Opstelling Luidsprekers en Omgeving

Gestart door Stefan, juni 14, 2007, 11:55:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kennis betreft plaatsing en ruimte

1
6 (100%)
2
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 6

Stefan

Aloha.

Zoals iedereen wellicht gelezen heeft heb ik recent geleden een en ander behoorlijk geupgrade.

Nu ben ik me aan het inlezen geslapen op soundscapes.nu over de opstelling van de speakers (Q7 KEF) en de omgeving van de woonkamer.

Op soundscapes lees ik een aantal positieve dingen betreft mijn woonkamer maar ook een aantal negatieve dingen m.b.t. geluid.

Ik heb dus 2x Q7 en Q9c center van KEF en 2x IQ1 achter.

Mijn woonkamer is 5,20 breed en (met keuken mee) 14,5 meter lang en 2,65 m hoog. Niet echt ideaal maar ja.

Mijn grote voordeel is dat ik voldoende ruimte achter de "sweetspot" heb. Dit heeft als effecht dat het weerkatsende geluid voldoende afneemt.

Mijn grote nadeel is dat de verhouding tussen lang en breed nogal ver uit elkaar ligt.
Mijn muren zijn rond om voorzien van spachtelputs en ik heb een plavuizen vloer.

Om na een lang verhaal nogwat langer te maken....

Wie kan er kort en bondig wat kennis delen mbt de volgende punten?

1. Hoeveel cm zou ik de Q7 uit de muur moeten zetten? Daarmee bedoel ik niet zoals beschreven op Soundscapes maar graag zou ik iemand met een vergelijkbare ruimte in deze poll zien die er wat over kan vertellen.
2. Heeft er iemand creatieve en simpele ideen over hoe je de galm wat zou kunnen dempen.
Er staan 2 flinke banken in mijn woonkamer en er hangen gordijnen en zo maar bv een stenen vloer heeft een en ander gedeeltelijk weer op natuurlijk.


Ik hoop dat iemand wat kennis wil delen. byebye

Stefan
SR-7008
DV-6400
Focal 836V
Focal CC 800
REL Q-200

Maurice

Speakers moet je dusdanig uit de muur zetten dat je geen hinderlijke dreunen in het laag meer hebt. Begin eerst met 30cm uit de muur en varieer hiermee.

Demping:
Je hebt een "harde" kamer, dus je zult inderdaad moeten dempen.
Je hebt reeds gordijnen hangen, des te zwaarder des te beter. Stoffen banken zijn erg goed (leer dempt amper). Verder ontstaat erg veel reflectie op zoiets lulligs als een salontafel. Haal deze maar eens weg en luister dan opnieuw. Een dik kleed tussen speakers en luisterplek dempt directe reflecties via de vloer.
Verder kun je ook nog denken om tussen speakers en luisterplek aan de muren iets te dempen. Je kunt denken aan een boekenkast.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stefan

Alvast bedankt voor je reactie.

Mijn salontafel heb ik weinig last van. Is volledig open dus dat valt wel mee.
SR-7008
DV-6400
Focal 836V
Focal CC 800
REL Q-200

Maurice

Citaat van: Stefan op juni 14, 2007, 12:27:09
Alvast bedankt voor je reactie.

Mijn salontafel heb ik weinig last van. Is volledig open dus dat valt wel mee.

Probeer het toch maar eens uit  :wink:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Aangezien je ruimte genoeg hebt zou ik eens beginnen met je speakers 30 to 50 cm uit de hoeken te halen voor het dreunen van de bass

Ik zou eerst alles opstellen zodat het op het eerste instantie lekker klinkt
Dan zou ik in het laag gaan sweepen  van een 120 tot 20 hz en kijken waar de hinderlijke pieken liggen
Dan doormiddel van schuiven met de front kijken als je die pieken eruit kunt krijgen

Als dat ok is zou ik de subwoofer erbij nemen en die ook gaan sweepen en gaan schuiven tot het ok is

Verder het galmen in de ruimte is genoeg aan te doen
Ik heb hier gordijnen en een vloerkleed gebruikt wat al helpte maar dat is hier eigenlijk nog niet genoeg

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Hebben jou Kef speakers geen schroefje in de speaker aansluiting zitten...waarmee je kunt instellen
dichtbij/ver af van muren??

Zie de manual doorvoor  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stefan

Moet ik na kijken....je weet hoe dat gaat met manuels......... pompom
SR-7008
DV-6400
Focal 836V
Focal CC 800
REL Q-200

Vlearmoes

Je weet hoe belangerijk die zijn  :roll:

Op mijn Model 3 is er een mogelijkheid dmv een klein schroefje, die waarschijnlijk een instelling op het interne filter veranderd, te regelen kort of ver af van de muren  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stefan

Die mogelijkheid zit er bij mij dus niet op.
SR-7008
DV-6400
Focal 836V
Focal CC 800
REL Q-200

Stadium III

Wat heb je ondertussen al geprobeerd ? kwa opstelling en klankbepaling ?

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stefan

ik heb ze iets verder van de muur gezet. Dat klinkt al wel anders.
Verder ben ik weinig thuis geweest.
Ik heb in iedergeval een fatsoenlijke kabel voor front gekocht.
SR-7008
DV-6400
Focal 836V
Focal CC 800
REL Q-200

Stadium III

Komt goed heb vertrouwen in !

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

joep

Bij het juist opstellen van jouw boxen is het niet vaak een muur die in de weg staat, maar jouw vrouw! :lol:

Paul

Citaat van: joep op juni 18, 2007, 19:45:48
Bij het juist opstellen van jouw boxen is het niet vaak een muur die in de weg staat, maar jouw vrouw! :lol:

Luidsprekers in combinatie met vrouwen is toch al een gevoelig onderwerp.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Stefan

hahaha....gewoon de volumeknop beetje open draaien
SR-7008
DV-6400
Focal 836V
Focal CC 800
REL Q-200