Thuis muziek beluisteren zoals het in de opnamestudio bedoeld was

Gestart door vielzweck, december 12, 2011, 09:33:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.


still life

Citaat van: HansBeekhuyzen op oktober 02, 2012, 21:25:49
Thuis het geluid zoals het in de studio heeft geklonken? Nee dank je. Ook niet als die studio's Abbey Road, Metropolis, Galaxy of Wisseloord heten.

mooie bijdrage idd hans,
maar het topic gaat om muziek beluisteren zoals het in de opnamestudio bedoeld was

als het contra-octaaf bvb goed/behoorlijk in de mix zit, heeft de man achter de knoppen daar meestal voor gekozen, of net gekozen om dat niet op te nemen (af te filteren)
anders is de mix niet voldoende afgeluisterd/gecontroleerd geweest, waardoor er bvb allerhande rommel onder 60Hz aanwezig is..

in het eerste geval is het imho a/d audiofiel om ervoor te zorgen dat hij niet getrakteerd wordt op een overload aan staande golven
of dat zijn set in staat is een rijke mix behoorlijk weer te geven..

in het andere geval is dat laag onbedoeld/overvloedig aanwezig & dan is het gewoon een foute mix

iemand met een beperkte set (waar niets weergegeven wordt onder pakweg 50Hz) heeft van dit alles gewoonweg geen last..  :-D


CiteerIk ben in al deze studio's (en nog veel meer) geweest en de afluistering is bedoeld als tool voor opnames. Je wilt ook niet in een race auto of vrachtwagen rijden (tenminste niet voor normaal personenvervoer) terwijl dat wel de professionals zijn. Toch?

wie met wat draait of rijdt is hun eigen zaak, maar een vrachtwagen zal een bepaalde last moeten kunnen trekken of een racewagen zal bepaalde specs hebben,
die gewoon gehaald moeten worden: bvb bochtsnelheid X onder die omstandigheden, of zoveel pk's bij dat koppel

of je die bocht daadwerkelijk kunt pakken/halen aan snelheid X, zal eerder a/d eigen stuurmanskunsten gelegen zijn,
danwel aan de engineers/bouwers die de (race)auto ontworpen/afgesteld hebben..

je hebt evenwel een punt betreft prof gear,
studio monitors zijn idd vaak niet geschikt voor de huiskamer..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

HansBeekhuyzen

#62
Wat je werkelijk wilt is een luisterfaciliteit die zo perfect mogelijk de muziek reproduceert zoals die op de muziekdrager staat. We moeten zorgen dat eerste reflectie het stereobeeld niet vertroebelt en dat vroege reflecties het geluid niet kleuren. Uiteraard moeten er geen geclusterde kamermodi zijn, staande golven kun je niet voorkomen (zie http://tinyurl.com/752l3ac). Dan moet je een zo schoon mogelijke netvoeding via deugdelijk afgeschermde kabels naar de apparatuur leiden, goede apparatuur en bekabeling gebruiken en natuurlijk goed bronmateriaal. Als de transferfunctie van dat totaal goed is, kun je niet meer doen. Elke studio klinkt anders dus het is onbegonnen werk om 'te klinken als een studio'. Bovendien is een studio niet bedoeld om goed te klinken maar om enerzijds snel klankfouten op te sporen en anderzijds 'de opname aan de muzikanten te verkopen'. Dat klinkt plat, maar zo simpel is het wel. Niet voor niets wordt er vaak op andere plekken - zoals in de auto!!! - geluisterd naar hoe de consument het zal ervaren.
Hans Beekhuyzen
theHBproject

still life

Citaat van: HansBeekhuyzen op oktober 03, 2012, 15:43:42Bovendien is een studio niet bedoeld om goed te klinken maar om enerzijds snel klankfouten op te sporen en anderzijds 'de opname aan de muzikanten te verkopen'. Dat klinkt plat, maar zo simpel is het wel. Niet voor niets wordt er vaak op andere plekken - zoals in de auto!!! - geluisterd naar hoe de consument het zal ervaren.

ik kan je volgen, met uitzondering van de opname verkopen a/d muzikanten..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

HansBeekhuyzen

Citaat van: still life op oktober 03, 2012, 15:55:58
ik kan je volgen, met uitzondering van de opname verkopen a/d muzikanten..  :-D

Muzikanten zijn per definitie onzeker, vooral in de studio waar in plaats van een anoniem publiek een paar 'kenners' achter het glas zitten. Ze spelen hun muziek op 'concertsterkte' en willen dat bij het afluisteren ook weer zo horen. Daarbij letten ze op andere zaken dan de muziekconsument thuis - muzikanten hebben ook vaak zeer matige afspeelapparatuur thuis. In een studiosituatie is de muzikant de klant dus als die de opname komt terugluisteren en niet hoort wat 'ie wil, dan is hij als klant ontevreden. Dat is niet goed voor de studioklandizie. Sommige studio's komen er mee weg te zeggen dat er in de controlekamer te weinig ruimte is en dat ze de opname wel via (doorgaans erg grote) luidsprekers in de opnameruimte zullen afspelen. Die luidsprekers zijn dan speciaal geselecteerd op 'muzikantenbevrediging'. Overigens gebruiken de opnametechnici vaak near-field monitoren tijdens het werk, kleine actieve luidsprekers die op de rand van de mengtafel staan. De grote monitoren in de muur zijn ook weer voor de muzikantenbevrediging. In de hifiwereld wordt de studio nog wel eens geromantiseerd, maar het is hard werken onder belabberde omstandigheden: geen daglicht, onzekere ego's of 'sterren' aan de andere kant van het glas, de hele dag in teveel lawaai als je niet oplet en ook nog eens hele lange dagen. Want de Ster krijgt net inspiratie (is over zijn onzekerheid heen omdat die moe wordt) als de normale opnametijd voorbij is. En de opnametechnici praten er liever niet over want het zet hun klanten te kijk. Bovendien houden ze enorm van hun werk, werk dat ze doorgaans niet naar eigen idee kunnen invullen vanwege budgetbeperkingen en sterallures.
Hans Beekhuyzen
theHBproject

still life

ah, je doelde eerder op de wisselwerking aan both sides of the glass..  :-D

ik kan je weerom volgen..  :yes:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

HansBeekhuyzen

als schrijver gebruik je graag veel woorden, jouw beschrijving is een stuk efficiƫnter :-D
Hans Beekhuyzen
theHBproject

Marvin


HansBeekhuyzen

Hans Beekhuyzen
theHBproject

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Niber

Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

mountainbiker

Citaat van: still life op oktober 03, 2012, 15:35:57
mooie bijdrage idd hans,
maar het topic gaat om muziek beluisteren zoals het in de opnamestudio bedoeld was

als het contra-octaaf bvb goed/behoorlijk in de mix zit, heeft de man achter de knoppen daar meestal voor gekozen, of net gekozen om dat niet op te nemen (af te filteren)
anders is de mix niet voldoende afgeluisterd/gecontroleerd geweest, waardoor er bvb allerhande rommel onder 60Hz aanwezig is..

in het eerste geval is het imho a/d audiofiel om ervoor te zorgen dat hij niet getrakteerd wordt op een overload aan staande golven
of dat zijn set in staat is een rijke mix behoorlijk weer te geven..

in het andere geval is dat laag onbedoeld/overvloedig aanwezig & dan is het gewoon een foute mix

iemand met een beperkte set (waar niets weergegeven wordt onder pakweg 50Hz) heeft van dit alles gewoonweg geen last..  :-D


wie met wat draait of rijdt is hun eigen zaak, maar een vrachtwagen zal een bepaalde last moeten kunnen trekken of een racewagen zal bepaalde specs hebben,
die gewoon gehaald moeten worden: bvb bochtsnelheid X onder die omstandigheden, of zoveel pk's bij dat koppel

of je die bocht daadwerkelijk kunt pakken/halen aan snelheid X, zal eerder a/d eigen stuurmanskunsten gelegen zijn,
danwel aan de engineers/bouwers die de (race)auto ontworpen/afgesteld hebben..

je hebt evenwel een punt betreft prof gear,
studio monitors zijn idd vaak niet geschikt voor de huiskamer..
Het laag onbedoeld aanwezig? Ja ik heb verschillende opnames waar dat het geval is.Hoor je een merkwaardig diep gebonk alsof de installatie kaduuk is en dan kom je bij het volgende song erachter dat alles gewoon ok is.Iets met de onames dus.
Dat effect word nog erger als je speakers hebt die vanaf 20 hertz gaan vind ik.Ooit een dergelijke setup gehad.Nou liever niet meer en dan maar draaien met een "beperkte" set vanaf,inderdaad, 50 hertz zoals ik nu heb.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

HansBeekhuyzen

Citaat van: mountainbiker op oktober 07, 2012, 09:47:41
Het laag onbedoeld aanwezig? Ja ik heb verschillende opnames waar dat het geval is.Hoor je een merkwaardig diep gebonk alsof de installatie kaduuk is en dan kom je bij het volgende song erachter dat alles gewoon ok is.Iets met de onames dus.
Dat effect word nog erger als je speakers hebt die vanaf 20 hertz gaan vind ik.Ooit een dergelijke setup gehad.Nou liever niet meer en dan maar draaien met een "beperkte" set vanaf,inderdaad, 50 hertz zoals ik nu heb.
Het komt inderdaad heel af en toe voor dat er sublaag in een opname zit dat er niet in had mogen zitten. Dat gebeurt wel eens bij lokatieopnamen waar de monitorluidsprekers te klein zijn om dat sublaag te horen. Als er dan grote tijdsdruk op de nabewerking is, dan wordt het er niet uitgefilterd en omdat digitaal theoretisch tot 0 Hz doorloopt, gaat dat feilloos de cd op. Bij vinyl gebeurde dat niet omdat dat een te heftige groefmodulatie geeft; daar wordt dan ook altijd een laagaffilter gebruikt. Ik hoor ook heel af en toe heel diep laag op moderne producties die synths gebruiken voor klankopwekking. Veel kleinere studiootjes, vaak in de kelder of op zolder bij de muzikant zelf, ontberen goed laag. Als er dan geen geld is voor een mastering engineer, dan kun je ook problemen verwachten.

Overigens vind ik diep laag onontbeerlijk voor een natuurgetrouwe weergave. Mijn hoofdsysteem loopt door tot 32 Hz, mijn sub voegt daar nog een octaaf laag aan toe (35 - 16 Hz). Als het fout gaat in een opname, dan hoor ik het wel. Maar zoals gezegd, het komt zelden voor en ik zou het laag van mijn systeem absoluut niet beperken voor die paar opnamen.
Hans Beekhuyzen
theHBproject

still life

Citaat van: HansBeekhuyzen op oktober 08, 2012, 11:30:48

Overigens vind ik diep laag onontbeerlijk voor een natuurgetrouwe weergave. Mijn hoofdsysteem loopt door tot 32 Hz, mijn sub voegt daar nog een octaaf laag aan toe (35 - 16 Hz). Als het fout gaat in een opname, dan hoor ik het wel. Maar zoals gezegd, het komt zelden voor en ik zou het laag van mijn systeem absoluut niet beperken voor die paar opnamen.

:yes:

ik heb een sub-sonic filter optie voor rommel opnames: fronts small ingesteld (die beginnen op 40Hz)
=> subje uitschakelen & alle rommel onder 40Hz is verdwenen..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300