Ik ervaar wel degelijk klankverschillen tussen verschillende versterkers, ook in dezelfde akoestiek op voor de rest gedeelde componenten. De oudere Marantzen hebben in elk geval een warmer middengebied, oftewel een ietwat benadrukt middengebied. Dit is by-design, dus bewust afgeweken van het ideaalbeeld van neutrale versterking.
Ik ervaar de meeste versterkers (en luidsprekers) niet als neutraal, dus het gaat altijd om matching van de verschillende onderdelen uit je set. Zo heb ik ooit een Marantz set op een Mission Freedom (ook warm) en Monster bekabeling (ook warm) enorm beroerd in het middengebied horen klinken, aangezien dit too much was.
Elk merk heeft zo zijn eigen "afstemming". Onkyo heeft ook zo zijn eigen klank, net als Denon en andere merken.
Maar uiteindelijk gaat het erom wat jij mooi vindt in combinatie met de rest van de componenten in jouw specifieke akoestiek.
Audyssey kan een mooi hulpmiddel zijn om je akoestische problemen te verzachten, maar tekortkomingen in je set (naar jouw smaak dus) los je er niet mee op.
Probeer nogmaals je Audyssey goed in te regelen, met mic op oorhoogte op je luisterpositie, volkomen stil (dus geen klokken die tikken, koelkast die kan aanslaan, bel die kan gaan etc. Dan krijg je toch wel een heel mooi plaatje, die in eerste instantie zelfs teruggetrokken kan klinken. Je mist in eerste instantie alle pieken en dalen die door je akoestiek worden veroorzaakt.