Citaat van: HansBeekhuyzen op oktober 02, 2012, 21:25:49
Thuis het geluid zoals het in de studio heeft geklonken? Nee dank je. Ook niet als die studio's Abbey Road, Metropolis, Galaxy of Wisseloord heten.
mooie bijdrage idd hans,
maar het topic gaat om muziek beluisteren zoals het in de opnamestudio
bedoeld was als het contra-octaaf bvb goed/behoorlijk in de mix zit, heeft de man achter de knoppen daar meestal voor gekozen, of net gekozen om dat niet op te nemen (af te filteren)
anders is de mix niet voldoende afgeluisterd/gecontroleerd geweest, waardoor er bvb allerhande rommel onder 60Hz aanwezig is..
in het eerste geval is het imho a/d audiofiel om ervoor te zorgen dat hij niet getrakteerd wordt op een overload aan staande golven
of dat zijn set in staat is een rijke mix behoorlijk weer te geven..
in het andere geval is dat laag onbedoeld/overvloedig aanwezig & dan is het gewoon een foute mix
iemand met een beperkte set (waar niets weergegeven wordt onder pakweg 50Hz) heeft van dit alles gewoonweg geen last..
CiteerIk ben in al deze studio's (en nog veel meer) geweest en de afluistering is bedoeld als tool voor opnames. Je wilt ook niet in een race auto of vrachtwagen rijden (tenminste niet voor normaal personenvervoer) terwijl dat wel de professionals zijn. Toch?
wie met wat draait of rijdt is hun eigen zaak, maar een vrachtwagen zal een bepaalde last moeten kunnen trekken of een racewagen zal bepaalde specs hebben,
die gewoon gehaald moeten worden: bvb bochtsnelheid X onder die omstandigheden, of zoveel pk's bij dat koppel
of je die bocht daadwerkelijk kunt pakken/halen aan snelheid X, zal eerder a/d eigen stuurmanskunsten gelegen zijn,
danwel aan de engineers/bouwers die de (race)auto ontworpen/afgesteld hebben..
je hebt evenwel een punt betreft prof gear,
studio monitors zijn idd vaak niet geschikt voor de huiskamer..