Citaat van: Cornelis1921 op oktober 09, 2012, 04:45:26
Peter Gabriel (SA-CDs) en Enya ('Shepherd Moon' en 'Watermark'). De Harbeths beginnen pas bij 55Hz en lieten toch een "lelijk" laag horen zoals ik al in een ander topic ["Staande golven."] aangaf maar door onbedoelde veranderingen in de woonkamerakoestiek is daar nog maar in zeer beperkte mate sprake van. Of zit 'm de oorzaak hiervan ergens anders in?
Groet, Cor.
De kans is groot dat het niks met je akoestiek of apparatuur te maken heeft maar met,inderdaad, de opnamekwaliteit.Heb nou de subsonic filters ingeschakeld en langere tijd geluisterd en het lijkt wel alsof de merkwaardige lage tonen/gebonk in de verte een stuk minder zijn geworden.Ik snap het niet helemaal want dat filter gooit rotzooi tot 20 hz eruit en dat moet je als mens normaal gesproken toch niet kunnen horen.Mischien dat er voorwerpen in de ruimte zijn die meetrillen en dat ik dat hoor.
Wat mij opvalt is dat ik het nooit hoor bij soundtracks van films en zogenaamde "zwarte" muziek.Wel zware bass maar toch gecontroleerd en
gedoseerd.Is me trouwens wel vaker opgevallen dat die Amerikaanse producers van bijvoorbeeld hip-hop enr&b (niet mijn muziek hoor
!!) de techniek in zijn totaliteit zeer goed onder de knie hebben.Beter dan bijvoorbeeld Europese rock muziek.Kom soms toch echt beroerde opnamen tegen van bekende bands ( Manic Street preachers,Cranberries en U2 bijvoorbeeld) met naam dat ik het idee krijg dat de eindmix het sluitstuk van een low budget begroting vormt.