Marantz PM6010ose vs PM8200

Gestart door SmauG, januari 02, 2012, 20:05:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

SmauG

Heren.

Na mijn besluit om stereo te blijven luisteren en er op mijn surroundset lekker geboden wordt, ga ik mij orrienteren op de nieuwe luidsprekers.
Daar ik ooit eens bij iemand thuis driade luidsprekers had gehoord en onder de indruk was van het fijne frisse geluid ga ik mij morgen een paar Driade 71's beluisteren.

Nu heeft de verkoper ook een marant PM8200 staan, welke ik natuurlijk ook ga beluisteren.
Over dit apparaat zijn op internet weinig gebruikservaringen te vinden.

Mijn vraag daarom aan de kenners;
Gaat deze PM8200 een signifikante verbetering geven t.o.v. van mijn fijn klinkende PM6010ose dusdanig dat de prijs van 250,- te rechtvaarden is?

Graag had ik wat ervaringen en adviezen van u gehoord.
Ik neem morgen mijn eigen spullen mee, om een direct vergelijk te doen (deze ervaring zal ik natuurlijk ook delen)

Grt. Maxim

HAL9000

Ik denk het niet,  ik heb meerdere  Pm6010's  ter reparatie  gehad, na een elko/transistor/print bindingen revisie klonk de Pm6010 warm  en helder.   Ik bekijk de  Pm8200 volgens mij heeft marantz dezelfde versterker gebouwd  alleen op één print plaat. Dat is natuurlijk veel  goedkoper.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SmauG

Das een duidelijk technisch verhaal.
Dus eigenlijk zijn de versterkers qua opbouw identiek.

Dan ben ik toch zeer benieuwd hoe groot de klankmatige verschillen zijn door het gebruik van andere componenten ofzo, want er zal toch iets zijn waardoor deze versterker (meen uit hetzelfde "tijdperk")  bijna het dubbele heeft gekost.
Overigens, de 6010 is ontzettend recht door zee, en zo wil ik een versterker ook gebruiken, dus toonregelingen e.d. van de 8200 worden direct omzeild met source-direct en zullen dus ook geen meerwaarde bieden.

JohnWx

Citaat van: SmauG op januari 03, 2012, 09:00:47
Das een duidelijk technisch verhaal.
Dus eigenlijk zijn de versterkers qua opbouw identiek.

Dan ben ik toch zeer benieuwd hoe groot de klankmatige verschillen zijn door het gebruik van andere componenten ofzo, want er zal toch iets zijn waardoor deze versterker (meen uit hetzelfde "tijdperk")  bijna het dubbele heeft gekost.
Overigens, de 6010 is ontzettend recht door zee, en zo wil ik een versterker ook gebruiken, dus toonregelingen e.d. van de 8200 worden direct omzeild met source-direct en zullen dus ook geen

meerwaarde bieden.

Grote klankmatige verschillen zitten in luidsprekers niet in versterkers naar mijn mening

Grootste verschil is in mijn ogen van de versterker zijn de betere componenten die gebruikt zijn (buitenkant)

Pre-out functie meer aansluitingen rec out en de PM-8200 heeft wat meer vermogen dan de PM6010ose

Phono gedeelte is wat beter van de PM-8200 qua specs ? horen we dat ?

Als je alleen maar een cd en nog een bron zou aansluiten zou ik persoonlijk voor de OSE gaan gevoelsmatig en het is toch een speciale uitvoering uit Japan 



Veel succes met de keuze

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SmauG

Volgens mij ontlopen de vermogens elkaar niet zo, dit is geen opvolger van de PM8000 zegmaar, welke wel een stuk krachtiger is.
Toch staat dit model boven de PM7200 welke mij echt een stap voorwaards leek, hierover is ook meer op internet te vinden.
De phonotrap van de PM8200 schijnt juist heel sumier te zijn, wat bij de PM6010 wel in orde is, maar die gebruik ik niet.
Wel is de voeding van de PM8200 anders uitgevoerd als bij de PM6010 dus vraag me af of je dat terughoord in een stukje meer controle en dynamiek.
Pre-out is voor de toekomst e.v.t. wel handig.

Ik ga in de eerste instantie heen voor luidsprekers, dus deze zullen het meeste verschil gaan maken, maar stiekum wil ik de versterkers toch A/B'en just for fun!

JohnWx

Citaat van: SmauG op januari 03, 2012, 10:10:27
Volgens mij ontlopen de vermogens elkaar niet zo, dit is geen opvolger van de PM8000 zegmaar, welke wel een stuk krachtiger is.
Toch staat dit model boven de PM7200 welke mij echt een stap voorwaards leek, hierover is ook meer op internet te vinden.
De phonotrap van de PM8200 schijnt juist heel sumier te zijn, wat bij de PM6010 wel in orde is, maar die gebruik ik niet.
Wel is de voeding van de PM8200 anders uitgevoerd als bij de PM6010 dus vraag me af of je dat terughoord in een stukje meer controle en dynamiek.
Pre-out is voor de toekomst e.v.t. wel handig.

Ik ga in de eerste instantie heen voor luidsprekers, dus deze zullen het meeste verschil gaan maken, maar stiekum wil ik de versterkers toch A/B'en just for fun!


nou er is wel verschil in vermogen de pm6010 50 W  en de pm8002 iets van 30watt meer

en zoals je al zegt is de 8002 totaal anders dan de pm8000 geen semi klasse A meer em minder vermogen

voeding is toch het zelfde ? beide een mooie ringkern trafo

phonotrapje is beter in de 8200 daar hebben ze niks aan gedaan in de 6010ose is gewoon dezelfde als in een pm4000

een merk heeft een line up vanaf instap tot de topper in die line de hoogte in prijs word vaak bepaald door meer optie's andere voeding metalen front ipv plastiek etc. etc.

ik heb nog nooit iemand een versterker uit dezelde lijn blind de juiste eruit kunnen zien halen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

vraag even of er 2 dikke boeken onder de speakers mogen


type 71 is iets van 75 hoog zonder spikes en dat is redelijk laag mbt hoogte tweeter
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SmauG

Duidelijk!

Ik moet dus oppassen voor het "placebo-effect"
Ik ben benieuwd.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, en ik zal vanmiddag rapporteren hoe het is gegaan  :angel:

JohnWx

Citaat van: SmauG op januari 03, 2012, 11:05:49
Duidelijk!

Ik moet dus oppassen voor het "placebo-effect"
Ik ben benieuwd.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, en ik zal vanmiddag rapporteren hoe het is gegaan  :angel:

Als jij het waar neemt is dat het enige wat telt niks meer niks minder
Als ik dingen haast niet waar neemt zegt misschien meer iets over mij  :wink:


succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SmauG

Heren ik ben terug, deze droevige dinsdagmiddag heeft een hele speciale wending gekregen.

Na 2 dagen mailverkeer met de verder niet nader te noemen winkel om de interesses en intenties duidelijk te maken, heb ik vanochtend mijn apperatuur, speakers, bekabeling en cd's ingepakt, heb ik geld gepint en ben ik vertrokken. Na 40minuten rijden kwam ik aan op een industriegebied waar de winkel zich bevond.
Ik had me erg verheugd op de ervaring, maar HELAAS. het was zogezegt tegen het beleid om apperatuur van klanten op te stellen en te vergelijken met inruilapperatuur. daarvoor waren de marges te klein. Op mijn reactie dat ik dat vreemd vond kreeg ik te horen; "dat mag u vinden, wij doen dit gewoon niet". violent1
Nou, ik heb de man bedankt, een gelukkig nieuwjaar gewenst, en ben zonder de driades, of de PM8200 een kans te geven de winkel uitgelopen.
Wat deed dit enorme afbreuk aan mijn verwachting en wat was ik teleurgesteld  :cry:

Om de dag tog iets minder regenachtig (let op de woordspeling) te maken, ben ik vervolgens naar Boon in krommenie gereden bij mij in de buurd. En bij deze zeer vriendelijke meneer heb ik, onder het genot van een kopje koffie, op mijn eigen apperatuur geluisterd naar de Totem Arro en de Totem Rainmaker (valt ie  :wink: ) Wat een heerlijke luidsprekers, vooral de rainmaker heeft een zeer goede indruk achter gelaten! De Arro is heel mooi, maar ook wat magerder dan de rainmaker. Bijde zijn speakers waar ik uren naar kan luisteren.
Deze speakers hebben echter wel de tekortkomingen van mijn marantzjes laten horen, toen de luidsprekers nog even op een 3000,- cambridge setje werden aangesloten. Wat een diepte, detail en plaatsing laten de rainmakers dan zien! Mijn OSE set klinkt in verhouding wat vlak. (iets dat ik had gehoopt verbeterd zou zijn met de PM8200).
Na 1,5 uur lekker te hebben geluisterd heb ik de beste man bedankt voor de koffie en de uitstekende service! en ben ik, toch enigszins tevreden, met geld in de zak, naar huis teruggekeerd.

JohnWx

#10
Jij bent in Zwaag geweest


Vervelend dat het niet mocht en vreemd kleine moeite
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Was wel een hele lompe voet onder gezet hoor om ze op hoogte te krijgen


Wel leuke Impulse staan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

QuattroNL

Da's een domper met die 2e hands toko  nopompom

Ik heb zelf ook een set Totem Arro's. Klinkt erg fijn (op m'n SR7200)!
Ik ga expres geen andere speakers beluisteren, bang om iets beters te vinden  clown1

Forummer Whisper.nl heeft een set Totem Staff's. Van horen zeggen klinkt dat nóg een stukje beter.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

jrm

Citaat van: QuattroNL op januari 03, 2012, 16:47:49

Forummer Whisper.nl heeft een set Totem Staff's. Van horen zeggen klinkt dat nóg een stukje beter.

:yes: :yes:

SmauG

Ach, het is jammer. Ik had graag gemerkt dat ik op deze manier een soortgelijk driedemensionaal geluidsbeeld kon krijgen. Misschien kan ik beter uitkijken naar een echt grote upgrade.
Desalniettemin ga ik vandaag alsnog een paar driades beluisteren (het paar dat ik ooit als eerste hoorde) en eventueel nog een ander paar luidsprekers. En dan gaat de rem er een tijdje op.

Geduld is een schone zaak.  :angel: