Bekabeling voor beginners

Gestart door KayaRahnee, februari 24, 2012, 11:21:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

KayaRahnee

Nog steeds ben ik bezig met de opbouw van mijn set.
Nog vele vragen zijn op zoek naar een antwoord.
Momenteel probeer ik meer te weten te komen over bekabeling

Vroeger, werd er niet zoveel aandacht geschonken aan kabeltoestanden.
Luidsprekerkabel van bij de doe-het-zelver en interlinks die mee werden geleverd met de apparatuur werden gebruikt.
Tegenwoordig word er veel meer aandacht besteed aan het belang van geschikte bekabeling, zowel aangaande speakers alsook interlinks worden kabels beschouwd als (mede)bepalend voor de klankkleur.

Nu mijn vraag: Hoe bepaal ik mijn keuze van zowel luidspreker-als interlink kabel wetende dat ik hou van een rustig muziekbeeld, detail, dynamiek e.a. normaal aanwezig, goed stereobeeld gewenst en het allerbelangrijkste, het hoog mag zeker niet worden versterkt, ik hou niet van hoog wat schel gaat klinken en vaak  luistermoeheid tot gevolg heeft.
Ik weet wel dat "zelf gaan luisteren" het advies is maar ik wil toch eerst een "richting" vinden waar ik moet zoeken, m.a.w. ik vraag me af welk materiaal, zilver/goud e.a. welke invloed heeft.

Mijn set tot nog toe: Versterker: PrimaLuna DiaLogue Two.
                             CD speler: Marantz 6004.
                             Luidsprekers: Nog aan te kopen (Dali, Proac, Living voice, Vienna acoustics) zijn kanshebbers.
Alvast bedankt.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

JohnWx

Gewoon een normale fatsoenlijke interlink en voor speakers 4mm of 2.5mm koper en lekker gaan luisteren

Of je moet voor weinig mooie kabels kunnen kopen 2de hands

Als kabels je set moet gaan maken is er iets niet goed


succes

ps: vanaf 1990 is het kabelvirus van start gegaan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zweef

De wijzen zijn er nog steeds niet over uit of het type bekabeling veel uitmaakt. Het begon inderdaad ooit begin jaren '90, ik heb mijn eerste monster interlink uit 1994 nog aan mijn tuner hangen. Eerlijk gezegd heb ik nooit het gevoel gehad dat het erg veel uitmaakte, en velen met mij.

Een goede, betaalbare interlink van een paar tientjes ter vervanging van het zwarte "freewire" zal je niet failliet laten gaan, maar er zijn excentrieke, met zilver, platina en/of hout afgewerkte interlinks die meer dan een modaal maandloon kosten. Het nut daarvan moet ieder voor zich maar bepalen, ik wil niet het halve forum op mijn nek  :wink:

Luidsprekerkabel zou ik voorlopig standaard van de rol nemen.

De keuze van  je luidsprekers in relatie tot de akoestiek van je luisterruimte is m.i. veel belangrijker dan de kabelarij. Neem dus de tijd om passende luidsprekers te kiezen, en kijk of je ze thuis ook naar behoren kunt opstellen. Wat fantastisch klinkt bij de hifi boer kan bij jou thuis nergens naar klinken. Over smaak valt daarbij niet te twisten, in zijn algemeenheid kan ik alleen zeggen dat je voorzichtig moet zijn met basreflex luidsprekers met de poort aan de achterzijde (backfiring), deze moeten meestal iets van een meter van de wand staan, niet iedereen heeft de ruimte daarvoor. Dicht bij de wand is een slecht gedefinieerde boembas je deel.

Dus succes met de keuze van je luidsprekers, en laat je voorlopig niet verleiden tot exotisch kabelgedoe.
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

pameijer

Houd inderdaad even de goede volgorde aan. Kies eerst welke luidsprekers je wilt, en laat die een tijdje spelen met gewoon dik koper, niet het goedkoopste maar ook niet meteen profispul. Kijk dan wat je nog mist in het geluid en of dat met ander snoer op te lossen is. Elke speaker-versterker combi vraagt om ander snoer, maar er zijn ook mensen die daar totaal niet in geloven.

Maar begin met die PrimaLuna Dialogue 2 snel te verkopen, dat is echt zonde als uitgangspunt voor je stereo, paar simpele buisjes. Weet je wat, ik neem hem wel van je over, kun jij mooi snoertje kopen  :evil: .

ProAc en PrimaLuna matchen mooi. Mocht je die speakers nemen kun je ook het beste speakerkabel van ProAc nemen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

RP

#4
Misschien kan je dit een beetje op weg helpen:http://www.hifi.nl/recensies/3358/Multitest-interlinks-deel-1-tot-100-euro.html.
Er is nog een tweede verslag van duurdere interlinks die je vanzelf wel tegen zult komen.
Misschien heb je de mogelijkheid om bij je hifidealer een koffertje met diverse interlinks te lenen om uit te proberen.
Luidsprekerkahttp://www.centralpoint.nl/signal-cables/konig/k-nig-ofc-luidsprekerkabel-2x-40-mm-15-m-art-kn-lsp005-15-num-487818/
Wat luidsprekerkabel betreft gebruik ik deze momenteel naar genoegen en nog betaalbaar ook
Oeps, sorry, links werkte niet........ frusty
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

still life

Citaat van: Zweef op februari 24, 2012, 13:09:31
De wijzen zijn er nog steeds niet over uit of het type bekabeling veel uitmaakt.

best wel hoor, je kan nl gaan berekenen wat je precies nodig hebt
wordt alleen niet zo veel gedaan..

Citeer
De keuze van  je luidsprekers in relatie tot de akoestiek van je luisterruimte is m.i. veel belangrijker dan de kabelarij. Neem dus de tijd om passende luidsprekers te kiezen, en kijk of je ze thuis ook naar behoren kunt opstellen. Wat fantastisch klinkt bij de hifi boer kan bij jou thuis nergens naar klinken.

stupid


CiteerDus succes met de keuze van je luidsprekers, en laat je voorlopig niet verleiden tot exotisch kabelgedoe.

stupid ²

gewoon koper: 2.5 of 4mm² + standaard IC's & je bent klaar..
exotisch kun je later gaan doen..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

KayaRahnee

#6
Citaat van: pameijer op februari 24, 2012, 14:37:11

Maar begin met die PrimaLuna Dialogue 2 snel te verkopen, dat is echt zonde als uitgangspunt voor je stereo, paar simpele buisjes. Weet je wat, ik neem hem wel van je over, kun jij mooi snoertje kopen  :evil: .


Prachtig voorstel wat moeilijk te weigeren is :wink: .....ware het niet dat de PrimaLuna vastgekit zit op het rack en het rack op zijn beurt dan weer verankert is op de vloer :no:.

Citaat van: pameijer op februari 24, 2012, 14:37:11

ProAc en PrimaLuna matchen mooi. Mocht je die speakers nemen kun je ook het beste speakerkabel van ProAc nemen.

Dat heb ik al mogen ervaren, vooral de rust in het geluidsbeeld en het gemak in weergave spraken me aan. Heb toen geen aandacht gegeven aan speakerkabel en interlinks.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Whisper.nl

Ik ken je budget niet en hiermee niet voor welke prijs je een eerlijk snoer zou willen aanschaffen.

De ene koopt een lengte bij de bouwmarkt en is daar erg blij mee.

Ben je wat kritischer en wil je er wat meer voor uitgeven. ?

Dan zou Van Damme (Engeland) ls snoer mijn advies zijn.
Eerlijk snoer met een prima sound tegen een leuke aanschaf prijs.

De derde groep zal ik niet benoemen maar die schaft voor € 100 of meer per meter zijn LS aan.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

bramdg

#8
Denk misschien ook eens aan sonus faber icm je primaluna
al meermaals die combi gehoord en wel erg  :kwijl: jammie klinken  pompom


En OFC koper van 2.5 of 4 mm² zoals al voorgesteld zal meer dan zijn werk doen  :yes: ... ga binnenkort ook terug overstappen.
Kijk liever naar een mooie interlink op termijn


Veel succes !!!
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

cz79

Van Damme LS kabel is ook een hele mooie kabel, ikzelf gebruik Art Speak LS kabel, omdat deze bij mij gewoon beetr uitpakte dan mijn vorige Siltech, MIT, QED, etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc

Marantz 81

#10
Idd juist adviezen al gegeven eerst de set samenstellen en later kijken naar kabels

Mijn ervaring is dat de interlink echt een groot verschil kan maken ,zowel met de range set en premium set en alle speakers die ik gehad heb en daarbij hoe beter de set wordt hoe beter ook de verschillen waar te nemen zijn  :-)

heb zelf deze speaker kabel http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=23_35&products_id=544 gewoon een kwalitatief goede kabel zonder merk erop  :wink:   

Goede interlink voor het geld http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=23_91&products_id=1207

cz79

VD Hul 'The Name' is inderdaad een prima interlink, net als 'The Bay C5', beiden ook goed via MP verkrijgbaar

KayaRahnee

Ik merk dat er eensgezindheid is om het in den beginne simpel te houden, 2,5 of 4 mm goede koperkabel voldoet en niet teveel spenderen aan interlink, kan nadien naar behoefte worden aangepast.

Ik heb twee mogelijkheden om de luidspreker kabel naar de speakers te leiden namelijk:

1) Via vloer naar speakers en moet dan ongeveer 3 meter overbruggen. (Nadeel, ze liggen deels los op 
    vloer).

2) Via muur omhoog, dan via plavont en terug  beneden naar speakers (voorkeur).
    Bij deze mogelijkheid bedraagd de te overbruggen lengte ongeveer 6,70 meter.

Mijn vraag: Hou ik de kabel lengte best zo kort mogelijk of maakt dat niet uit?
                  Volgens sommigen zijn kabels best even lang links/rechts, anderen vinden dat dan
                  weer onzin......jullie mening?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

renes59

Gewoon doen wat jij het beste vindt, ik denk niet dat je het horen kunt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

cz79

Gewoon de makkelijkste weg volgen, die paar meter meer of minder maakt imo niet al teveel uit