Bi-ampen, hoe?

Gestart door i2Paq, januari 06, 2012, 12:55:22

Vorige topic - Volgende topic

i2Paq

Sinds deze week heb ik een tweede SM80 in het zwart  :-)
Deze gaat volgende week naar HAL9000 om te worden gereviseerd en om de speaker-terminals te modificeren.

Apparaat ziet er netjes uit en werkt op zich prima, maar omdat ik ga Bi-ampen wil ik hem gelijk hebben aan mijn eerste SM80 en dus naar HAL.

Hoe stel ik ee.a nu op?
Zet ik de SM80 vlak naast/bij de speaker met een zo kort mogelijke speakerkabel of zet ik ze vlak bij de SC80?

Heeft iemand ervaring met deze setup van 2x SM80 en 1x SC80?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

SMarcel

Hallo Norman,

Ik denk dat de set-up zo zou moeten zijn dat je 1 SM-80 gebruikt voor de Hoog/Mid sectie en 1 SM-80 voor de Low sectie.

Deze set-up heeft als voordeel dat als er toch nog een klein verschil zit tussen beide SM-80 versterkers, je dit niet hoort omdat je per versterker beide luidsprekers voorziet van signaal waardoor links/rechts gelijk blijft.

Dus niet 1 SM-80 gebruiken voor links en 1 voor rechts.

En als je voor deze set-up kiest, is het zinvol om de eindversterkers gewoon in het midden (shit, lijkt Bose wel) te laten staan en van daar uit de bekabeling naar de speakers te realiseren.

Lijkt mij ook wel bevorderlijk voor de WAF.

Succes en de groeten,

Marcel

Vlearmoes

Beter je speakerkabel lang als je signaalkabel lang  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

bas focal marantz

Aansluiten zoals Marcel zegt 

i2Paq

Citaat van: SMarcel op januari 06, 2012, 13:13:13
Hallo Norman,

Ik denk dat de set-up zo zou moeten zijn dat je 1 SM-80 gebruikt voor de Hoog/Mid sectie en 1 SM-80 voor de Low sectie.

Deze set-up heeft als voordeel dat als er toch nog een klein verschil zit tussen beide SM-80 versterkers, je dit niet hoort omdat je per versterker beide luidsprekers voorziet van signaal waardoor links/rechts gelijk blijft.

Dus niet 1 SM-80 gebruiken voor links en 1 voor rechts.

En als je voor deze set-up kiest, is het zinvol om de eindversterkers gewoon in het midden (shit, lijkt Bose wel) te laten staan en van daar uit de bekabeling naar de speakers te realiseren.

Lijkt mij ook wel bevorderlijk voor de WAF.

Succes en de groeten,

Marcel

Dan de vraag hoe regel ik die Hoog/Mid sectie en de Low sectie te vinden / connecten?

Mijn speakers zijn niet Bi-wired namelijk.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

SMarcel

Hallo Norman,

Dat schijnt een totaal ander licht op de zaak want nu wordt het inderdaad moeilijker.

Ik ga jou nu een tip aan de hand doen welke ik in het verleden ook al eens heb uitgevoerd, maar bij jou heeft dit dan ook nog een praktisch voordeel.

Als ik jou was, dan zou ik nu wat geld gaan investeren in de luidsprekers. Dan kun je natuurlijk de makkelijke weg kiezen door gewoonweg een paar andere aan te schaffen waar je wel Bi-Wired op aan kan sluiten maar als liefhebber van audio hobby ik zou voor het volgende gaan.

Zie voor elkaar te krijgen dat je een schema van het scheidingsfilter te pakken krijgt en ga daar mee aan de slag.
Zelf of door een kenner, maar ga het filter scheiden qua aansluiting en plaats een Bi-Wire aansluitterminal i.p.v. de bestaande.
Wat je meteen kunt doen is (en dat heb ik met mijn voormalige Canton speakers ook ooit gedaan) vervang alle onderdelen voor dezelfde maar dan van een betere kwaliteit. Zie hiervoor mijn site.

Je slaat 2 vliegen in 1 klap, ten eerste je kunt gaan Bi-Ampen en ten tweede je hebt jouw geweldige Hepta's een mooie upgrade gegeven.
En neem maar van mij aan dat zo'n upgrade werkelijk zin heeft.

Ik hoop dat ik je een idee aan de hand heb gegeven en zie met belangstelling jouw reactie tegemoet.

Groeten,

Marcel

i2Paq

De Hepta's zijn helemaal up-to-date, nog geen 4 maanden geleden voorzien van nieuwe filters en tweeters.

Ironie wil dat deze set eigenlijk bi-wired was.....  :|

TurboMarco

Dan is dit toch weer eenvoudig terug te brengen naar een bi-wire config .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

i2Paq

Citaat van: Marco op januari 07, 2012, 01:49:14
Dan is dit toch weer eenvoudig terug te brengen naar een bi-wire config .

Nee, alles is er uitgeweest.

Door Hepta en mij zijn er nieuwe filters gemaakt en de zaak is compleet opnieuw aangesloten zonder rekening te houden met bi-wired.

SMarcel

Dat is mooi balen want als je de Hepta's niet wil aanpassen, zul je toch op zoek moeten naar andere luidsprekers.

Een andere optie is om gewoon het hele Bi-Amp verhaal te vergeten maar dat is zonde van de aanschaf van jouw tweede zwarte SM-80 en dat wil je ook niet.

Nog een laatste optie om toch gebruik te maken van zowel de Hepta's als de beide SM-80 versterkers is dat je deze als monoblokken gaat gebruiken. Dus bridged te gaan gebruiken waardoor het vermogen aanzienlijk meer wordt.
Maar dan kom je wel bij het eerder genoemde feit dat beide versterkers exact hetzelfde qua waardes moeten zijn en uitsturen en dan ook zo klinken.

Dus er zal nog wel wat denkwerk door jou verricht moeten worden.

Succes en de groeten,

Marcel

i2Paq

Citaat van: SMarcel op januari 07, 2012, 17:47:22
Dat is mooi balen want als je de Hepta's niet wil aanpassen, zul je toch op zoek moeten naar andere luidsprekers.

Een andere optie is om gewoon het hele Bi-Amp verhaal te vergeten maar dat is zonde van de aanschaf van jouw tweede zwarte SM-80 en dat wil je ook niet.

De vraag ligt nu bij Hepta wat de kosten zijn voor ombouw  :roll:

Citeer
Nog een laatste optie om toch gebruik te maken van zowel de Hepta's als de beide SM-80 versterkers is dat je deze als monoblokken gaat gebruiken. Dus bridged te gaan gebruiken waardoor het vermogen aanzienlijk meer wordt.
Maar dan kom je wel bij het eerder genoemde feit dat beide versterkers exact hetzelfde qua waardes moeten zijn en uitsturen en dan ook zo klinken.

De SM80 moet toch naar HAL9000, hij heeft de andere SM80 ook gereviseerd dus dat gaat vast wel lukken.

Marantz 81

Ik zou gewoon de SM80 bruggen ,1 per speaker  :yes: dit lijkt mij ook het beste kwa singaal scheiding  :-)

Het lijkt mij sterk dat je 2 gezonde mono blokken hebt dat ze zoveel van elkaar zouden afwijken dat het hoorbaar is ,als je wel bi wire hebt zou je dan een gat krijgen in je overlapping van laag en mid indien de versterkers niet excact gelijk zijn

Al lijkt het me niet nodig kan hall9000 ze mischieen ook nog wel voor je synchroniseren ?

SMarcel

Hey Norman,

Goed van jou om al info op te vragen bij Hepta. Persoonlijk zou dat ook mijn voorkeur hebben om toch de speakers met Bi-Wiring mogelijkheid te hebben. In principe kun je dan alle kanten op.

Ben benieuwd wat het gaat worden.

Groeten,

Marcel

TurboMarco

Als de filters voorheen bi-wire waren dan is dit weer terug te brengen naar bi-wire .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

i2Paq

Citaat van: Marco op januari 08, 2012, 11:21:15
Als de filters voorheen bi-wire waren dan is dit weer terug te brengen naar bi-wire .

Filters zijn special voor mij door Hepta gemaakt en dus single-wire.