Wat "maakt" of "veroorzaakt" driedemensionaal geluid

Gestart door SmauG, maart 01, 2012, 13:34:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SmauG

Ik heb een beste tijd met deze vraag in mijn achterhoofd gezeten en ik ga nu toch eens vragen wat jullie ervan denken.

Toen ik met mijn oude PM6010ose en CD6000ose bij een hifi zaak was om eens een Totem luidspreker te beluisteren (Arro & Raimaker) was ik zeer te spreken van de klank en de eenvoud waarmee het geluid schijnbaar werd weergegeven. Heel natuurlijk en mooi. Maar was niet ECHT onder de indruk.
na een paar uurtjes diverse muziek luisteren, waaronder Eric Clapton unplugged, een CD waarvah ik dacht dat deze bekend staat om zijn goede opname, Hebben de verkoper en ik de boel afgekoppeld en ging de rainmaker aan de demoset (Cambridge x40 huppeldepup amp+cd speler. Prijskaartje, grofweg €2000,-).
We spraken nog wat over de luidsprekers en diverse opties met stands enzo, terwijl een Jazz achtige cd op de achtergrond speelde.
Van wat ik toen hoorde, en "zag", was ik diep onder de indruk. Zonder inspanning kon ik een driedemensionaal beeld creeren van de band, en alles leek ECHT.

Als men beweerd dat versterkers niet blind van elkaar te onderscheiden zijn. Hoe kwam dan deze klap naar aarde? In verhouding klonk mijn toenmalige 6xxxOSE set vlak, en zelfs mijn huidige 7001set klinkt in verhouding vlak.

Waardoor wordt dit veroorzaakt. Wat is het component, of de keten wat zo'n "echt" beeld creëerd?
Ik ben zeer benieuwd wat marantzluisteraars hiervan vinden.

JohnWx

Citaat van: SmauG op maart 01, 2012, 13:34:04
Ik heb een beste tijd met deze vraag in mijn achterhoofd gezeten en ik ga nu toch eens vragen wat jullie ervan denken.

Toen ik met mijn oude PM6010ose en CD6000ose bij een hifi zaak was om eens een Totem luidspreker te beluisteren (Arro & Raimaker) was ik zeer te spreken van de klank en de eenvoud waarmee het geluid schijnbaar werd weergegeven. Heel natuurlijk en mooi. Maar was niet ECHT onder de indruk.
na een paar uurtjes diverse muziek luisteren, waaronder Eric Clapton unplugged, een CD waarvah ik dacht dat deze bekend staat om zijn goede opname, Hebben de verkoper en ik de boel afgekoppeld en ging de rainmaker aan de demoset (Cambridge x40 huppeldepup amp+cd speler. Prijskaartje, grofweg €2000,-).
We spraken nog wat over de luidsprekers en diverse opties met stands enzo, terwijl een Jazz achtige cd op de achtergrond speelde.
Van wat ik toen hoorde, en "zag", was ik diep onder de indruk. Zonder inspanning kon ik een driedemensionaal beeld creeren van de band, en alles leek ECHT.

Als men beweerd dat versterkers niet blind van elkaar te onderscheiden zijn. Hoe kwam dan deze klap naar aarde? In verhouding klonk mijn toenmalige 6xxxOSE set vlak, en zelfs mijn huidige 7001set klinkt in verhouding vlak.

Waardoor wordt dit veroorzaakt. Wat is het component, of de keten wat zo'n "echt" beeld creëerd?
Ik ben zeer benieuwd wat marantzluisteraars hiervan vinden.

illussie enthousiasme andere omgeving iets nieuws andere beleving door akoestiek etc. goed in je vel zitten niks aan je hoofd


andere opname misschien die is al 84000 keer opnieuw uitgebracht geremasterd of juist weer niet andere persing ?


kan ook gewoon zijn dat jij die beleving had  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

Citaat van: SmauG op maart 01, 2012, 13:34:04
Ik heb een beste tijd met deze vraag in mijn achterhoofd gezeten en ik ga nu toch eens vragen wat jullie ervan denken.

Toen ik met mijn oude PM6010ose en CD6000ose bij een hifi zaak was om eens een Totem luidspreker te beluisteren (Arro & Raimaker) was ik zeer te spreken van de klank en de eenvoud waarmee het geluid schijnbaar werd weergegeven. Heel natuurlijk en mooi. Maar was niet ECHT onder de indruk.
na een paar uurtjes diverse muziek luisteren, waaronder Eric Clapton unplugged, een CD waarvah ik dacht dat deze bekend staat om zijn goede opname, Hebben de verkoper en ik de boel afgekoppeld en ging de rainmaker aan de demoset (Cambridge x40 huppeldepup amp+cd speler. Prijskaartje, grofweg €2000,-).
We spraken nog wat over de luidsprekers en diverse opties met stands enzo, terwijl een Jazz achtige cd op de achtergrond speelde.
Van wat ik toen hoorde, en "zag", was ik diep onder de indruk. Zonder inspanning kon ik een driedemensionaal beeld creeren van de band, en alles leek ECHT.

Als men beweerd dat versterkers niet blind van elkaar te onderscheiden zijn. Hoe kwam dan deze klap naar aarde? In verhouding klonk mijn toenmalige 6xxxOSE set vlak, en zelfs mijn huidige 7001set klinkt in verhouding vlak.

Waardoor wordt dit veroorzaakt. Wat is het component, of de keten wat zo'n "echt" beeld creëerd?
Ik ben zeer benieuwd wat marantzluisteraars hiervan vinden.

Feitelijk geef jezelf het antwoord al, wat was de verandering tijdens je luister sessie.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

thepioneer

Het hele 3d plaatje is een samenstelling van componenten en kabels. Zelf persoonlijk vindt ik dat in mijn set de plaatsing (3d effect) enorm bepaald wordt door de kabels. Hoeveel detail een set weergeeft komt veelal van de bron en de mate van weergave van de bron wordt bepaald door de versterker.

Ik heb hier een aantal verschillende kabels getest en daarbij merk ik echt grote verschillen in plaatsing en kleuring. Bij de ene goedkopere kabel klinkt alles wat scheller, de andere maakt het stemgeluid erg breed. Ik zelf vindt het fijn dat de stem echt klein in het midden zit en de instrumenten er naast of erachter. Anderen vinden het fijn als je een erg brede stem hoort en ervaren dat als een breed stereobeeld. Ik zeg maar zo, een zanger of zangeres is niet 3 meter breed en zo wil ik hem dus ook niet horen. Met een slechte kabel kun je ook juist heel erg het links-rechts verhaal krijgen. Ik heb een kabel gehad dat als die er tussen zat ik geen stem in het midden had en dus echt naar links en rechts luisterde.

Ook de plaatsing van de speakers is erg belangrijk. Totem speakers zijn niet echt mijn ding, maar je mag wel verwachten dat die een goede 3d weergave neer kunnen zetten.

Er zijn veel factoren die bepalend zijn voor het hele 3d gebeuren, maar ik mijn optiek zit het erg veel in de kabel.

Als ik er naast zit volgens anderen hoor ik het graag :)

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Whisper.nl

Naar mijn idee bepaald de complete keten een totaal plaatje.

Als je goed bijmekaar gezochte set hebt.

Een setje uit de MM van pak 'm vast all in € 500,-- zal met een buiten boord ls snoertje van NordOst Red Dawn geen 3D laten horen.

Doe je dit snoertje op een accuphase E 405 en de CD DP 70 V met een bijbehorende luidspreker van b.v. Dynaudio contour S.3.4 of een Totem Staff / Hawk en je zult met een brede glimlach op je snoet gaan genieten van wat daaruit komt.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Marvin

Wat kan een kabel aan kanaalscheiding doen?
Op de bron wordt links en rechts bepaald, dit wordt versterkt naar een linker en een rechter luidspreker.
Wat kan een kabel daar bij verzinnen zodat er uit het midden oom geluid komt?

Dat je/iemand dat hoort vind ik best hoor.

Luister eens door een hoofdtelefoon, zitten die stemmen in het midden?



renes59

Wat "maakt" of "veroorzaakt" driedemensionaal geluid: De opname en hoe de artiest of diegene die de opname maakt het heeft bedoeld. Galm toevoegen is een bekende truck.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

gerard

Wat bij mij de grootste invloed heeft is de plaatsing van de luidsprekers, dan ook in alle facetten: tot de achtermuur/zijmuur, indraaien en evt. achterover hellen.
De invloed van het indirecte geluid (reflecties) geeft door het tijdsverschil met het directe geluid een "ruimtelijk effect" ; diepte en breedte/hoogte etc.

Citaat van: marvin op maart 01, 2012, 20:10:01
Wat kan een kabel aan kanaalscheiding doen?
Op de bron wordt links en rechts bepaald, dit wordt versterkt naar een linker en een rechter luidspreker.
Wat kan een kabel daar bij verzinnen zodat er uit het midden oom geluid komt?

Dat je/iemand dat hoort vind ik best hoor.

Luister eens door een hoofdtelefoon, zitten die stemmen in het midden?

Ik ben het wel met Marvin eens dat je geen betere kanaalscheiding krijgt door andere kabels.

MAAR, mijn ervaring is wel dat kabels behoorlijk invloed kunnen hebben. Mijn ervaring is dat vooral kabels met dunne mantels een positieve bijdrage geven aan de weergave omdat ik meen te horen dat de timing / het timbre van klanken en muziek beter/strakker is dan bij kabels met dikke mantels. Ook dit draagt bij mij deel aan de "diepte"  etc. van het geluidsbeeld.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

thepioneer

Als het goed is verzint een kabel er niets bij. Hoe het precies werkt moet je mij niet vragen. Technisch gezien komt door beide kabels stroom maar er is veel verschil in klank en plaatsing.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Marvin

Begrijp me niet verkeerd, ook hier zit het geluid van de stem puur in het midden.
Uitzonderingen daargelaten...

Maar als ik je vertel met wat voor kabel ik dat uit m'n pc tover zullen velen misschien een traantje weg pinken.  :-D

JohnWx

Citaat van: marvin op maart 01, 2012, 20:10:01
Wat kan een kabel aan kanaalscheiding doen?
Op de bron wordt links en rechts bepaald, dit wordt versterkt naar een linker en een rechter luidspreker.
Wat kan een kabel daar bij verzinnen zodat er uit het midden oom geluid komt?

Dat je/iemand dat hoort vind ik best hoor.

Luister eens door een hoofdtelefoon, zitten die stemmen in het midden?

koptelefoon is mono 2x  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zoldar

De bron met name.

SACD, goede element in de TT en Streaming gaven bij mij voor het eerst echt 3D pop. De plaasting van de speakers moet dan wel goed zijn. Kabels in mindere mate hier.

Met name hoe schoon het hoog midden uit je systeem komt bepaalt of er genoeg galm of "spacial ques" door komen in je kamer.

En de opname natuurlijk. Zo zat ik deze week naar love over gold op vinyl te luisteren en daar zit een bak diepte in (private investigations). Allemaal in de studio gemaakt met galm.

Sommige opnames zijn ook gewoon lekker puur. drumkit in de hoek van de studio en een paar mics die ook de galm van de ruimte meepakken. Op ill communication van de beastie boys staan een paar leuke tracks met dit effect.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Mark doet het hier ook erg goed, maar dat kan mede komen doordat die studio ook met Tannoy werkt(e?).

Een naald lijkt me ook wel iets te kunnen doen, maar dat is puur gokken wat ik doe.
Daar heb ik totaal geen verstand van.

TurboMarco

De opname  :-)

Een vlakke opname zal ook op een set van tig duizenden euro's vlak klinken ,of er moet iets ernstig mis zijn met de opstelling van de luidsprekers cq de akoestiek .

Met een setje van 500 euro kan je dus ook een heel mooi 3D beeld krijgen ,daarvoor heb je dan wel een 3D tv en een 3D speler + bronmateriaal voor nodig  :wink: .

Een ruimtelijke geluidsopname is ook verantwoordelijk voor een ruimtelijk geluid ,mits de akoestiek en de opstelling vd luidsprekers dat toelaat .



(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

still life

 stupid

de opname & je akoestiek..

dynamiek i/h eerste (vs compressie, kun je als gebruiker verder weinig aan doen)
& je weergave ervan in balans: voor elk kanaal (vlakke respons)
zodat het geheel homogeen klinkt (zowel bij stereo of HT)

dan klinkt die opname bij je thuis  'zoals het opgenomen is'  :angel:

over de kabeltjes, tja.. mijn menig is inmiddels wel bekend hier..  :-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300