz een giga drop heeft. lijkt me niet een kamer acoustiek dingetje te zijn eerder een mic.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

#11
creatief met kurk prt II

- fotocamera gepakt en foto van mezelf gemaakt zoals ik normaal op de bank zit.
- camera laten staan en de microfon precies op de hoogte en lengte as gezet als mijn oor op de voorgaande foto.
- Laptop aangeloten op de DAC en met REW een paar sweeps over de Graaf gedaan.
- lekker hanessen met de phase, cross en gain.

het begint er aardig op te lijken. de bult bij 33khz is aardig in toom. De response tot 20 hz is behoorlijk vlak. De bult tussen 65-70 hz krijg ik nog niet weggewerkt. Uit een test van hifi world blijkt dat de bas poorten vanaf 80Hz mee doen. Een keer een prop erin proberen.



Wat hoor je hier nu van in het echie? best veel.
- Yello - boshkits van hun laatste CD. dit ging mega boomen. Nu is het nog steeds zwaar maar hoor je die lage toon ook trillen. Beetje zoals op mijn koptelfoon.
- bob marley - positive vibration van babylon by bus. heerlijk, je kunt het basloopje echt goed volgen. het is nog steeds lekker romig en vet maar nu met definitie.

het geheel wordt wat strakker en hier en daar doet het "kaler" aan. (volgens mij is dit wennen). Ja het gaat wat lijken op wat de onkyo doet met audyssey, in de goede zin  :angel:






Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

Nu de microfoon toch goed stond met REW de levels goed gezet in de Marantz DV-9500 voor het multi-channel gebeuren. De Onkyo doet bijna niets aan het analoge 5.1 signaal van SACD/DVD-audio. Geen audysssey mogelijk. Dus met pink noise en rew alles zo goed mogelijk gezet.

handig programma en nog gratis ook  hello
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Citaat van: John Wx op juni 10, 2012, 21:21:12
Mijn TDL's gaan tot 0 Hz  :-D

nope:

Frequency range 35 Hz - 20 kHz
Sensitivity 90 dB at 1m for 1 watt
Impedance 8 ohms nominal
Dimensions 900 x 200 x 375 mm
Weight 21 kg each (packed)


Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet