het verschil in mastering cd prijsvraag

Gestart door viceadmiraal61, december 24, 2011, 10:42:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81


cz79

Ook leuk om te doen dit soort vergelijken, niet ieder dag maar zo eens in de paar weken ofzo is dit altijd wel een leuke bezigheid vindt ik zelf :yes:

Marantz 81

Ja zeker als je altijd zo gaat zitten luisteren is de lol er snel af vindt ik

grootste deel van de tijd gewoon muziek luisteren die je mooi goed vindt en voor in de stemming bent ongeacht de opname kwaliteit

Hifi gek heeft echt zo,n waanzinnige set staan ( niet meer actief hier ) maar kreeg bij hem altijd het idee dat die nou niet echt dee genieten ervan maar meer bezig was wat allemaal wel niet hoorbaar is

Was een keer bij hem had ik een cd bij me van live concert phil collins en toen wilde die hem elke keer uitzetten terwijl hij de muziek wel goed vondt puur omdat de opname kwaliteit gewoon onder de maat was ,heb hem toen wel overtuigd om hem gewoon op te laten staan  byebye

viceadmiraal61

Heel goed marantz 81...kijk daar zit hem juist de kneep.Mijn taak is het om de muziek die minder goed is
opgenomen tot leven te brengen.En laten we eerlijk zijn het is ook onze hobby ,het geluid zo goed waar
mogelijk weer te geven.Met de van de pol cd is zo,n vergelijk juist zo mooi,daar heb ik juist op de beste
weergaven van de muziek gemasterd.Er is ook een grens,er zijn opname,s die voormij direct de prullebak
in kunnen(ongeacht de muziek)Soms redden ze het maar net voor het draaien in de auto.
Ook bij het beluisteren van een cd,drink ik graag (een goed glas wijn)ik zoek daar ook de kwaliteit in...
Maar dat geld in alles wat ik doe of eet/drink......kwaliteit.  DUs ook in muziek/opname/mastering.
Een goed voorbeeld is Sound Design 5...vraag /lees revieuw CZ.79

cz79

Daarom is het nu net zo leuk om een vergelijk te doen en erachter te komen wat er eventueel te verbeteren valt aan een opname. Ik denk ook dat een 'normale' luisteraar een beetje moet oppassen dat hij/zij niet al te technisch gaat luisteren, want dan kun je een hopo cd's linea recta door verwijzen naar de prullenbak.

Ik geniet van heel veel muziek, of dat nu een perfecte opname betreft of niet, maar ik wordt wel blijer van goede muziek die ook nog eens heel goed opgenomen is.
Dessalniettemin heel erg leuk om eens een technisch oor op te zetten en te luisteren wat er scheelt aan bepaalde opnames om zodoende feedback te kunnen geven betrffende de eventuele verbetering.

Cornelis1921

Citaat van: cz79 op januari 09, 2012, 07:54:06
Daarom is het nu net zo leuk om een vergelijk te doen en erachter te komen wat er eventueel te verbeteren valt aan een opname. Ik denk ook dat een 'normale' luisteraar een beetje moet oppassen dat hij/zij niet al te technisch gaat luisteren, want dan kun je een hopo cd's linea recta door verwijzen naar de prullenbak.

Ik geniet van heel veel muziek, of dat nu een perfecte opname betreft of niet, maar ik wordt wel blijer van goede muziek die ook nog eens heel goed opgenomen is.
Dessalniettemin heel erg leuk om eens een technisch oor op te zetten en te luisteren wat er scheelt aan bepaalde opnames om zodoende feedback te kunnen geven betrffende de eventuele verbetering.
:yes: :yes: :yes:  Groet byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jrm

Ik heb zojuist de 2 cd's met elkaar vergeleken...

Algemeen is de v.d. Pol cd vlakker, doffer en scherp in het hoog, met name bij de dames stemmen, de STS cd is daarentegen warmer, betere klankweergave van de instrumenten en de plaatsing is beter. Bij nummer 6 had ik bij STS pas door dat het toch een mannenstem die be bop... zong......

Jammer vind ik wel (had Chris ook al geschreven) dat de 2 cd's niet helemaal gelijk zijn qua muziekstukken.

Op de cd v.d. Pol staan een paar nummers bij voorbeeld van mijn meest gedraaide cd:



nr. 14: Ocean club
nr. 15: Who's gone?
nr. 16: Capri Calling
nr. 17: Drive/Driven

Op nr. 7: Sergio Mendes - cd = Brasileiro en het nummer heet: Fanfarra (Cabua-Le-Le)



Vooral bij de v.d. Pol cd valt op dat het stereo geluid anders is dan bij het origineel.

Dus mijn conclusie is dat de STS - cd meer rust, warmte en betere scheiding geeft in in het totaalplaatje. Ook de meeuwen bijvoorbeeld (nr. 10 of 9 STS) zijn realistischer. Net zoals de piano (nr. 22) sprankelt veel meer oftewel daar zit meer leven in.

Dus ja, je kan muziek veranderen en dus ook soms verbeteren.

cz79

Doffer is inderdaad wel een aardige omschrijving van een groot aantal nummers van de Pol CD, alsof er een deken over de muziek heen hangt, veel versmering van de lage tonen vond ik ook bij een aantal nummers, terwijl de MW versie duidelijk een strakker afgebakend laag had met duidelijke scheiding tussen de lage tonen

jrm

Ja, dat ben ik met je eens.

De sts cd is veel beter qua scheiding.

Echter de 2 eerder genoemde cd's heb ik origineel en klinken ook al beter dan de standaard Pol cd.

lo

Hoe verhoudt de STS zich dan met de originelen die jij hebt?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

viceadmiraal61

Wel jrm...je hebt zonder dat je dat wist(zo lijkt het)voor mij nummer 13 gevonden yello baby cd
capri calling...ik stuur een cd naar keuze uit onze voorraad....naar je toe twv 20,-..zeg maar welke.
nog 3 nummers te gaan van de v/dpol demo cd  nummer 8-10-11

Dennis E36

Fritz,

Heb je mijn betaling en mail nog ontvangen?
Hoor het graag.

Gr. Dennis
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

viceadmiraal61


jrm

Citaat van: lo op januari 09, 2012, 23:06:39
Hoe verhoudt de STS zich dan met de originelen die jij hebt?

Goed, STS klinkt iets warmer, maar ten opzichte van het origineel weet ik niet of ik het mooier vind.
Als ik naar je toe kan komen met de M&G zal ik de cd's meenemen, mogelijk dat het bij je weer 'anders' klinkt dan bij mij ( :yes: )

lo

 :-D
Dat is prima, ben idd ook erg benieuwd.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.