Wat "maakt" of "veroorzaakt" driedemensionaal geluid

Gestart door SmauG, maart 01, 2012, 13:34:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Paul

Citaat van: still life op maart 02, 2012, 17:14:49
Over de kabeltjes, tja.. mijn menig is inmiddels wel bekend hier..  :-D
Heb ik wat gemist ?    :-D 8-) :roll: :-P :schater:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SmauG

Wow! Wat een info.
Maar dan de hamvraag. Is dit geluidsbeeld te bewerkstelligen met een PM7001+SA7001 en luidspreker type X???
Ik noem deze 2 factoren bewust X omdat ze op het moment in die winkel een gemeenschappelijke factor waren.

Marantz 81

Meningen ervaringen lopen best uiteen zoals je kunt lezen  :-)

Ik zou zeggen vetrouw op je eigen oren/gevoel  :wink:

Vindt zelf het verschil aanzienlijk tussen apparatuur ,maar het is het geheel de speakers zijn het belangrijkste als je echt een paar hele mooie speakers naar jou smaak hebt zullen de verschillen alleen maar groter worden is mijn ervaring 

heb zelf de pm7001 en sa7001ki gehad en nu de pm15s1 en sa11s1 ,als je daarin geen verschil hoort zou het zonde van je geld zijn ,maar ik vindt het niet te verglijken het vershil is echt Enorm !

Als ik je nog een tip kan geven is zoek een paar 2de hands speaker voor 1000 euro die nieuw het meervoudige kosten en ga zo verder bouwen ,neem er de tijd voor en heb geduld

SmauG

#18
Bedankt voor de tip, maar 1000euro luidsprekers gaan er (voorlopig) niet komen. Eerst verhuizen en eens kijken hoe het geluid daar uitpakt. Zit nu met een redelijk tot enorm kille akoestiek. Maar voor zover ik tot noch toe heb kunnen beoordelen gaat deze luidsprekerset en versterker+cdspeler combi niet weg  pompom
Ik heb eindelijk iets wat lekker klinkt, lekker smoelt en waar mn vrouwtje blij mee is.

Ik was gewoon nieuwsgierig naar dat diepe driedemensionale geluid, en wat daar nou precies voor nodig is. Schijnbaar blijft het een lastig onderwerp :)

P.s.
Marantz 81.
Hoe zou je de verschillen tussen de pm+sa7001ki en de premeum set omschrijven? Wat heb je gemerkt?

Marantz 81

Ik bedoel de speakers per paar 1000  :-)

3 D kun je denk het beste omschrijven als dat alsof de speakers er niet staan je een heel breed stereo beeld hebt en kunt horen waar welk instrument zangers staan en hoe ze het bespelen en hoe iemand zingt , op de achtergrond dichtbij ver weg links rechts ,dat het voor je gehoor visueel wordt en alles afzonderlijk kunt aanwijzen en ook aanwezig blijft als er veel tegelijk is

Daarin zit ook het grote verschil met de 7001 en premium set ,maar ook snelheid diepte controle klank en echtheid 

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op maart 04, 2012, 18:27:41
Ik bedoel de speakers per paar 1000  :-)

3 D kun je denk het beste omschrijven als dat alsof de speakers er niet staan je een heel breed stereo beeld hebt en kunt horen waar welk instrument zangers staan en hoe ze het bespelen en hoe iemand zingt , op de achtergrond dichtbij ver weg links rechts ,dat het voor je gehoor visueel wordt en alles afzonderlijk kunt aanwijzen en ook aanwezig blijft als er veel tegelijk is

Daarin zit ook het grote verschil met de 7001 en premium set ,maar ook snelheid diepte controle klank en echtheid

Dat kan je ook op een PM7001  :-o

Maar ik begrijp jouw bevindingen en hoe je het verteld Marantz 81

Heb nu weer een Marantz cd speler dus heb het nu ook weer 3D  :-P

laterrrr
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

CiteerIk was gewoon nieuwsgierig naar dat diepe driedemensionale geluid, en wat daar nou precies voor nodig is. Schijnbaar blijft het een lastig onderwerp

:-D
Je kan als je wilt daar een lastig onderwerp van maken door allerhande onderwerpen erbij te betrekken die niets .....maar dan ook helemaal niets te maken heeft met de basis zoals de opname bedoelt is ,kijk een versterker hoeft enkel te versterken en dat doen ze allemaal hetzelfde ......of er moet eentje stuk zijn .

Wat wel lastig kan zijn is de combinatie van luidsprekers en akoestiek ,daar moet je dan ook op richten en de rest als bijzaak zien ,maar nogmaals een vlakke opname klinkt op iedere set en ongeacht de luidsprekers vlak .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

schieper

Ik heb dat laatste met een plaat van david guetta. Gave muziek en swingende beat. Wel stereo maar nagenoeg geen "diepte". Met een plaat van leonard cohen heb ik dat dan weer wel. Leonard staat links in de woonkamer. De gitartis rechts en achteraan, tegen de muur staat een koortje van 3 zangeressen :-)

Een vriend van mij heeft een suround set, en die heeft dan bij films weer dat je achter je iets hoort aankomen. Dat kan ik met mijn stereo niet na doen. Ook gaaf. Maar de muziek is voor de rest bagger op die set :-)
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

SmauG

Weer een hoop nuttige dingeg!

Er werd al love over gold genoemd van Private investigations van de dire straits en nu Leonard Cohen.
Wat zijn nou echt opnamen waar de diepte in duidelijk zou moeten zijn?

Private investigations heb ik bijvoorbeeld op CD, Mooi album, goede weergave, maar die "lucht" ervaar ik toch niet zo.

Tips zijn zeer welkom  :wink:

Marvin

Zet 'opzij' van Herman van Veen maar eens op, sluit je ogen en blijf lekker even zitten luisteren.

Ben benieuwd waar je de stemmen vandaan hoort komen, -en misschien wel hoeveel het er zijn.



Marvin

Niet interessant genoeg?
Ik verzin er zo nog een paar hoor!
(Hou daarbij in het achterhoofd dat dat hier met een touwtje gehoord wordt waar ik me schoenen niet mee dicht zou knopen). :-D



SmauG

Opzij, ben zeer benieuwd. Maar heb m niet op cd. misschien eens een HVV cd'tje scoren ergens.

Heb gisteren wel iets veranderd aan de setup wat een positief effect heeft gehad op de weergave in de breedte en de focus over die hele breedte. Diepte echter ervaar ik nogsteeds niet zo duidelijk (ik kan het me wel voorstellen als ik aandachtig luister)

Marvin

Even van het net plukken, is ook met mp3 gewoon te horen.

Marantz 81

Citaat van: SmauG op maart 06, 2012, 12:34:47
Opzij, ben zeer benieuwd. Maar heb m niet op cd. misschien eens een HVV cd'tje scoren ergens.

Heb gisteren wel iets veranderd aan de setup wat een positief effect heeft gehad op de weergave in de breedte en de focus over die hele breedte. Diepte echter ervaar ik nogsteeds niet zo duidelijk (ik kan het me wel voorstellen als ik aandachtig luister)

Je bent wel een echte stereo man zo te lezen ,maar probeer je niet teveel te focussen op een specifieke opname maar te genieten van de muziek ,wat mij betreft is er niet echt een referentie opname ofzo er zit wel een groot verschil in maar je moet de muziek ook goed vinden  :-)

Inversteer eerst in betere speakers en de opstelling daarvan ,als je daarna de mogelijkheid/geld hebt voor een premium set dan worden de verschillen alleen nog maar groter ,als je speakers niet kunnen weergeven wat de set kan ( cd speler/versterker ) dan kom je niet verder ,en dat geld voor de set net zo als die meer kan weergeven en je hebt de speakers en goede opstelling niet dan is het de investering ook niet waard  byebye

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden