Thuis muziek beluisteren zoals het in de opnamestudio bedoeld was

Gestart door vielzweck, december 12, 2011, 09:33:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vielzweck

Je komt dat vaker tegen: datgene wat in het onderwerp als doel beschreven staat.

Mijn vraag is hoe kom je nu te weten hoe het in de opnamnestudio bedoeld was?  :| :|
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

still life

zorgen dat je (speaker)set klinkt zoals het hoort..  :angel:

& vervolgens plaatjes kopen & luisteren maar  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Dan nog is het geen garantie dat het klinkt zoals in de studio, alleen in die studio klinkt het als die studio.

Maurice

Citaat van: marvin op december 12, 2011, 10:27:42
Dan nog is het geen garantie dat het klinkt zoals in de studio, alleen in die studio klinkt het als die studio.
Zoals het in de studio klonk is haast onmogelijk om te reproduceren, want er heeft ook nog eerst een knuppel aan de knoppen gezeten waardoor de opname al weer verdraaid is.
Geloof wel dat jet met de moderne DSP´s (Audyssey etc) heel dicht kunt komen bij zoals het op de cd is gezet.
Dat is kijken welke signalen er op cd staan en of deze in de praktijk weer worden gemeten in je luisterruimte. Afwijkingen gladtrekken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Je kan het wel een beetje ervaren als je bij een live opname bent geweest wat Fritz de With nog wel is doet en je erbij zit in de kamer/studio samen met zangeres en band


Maar anders zal je het nooit weten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

#5
Citaat van: Maurice op december 12, 2011, 10:45:06Zoals het in de studio klonk is haast onmogelijk om te reproduceren, want er heeft ook nog eerst een knuppel aan de knoppen gezeten waardoor de opname al weer verdraaid is.

laat ons uitgaan v/e mooie mix: dus gedaan door een bekwame knuppel..
"zoals het in de opnamestudio bedoeld was"

CiteerGeloof wel dat jet met de moderne DSP´s (Audyssey etc) heel dicht kunt komen bij zoals het op de cd is gezet.

:yes:

CiteerDat is kijken welke signalen er op cd staan

:no: gewoon prima uitlezen/omzetten (speler) & lineair versterken (amp)

Citeeren of deze in de praktijk weer worden gemeten in je luisterruimte. Afwijkingen gladtrekken. 

:yes: de speakers zijn afgestemd (los v/d inputzijde) op de akoestiek
zodanig dat je de mix behoorlijk te horen kan krijgen..  8-)

"Thuis muziek beluisteren zoals het in de opnamestudio bedoeld was"

edit: als die mix bedoeld was voor radio/ipod, hoor je dan ook meteen..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Die eerste is moeilijk want vaak willen ze meer ambiance toevoegen galm ruimtelijkheid of juist een instument wat gaan intomen etc.etc.


De 2 microfoons en die ene voor de zangeres en direct op tape knallen is er niet meer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Paul

edit: als die mix bedoeld was voor radio/ipod, hoor je dan ook meteen..  :-D

[/quote]
Daarom luister ik tegenwoordig weinig meer naar de commercieelen zoals radio538 etc.
Teveel compressie gaat nergens over als het maar hard uit je speaker buldert maar goed ook dat hoort er bij.  puke :| :oops:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Paul

Citaat van: WimPeu op december 12, 2011, 16:45:18
Jij hoort ook niet meer tot die doelgroep Paul.  :angel:
Heb qua muziek een brede interesse Wim, maar niet zoals het daar door de ether gegalmd wordt.  :-D :yes:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

WimPeu

Luister alleen maar Radio 1 eigenlijk en als ze muziek opzetten gaat ie even uit.  :-P

Thuis haal ik de schade wel in.... HB
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Paul

Citaat van: WimPeu op december 12, 2011, 16:49:13
Luister alleen maar Radio 1 eigenlijk en als ze muziek opzetten gaat ie even uit.  :-P

Thuis haal ik de schade wel in.... HB
Straks de Top2000 op radio2, mijn muziek is jazz dan heb je radio 6 en arrow jazz fm niet 100% jazz maar wel acceptabel en de vele jazz zenders die fta via de satteliet te ontvangen zijn.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

211

Citaat van: vielzweck op december 12, 2011, 09:33:33
Mijn vraag is hoe kom je nu te weten hoe het in de opnamnestudio bedoeld was?  :| :|

Niet....!!!!!!
Het enige wat je doen kunt is hetgeen op CD staat (goed of slecht) zo correct mogelijk te reproduceren
En dat is al lastig genoeg.... :-D
Zolang je maar geniet....

Zoldar

Citaat van: vielzweck op december 12, 2011, 09:33:33
Je komt dat vaker tegen: datgene wat in het onderwerp als doel beschreven staat.

Mijn vraag is hoe kom je nu te weten hoe het in de opnamnestudio bedoeld was?  :| :|

Daar lig ik niet wakker van. Ben nog nimmer bij een opname geweest. Bovendien heb ik niet de illusie dat ik thuis ooit een systeem neer zal kunnen zetten en een kamer met dezelfde akoestische kwaliteiten.

PMC heeft voor de lanceering van de nieuwe twenty lijn een aantal importuers en dealers naar een studio meegenomen waar muziek en surround mixes worden gemaakt. Daar staan dan monitors van 10-20K per kanaal plus sub aangestuurd door custom made Bryston amps van nog eens 20K per kanaal. Niet omdat dat nu zo mooi klinkt maar die willen alles horen wat er gespeeld en opgenomen wordt.

Het enige referentie kader wat ik heb is die paar concerten die ik bezoek en een bezoekje aan de oefenruimte hier en daar van mijn metal maatjes. Als het daar op begint te lijken en ik vindt het mooi, dan is dat goed genoeg dank u.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

vielzweck

-Thuis muziek beluisteren zoals het in de opnamestudio bedoeld was.-

Dat kan dus onmogelijk een criterium zijn  want niet te gebruiken als norm.

Strikt genomen hanteer ik in deze het liefste mijn eigen normen en die zullen door nogal wat mensen als 'losjes' ervaren worden  en terecht.  :-)

Mijn norm is: muziek beluisteren zoals ik het thuis bedoeld hebt   :-)

5, 6, a  7 sets op een kamertje van 12 vierkante meter 5 of 6 sets speakers  blij met allerlei knoppen waar mee ik het geluid zelf wel aan pas ('t is tenslotte allemaal jaren 70 vintage spul).
Ik luister daar met veel plezier naar. Aangezien ik 'plezier' ook niet kan defineren is het voor mij niet zinvol 'perfect plezier' na te streven. Dat komt mijn plezier in ieder geval ten goede.  :-)

Ik geef toe heeft dus allemaal niets met tweaken of het verkrijgen van high end apparatuur  te maken.
Ik mag graag lezen en soms luisteren naar datgene wat mensen met hun installatie gedaan hebben. De ene wereld sluit de andere wereld niet uit, nietwaar?                (uuhhmm.... met een beetje goede wil). :wink:




Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte