Zoem in hoogste frequenties

Gestart door schieper, januari 19, 2012, 08:56:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schieper

Weet niet echt of het in deze rubriek hoort maar afgelopen week constateerde ik het volgende en vraag me af waar het vandaan komt.

Afgelopen week luisterde ik een plaat van een klassiek vioolconcert toen mij bij een bepaald nummer opviel dat er zich in het uiterste spectrum, in de hoogste tonen naar ik vermoed een triangel mee speelde. De hoogte van de toon lag buiten het bereik van de violen en was niet heel goed te horen maar had dus het meeste weg van een triangel.

Het vervelende van deze toon was hij bleef zoemen. op een monotone, onnatuurlijke manier. Alsof iemand met een computer deze toon produceerde. Alsof de frequentie van die toon afgevlakt werd. Wat kan het zijn? Een fout in de plaat? Beperking van de apparatuur? Een naijl effect van de oren?

Wat denken jullie?
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

JohnWx

opname  :yes: (er zijn met klassiek meer beroerde opnames dan goede)

beperking in apparatuur kan niet die heeft zulke normen van zoveel hertz tot zoveel kilohertz

naijlen ? alleen als ik ziek ben 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HAL9000

Brommen  bij hoge  frequenties  geeft aan dat  de versterker of  de bron er niet goed mee overweg kan.
Componenten slijtage  zoals  elko's  maar ook  stuurtransistoren of  spanningsregelaars . De meeste  apparatuur  test je bij uiterst laag 7hz/30hz   en uiterst hoog 15KHz tot 22Khz En sommige versterker gaan brommen bij de hoge frequenties.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JohnWx

Citaat van: HAL9000 op januari 19, 2012, 14:19:11
Brommen  bij hoge  frequenties  geeft aan dat  de versterker of  de bron er niet goed mee overweg kan.
Componenten slijtage  zoals  elko's  maar ook  stuurtransistoren of  spanningsregelaars . De meeste  apparatuur  test je bij uiterst laag 7hz/30hz   en uiterst hoog 15KHz tot 22Khz En sommige versterker gaan brommen bij de hoge frequenties.

Verpruts je mijn visie weer effe dank Hal9000 :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jrm

Citaat van: John Wx op januari 19, 2012, 14:33:45
Citaat van: HAL9000 op januari 19, 2012, 14:19:11
Brommen  bij hoge  frequenties  geeft aan dat  de versterker of  de bron er niet goed mee overweg kan.
Componenten slijtage  zoals  elko's  maar ook  stuurtransistoren of  spanningsregelaars . De meeste  apparatuur  test je bij uiterst laag 7hz/30hz   en uiterst hoog 15KHz tot 22Khz En sommige versterker gaan brommen bij de hoge frequenties.

Verpruts je mijn visie weer effe dank Hal9000 :-P

:schater: :schater:

Paul

Had het zelfde probleem met een buizen pre, dit probleem heb ik destijds op een buurfora gepost en kan je HIER lezen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Logische gedachte: de persing.

Wanneer je het met andere (veel) platen ook hebt is er meer aan de hand.
Slecht element / pp etc.

Proefondervindelijk kom je er wel achter.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: Paul op januari 19, 2012, 15:20:01
Had het zelfde probleem met een buizen pre, dit probleem heb ik destijds op een buurfora gepost en kan je HIER lezen.

Pal,  Ik zag  een foto van jouw  buizen pre  daar op dat topic.  Ik kreeg het  benauwd  toen ik die  twee  gouden  ROE elko's  zag  zitten.  Hoe  oud  is  dat trapje?  Ik zag overigens  dat iemand mijn conclusie  ook al had  gegeven. alleen wat  beter verwoord.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

schieper

Mistery solved: Ik heb nog eens heel goed geluisterd. Ik vermoed dat het een hele hoge noot is van het kerkorgel. Samen met de akoestiek van de kerk, zorgt dat denk ik voor resonantie. Bedankt voor jullie tips en reacties.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110