Mission 762

Gestart door mountainbiker, december 29, 2011, 13:49:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

mountainbiker

Zo, die is naar de gallemiesen!!!
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

mountainbiker

Uit elkaar halen schoonmaken,onderdelen bestellen en plakken volgende week.En dat 4 keer want ik heb de beschikking over 2 sets.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Whisper.nl

Rubberrand ingescheurd als ik de tweede foto zo bekijk. ? 

Mooi balen man.

Succes met de "opknap beurt"


GRoet Whisper

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

mountainbiker

Citaat van: Whisper.nl op december 29, 2011, 14:31:59
Rubberrand ingescheurd als ik de tweede foto zo bekijk. ? 

Mooi balen man.

Succes met de "opknap beurt"


GRoet Whisper

Gescheurd? Het verkruimeld gewoon als je het alleen maar met je vingers zachtjes aanraakt!! Beide speakers en ik gebruik nog een tweede set die ongeveer net zo oud is dus ik bestel alvast een tweede set foamringen erbij.Had al wel rekening  gehouden met deze reparatie toen ik deze tweede set heb gekocht via marktplaat voor 40 euro!! Word voor mij de eerste keer dat ik zoiets ga doen.Heb trouwens op dit forum volgens mij een dergelijke reparatie nog niet eerder voor bij zien komen voorzover ik weet.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

jowa

Gezien de leeftijd van de speakers verbaast me het niet dat de foam randen op zijn.
Nieuwe rubber randen zijn rond de €4.99 bij  speakerrepairshop

Ik heb zelf jaren gelden de 761's gekocht, gelukkig zijn hiervan de randen nog goed en staan bij mijn ouders te spelen. Die zijn er content mee.

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op december 29, 2011, 15:15:36
.Heb trouwens op dit forum volgens mij een dergelijke reparatie nog niet eerder voor bij zien komen voorzover ik weet.
Aan u de eer .

mountainbiker

De foamranden zijn besteld.Gisteren de hele handel verder voorzichtig schoongemaakt met een klein beetje spiritus.Durfde toch niet met wasbenzine te gaan werken omdat ik bang was de membramen te beschadigen.ik denk er over om het geheel gewoon te gaan lijmen met gewone contactlijm.Heb nog wel hele sterke secondenlijm maar ben bang dat hierdoor de zachte foamrand oplost.Heb hiermee een keer een kleine schoenreparatie uitgevoerd.De damp sloeg er toen af :-o.Ook effe het tweede paar 762 geinspecteerd. Zo op het eerste gezicht niks mee aan de hand en het lijkt ook wel alsof het een ander soort materiaal is waar deze randen van gemaakt zijn.Vreemd  hoor twee identieke speakerparen bezitten van ongeveer dezelfde leeftijd en de een is ok en bij de ander kun je de foamranden wegzuigen met een stofzuiger :-o.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op december 30, 2011, 13:27:48
De foamranden zijn besteld.Gisteren de hele handel verder voorzichtig schoongemaakt met een klein beetje spiritus.Durfde toch niet met wasbenzine te gaan werken omdat ik bang was de membramen te beschadigen.ik denk er over om het geheel gewoon te gaan lijmen met gewone contactlijm.Heb nog wel hele sterke secondenlijm maar ben bang dat hierdoor de zachte foamrand oplost.Heb hiermee een keer een kleine schoenreparatie uitgevoerd.De damp sloeg er toen af :-o.Ook effe het tweede paar 762 geinspecteerd. Zo op het eerste gezicht niks mee aan de hand en het lijkt ook wel alsof het een ander soort materiaal is waar deze randen van gemaakt zijn.Vreemd  hoor twee identieke speakerparen bezitten van ongeveer dezelfde leeftijd en de een is ok en bij de ander kun je de foamranden wegzuigen met een stofzuiger :-o.

zelfde materiaal alleen het ene paartje is het foam verder vergaan dan de andere


membraam beschadigen ? het is toch papier de woofer met een coating


op de site van Audiofriends staat hoe het moet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

bas focal marantz

foamranden vergaan door leeftijd en invloeden van buiten af , zonlicht dus  zal je  foamanden sneller doen vergaan , grote mogelijkheid dat het ene setje daar meer is aan bloodgesteld.

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op december 30, 2011, 15:27:42
foamranden vergaan door leeftijd en invloeden van buiten af , zonlicht dus  zal je  foamanden sneller doen vergaan , grote mogelijkheid dat het ene setje daar meer is aan bloodgesteld.

:yes:


of opslag in koude schuur etc. snel effe spelen weer op warme zolder geen plek dan maar naar de vochtige kleder etc. etc.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

De eerste achterkant is gelijmt.laten drogen en beginnen met de tweede.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

mountainbiker

Beide achterkanten klaar en nu dan de voorkanten lijmen.Eerst opdelen in vier segmenten en plakken maar.Gebruik gewoon contactlijm.Heeft als nadeel dat het wat langzamer droogt maar kan op deze manier nog een beetje "corrigeren en bijsturen"Wel zo handig met die 2 linkerhanden van mij, die overigens onder de lijm zitten ,en heb toch tijd zat vandaag.Dan op laten drogen en de foamrand aan de achterkant nog een beetje bijlijmen.Wederom op laten drogen en plaatsten in de kast. Ze doen het en wat een geluid!! Meteen vergelijken met het andere paar Mission 762 en er doemt meteen een probleem op.De conus van het andere niet gerepareerde paar "zwabberd" veel meer binnen het frame als ik deze heel voorzichtig handmatig een beetje indruk. En het geluid moet het ook heel duidelijk afleggen tegen de gerenoveerde.Dat houd in dat ik dezelfde klus volgende week nog een keer mag overdoen en ik had er al rekening mee gehouden door tegelijk 4 foamranden te bestellen met 1 keer transportkosten.Alleen dan geen foto's want het is precies dezelfde procedure.Wel een wriemel zenuwen klus en dus niet mijn grote hobby.Hoop dan ook de komende 15 jaar er verder gevrijwaard van  te blijven.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Paul

Tis wat anders dan mountainbiken.  :-o
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

RP

Het is eenmaal een feit dat die dingen vergaan na jaren maar je maakt er weer iets moois van mountainbiker!
Ik heb zelf de indruk dat je de levensduur van foamranden wat kan verlengen als ze een beetje uitdrogingsverschijnselen vertonen door met een watje met daarop teflonspray gespoten heel voorzichtig de randen in te smeren.
Het is maar ideetje wat ik zelf ooit eens heb toegepast op een paar Vifawoofers.
Maar voor ik echt het effect kon vaststellen of het echt helpt waren de zuilen al weer weg (tot mijn spijt).
Maar misschien is het iets om in het achterhoofd te houden.
Aan de andere kant is het misschien mogelijk dat de uitslag van de speakers dan te groot zou kunnen worden omdat de randen dan soepeler worden.
Maar wie niet waagt wie niet wint, niet waar?
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

mountainbiker

Mijn sterke  vermoedens werden helaas waarheid :|.De randen van de tweede set verdwenen ook zo  "spontaan" in de stofzuigerzak toen ik mijn vacuumcleaner El Diablo :evil: zijn duivelse werk liet doen!! Straks maar weer aan de slag en prutsen en knoeien met het veiltje,schraapmes,lijmtube,spiritusfles en twee linkse lijmhanden.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE