Thuis muziek beluisteren zoals het in de opnamestudio bedoeld was

Gestart door vielzweck, december 12, 2011, 09:33:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

211

Citaat van: John Wx op december 12, 2011, 10:52:07
Je kan het wel een beetje ervaren als je bij een live opname bent geweest wat Fritz de With nog wel is doet en je erbij zit in de kamer/studio samen met zangeres en band
Maar anders zal je het nooit weten

En zelfs dat is twijfelachtig. Ik bezoek regelmatig klassieke concerten en afhankelijk waar ik zit in de zaal klinkt het ook weer anders... Wat is dus "waarheid" ?

Daarbij vind ik vele "zaal opnames" niet om te pruimen... Nee, geef mij dan maar de microfoons strak op/bij de instrumenten en solisten in combinatie met een leuke mix nadien. Maar dat is dan weer niet zoals je het in de zaal hoort...

Voor mij geldt dus steeds meer : Als het maar lekker mijn woonkamer in komt.... En lekker voor mij is wat ik vind, heerlijk subjectief....  :wink:
Zolang je maar geniet....

Marvin

Je kan denk wel zeggen dat een drumstel thuis goed klinkt over je setje, maar dat betekend nog niet dat het echt precies overkomt als een drumstel in je huiskamer.
De hoge SPL en daarbij horende geluidsdrukken zijn gewoon verbluffend eng in vergelijk met HiFi.

Onze drammer Wim kan dat vast wel bevestigen.
Eh, drummer...

En dat is nog maar één instrument, dan komt de rest er allemaal nog even bij kijken. Én dan verwachten wij dat die stomme rondjes papier in een kistje, al dan gesloten of niet, dat hele orkest/bandje zomaar even realistisch kunnen neerzetten, hét liefst in onze huiskamer. 

Hmm, succes....!!



--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

Citaat van: 211 op september 19, 2012, 18:26:20
En zelfs dat is twijfelachtig. Ik bezoek regelmatig klassieke concerten en afhankelijk waar ik zit in de zaal klinkt het ook weer anders... Wat is dus "waarheid" ?

Daarbij vind ik vele "zaal opnames" niet om te pruimen... Nee, geef mij dan maar de microfoons strak op/bij de instrumenten en solisten in combinatie met een leuke mix nadien. Maar dat is dan weer niet zoals je het in de zaal hoort...

Voor mij geldt dus steeds meer : Als het maar lekker mijn woonkamer in komt.... En lekker voor mij is wat ik vind, heerlijk subjectief....  :wink:

Waarom is dat twijfelachtig ik ben bij de opname geweest op de beste plek in de studio beter kan niet, en klassiek is voor mij standaard geen referentie omdat ik er niks aan vind  8-) en stoor mij aan al dat gekuch en geproest
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

Van mij hoeven ze ook niet zo overdreven te ademen, mogen ze de draaikrukken gewoon smeren, mogen ze de mobiele telefoon thuis laten, hoeft de mixer geen kop koffie tegen een schuifje te zetten, hoeft die grouppie niet aan iemand z'n stok te slobberen, mogen ze de snaar ook gewoon loslaten als ze van fret wisselen.

Maar over het algemeen geniet ik wel hoor.  :-o

JohnWx

Citaat van: marvin op september 20, 2012, 00:20:41
Van mij hoeven ze ook niet zo overdreven te ademen, mogen ze de draaikrukken gewoon smeren, mogen ze de mobiele telefoon thuis laten, hoeft de mixer geen kop koffie tegen een schuifje te zetten, hoeft die grouppie niet aan iemand z'n stok te slobberen, mogen ze de snaar ook gewoon loslaten als ze van fret wisselen.

Maar over het algemeen geniet ik wel hoor.  :-o

thx for the laugh  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

Citaat van: marvin op september 20, 2012, 00:20:41
Van mij hoeven ze ook niet zo overdreven te ademen, mogen ze de draaikrukken gewoon smeren, mogen ze de mobiele telefoon thuis laten, hoeft de mixer geen kop koffie tegen een schuifje te zetten, hoeft die grouppie niet aan iemand z'n stok te slobberen, mogen ze de snaar ook gewoon loslaten als ze van fret wisselen.

Maar over het algemeen geniet ik wel hoor.  :-o
:schater: notworthy byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: 211 op september 19, 2012, 18:26:20
En zelfs dat is twijfelachtig. Ik bezoek regelmatig klassieke concerten en afhankelijk waar ik zit in de zaal klinkt het ook weer anders... Wat is dus "waarheid" ?

Daarbij vind ik vele "zaal opnames" niet om te pruimen... Nee, geef mij dan maar de microfoons strak op/bij de instrumenten en solisten in combinatie met een leuke mix nadien. Maar dat is dan weer niet zoals je het in de zaal hoort...

Voor mij geldt dus steeds meer : Als het maar lekker mijn woonkamer in komt.... En lekker voor mij is wat ik vind, heerlijk subjectief....  :wink:
@211, welke zalen bezoek jij regelmatig en welk changre klassiek (namen??? )geniet jouw voorkeur? Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HansBeekhuyzen

#52
Naast dat ik veel over hifi geschreven heb, heb ik 21 jaar een tijdschrift voor de studiowereld gemaakt en ben dus veel in discussie geweest met de betere studiotechnici in binnen- en buitenland. In de tachtiger jaren was er het adagium dat alleen de opnametechnicus weet hoe de opname klinkt. Ik durf te stellen dat nu net de opnametechnicus waarschijnlijk niet weet hoe zijn opname klinkt. Een mooi voorbeeld is Adriaan Verstijnen, jarenlang de opnametechnicus van Herman van Veen (iedereen vindt die opnamen erg goed). Adriaan nam op met een setje Yamaha hifi luidsprekers. Niet de in de studio vaak gebruikte NS10a's, die daar worden gebruikt om te beoordelen hoe het op een gemiddelde (op dit forum beter 'slecht' te noemen) hifi thuis klinkt. Veel opnames van Herman van Veen werden door hem in een leeg theater ingezongen, dus moest Adriaan zijn opnameset, inclusief luidsprekers, opstellen in een kleedkamer of iets dergelijks en vechten met de akoestiek ter plekke. Ik weet niet wat precies zijn aanpak was, maar meestal wordt er voor akoestische opnamen geluisterd waar de galmstraal is en wordt er vooral gelet op looptijdverschillen tussen de diverse microfoons. Bij de juiste keuze van microfoons is de klankbalans dan al voor een groot deel goed. Het stereobeeld is gebaseerd op looptijd, amplitude en kleuring, waarvan de eerste twee bij opname worden gebruikt. Ook daar heb je geen dure (en, nog belangrijker) zware luidsprekers voor nodig.
Verder is er in de studio - zeker bij pop, etc. - al jaren het omgekeerde aan de hand. De opnametechnicus, producer en zelfs de mastering engineer compenseren voor wat ze verwachten dat thuis wordt gebruikt. Luister maar naar Engelse (en ook wel Nederlandse) zeventiger jaren opnamen en je hoort de B&W DM2a er in gecompenseerd. Luister naar West Coast opnamen uit die periode en je hoort de JBL 4311 er in gecompenseerd. Vandaag de dag moet zelfs de klank van de radio worden gecompenseerd want die multiband processoren hebben nogal wat invloed op de sound. Overigens doen audiofiele labels vaak niets anders dan die compensatie aanpassen aan het tijdsbeeld (of, beter, het tijdsgeluid).  Alleen audiofiele labels zie zelf opnemen, zoals Opus 3, zijn veel behoudender, puurder, op dat vlak. Grappig genoeg is bijvoorbeeld Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band van de Beatles (op vinyl) pas echt boeiend op een erg goede, moderne installatie. Overigens is ook de 24-bit release (als je hem ergens kunt vinden) erg goed. Vooral als je luidsprekers hebt die bij 30 Hz nog fatsoenlijk energie afgeven of als je dat met een erg goede, muzikale sub bereikt (of beiden, nog beter). De opname klinkt dan ineens veel volwassener, meer in balans.

Thuis het geluid zoals het in de studio heeft geklonken? Nee dank je. Ook niet als die studio's Abbey Road, Metropolis, Galaxy of Wisseloord heten. Ik ben in al deze studio's (en nog veel meer) geweest en de afluistering is bedoeld als tool voor opnames. Je wilt ook niet in een race auto of vrachtwagen rijden (tenminste niet voor normaal personenvervoer) terwijl dat wel de professionals zijn. Toch?

PS Er was een opmerking over mijn alias. Ik denk dat als ik verwijs naar een artikel van mijzelf (wat ik daar deed) het wel net zo fatsoenlijk is om dat onder mijn eigen naam te doen. Dat is overigens al een pseudoniem hoor. Mijn echte naam is met een ij terwijl ik een y gebruik;-)
Hans Beekhuyzen
theHBproject

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HansBeekhuyzen

Hans Beekhuyzen
theHBproject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HansBeekhuyzen

Dank, maar wel een beetje off topic en niet zo interessant voor gemiddelde lezer :angel:
Hans Beekhuyzen
theHBproject

JohnWx

#57
Citaat van: HansBeekhuyzen op oktober 03, 2012, 11:12:06
Dank, maar wel een beetje off topic en niet zo interessant voor gemiddelde lezer :angel:

Nou hij vroeg het me en er is zoveel wat niet interessant is voor de gem. lezer dat is juist zo uniek aan dit forum  :angel: het is kleinschalig dus makkelijker om het zo te doen dan weer een topicje te openen maar dat merk je vanzelf wel hier, tis ook meer hou ons van de straat project schijnt dat Wim Peu er subsidie voor krijgt 8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

neoguri


Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden