Aloha.
Zoals iedereen wellicht gelezen heeft heb ik recent geleden een en ander behoorlijk geupgrade.
Nu ben ik me aan het inlezen geslapen op
soundscapes.nu over de opstelling van de speakers (Q7 KEF) en de omgeving van de woonkamer.
Op soundscapes lees ik een aantal positieve dingen betreft mijn woonkamer maar ook een aantal negatieve dingen m.b.t. geluid.
Ik heb dus 2x Q7 en Q9c center van KEF en 2x IQ1 achter.
Mijn woonkamer is 5,20 breed en (met keuken mee) 14,5 meter lang en 2,65 m hoog. Niet echt ideaal maar ja.
Mijn grote voordeel is dat ik voldoende ruimte achter de "sweetspot" heb. Dit heeft als effecht dat het weerkatsende geluid voldoende afneemt.
Mijn grote nadeel is dat de verhouding tussen lang en breed nogal ver uit elkaar ligt.
Mijn muren zijn rond om voorzien van spachtelputs en ik heb een plavuizen vloer.
Om na een lang verhaal nogwat langer te maken....
Wie kan er kort en bondig wat kennis delen mbt de volgende punten?
1. Hoeveel cm zou ik de Q7 uit de muur moeten zetten? Daarmee bedoel ik niet zoals beschreven op Soundscapes maar graag zou ik iemand met een vergelijkbare ruimte in deze poll zien die er wat over kan vertellen.
2. Heeft er iemand creatieve en simpele ideen over hoe je de galm wat zou kunnen dempen.
Er staan 2 flinke banken in mijn woonkamer en er hangen gordijnen en zo maar bv een stenen vloer heeft een en ander gedeeltelijk weer op natuurlijk.
Ik hoop dat iemand wat kennis wil delen.
Stefan