Speaker kabels en bananenstekkers

Gestart door pm-80, november 24, 2011, 14:37:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pm-80

Beste allemaal,

Ik wil voor mijn muziekhoekje als speakerdraad gewoon 2,5mm2 installatiedraad gebruiken. Er liggen nog een paar dozen van de verbouwing en volgens mij geleid dit spul best goed. Ik heb een paar vraagjes.


  • Moet ik de draad twisten of juist niet?
  • Ik zoek nu bananenstekkers waarin ik kan solderen (klemmen gaat met massieve draad niet zo goed). Waar kan ik die bemachtigen?
  • Hoe lang moet ik de speakerkabels houden of is gewoon hoe korter hoe beter?

Bedankt voor jullie reacties!





'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

still life

CiteerMoet ik de draad twisten of juist niet?

probleem is dat zo'n VOB-kabel nogal stug is, met twisten hou je de 2 wel mooi bijeen
(vlechtjes kun je maken met een handboor op trage snelheid)

Citeerzoek nu bananenstekkers waarin ik kan solderen (klemmen gaat met massieve draad niet zo goed).

waarom stekkers? solderen kan sowieso altijd (met wat handigheid)
anders een soort spade maken, haakje bijsolderen aan het gestripte stuk..
klemmen gaat beter met 2 draadjes onder de klem

CiteerHoe lang moet ik de speakerkabels houden of is gewoon hoe korter hoe beter?


in principe zo lang als nodig, evt met wat extra voor schuifruimte
gelijke lengtes is niet nodig, rechtsvoor is bij mij dubbel zo lang..  :-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

pm-80

#2
Bedankt voor het antwoord. Daar kan ik wel wat mee.

Ik las ergens anders op dit mooie forum dat het uit kan maken als alles in fase zit. Ga ik doen straks als de versterker terug is van HAL9000. Baadt het fase-zoeken niet dan schaadt het ook niet, en het is een cheap-fix.
'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

still life

leuke sig !

Citeer'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'


                                                                           notworthy
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

pm-80

Thanks! Meer pretenties heb ik momenteel niet. Maar wellicht kijk ik er over 10 jaar heel anders tegen aan en heb ik er een hele dure hobby bij  frusty

Who knows!



Citaat van: still life op november 24, 2011, 17:41:34
leuke sig !

Citeer'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'


                                                                           notworthy
'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

Eeg

#5
Zou dit werken? Installatiedraad lijkt me te bestaan uit een legering met relatief weinig koper.

Naast de geleidingswaarde kent het nog een probleem ten op zichte van speakerkabels. Je zal iets moeten doen aan de mantel. Anders worden je signaal kabels wel heel gemakkelijk door voedingskabels gestoord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
CD6000OSE / ST6000 / PM-66se KI / Dali 350

cz79

Ik zou ook beginnen met een normaal stuk daarvoor bedoelde luidsprekerkabel (kost hooguit een paar tientjes) 2.5mm of 4mm.

Whisper.nl

Citaat van: pm-80 op november 24, 2011, 17:08:07
Bedankt voor het antwoord. Daar kan ik wel wat mee.

Ik las ergens anders op dit mooie forum dat het uit kan maken als alles in fase zit. Ga ik doen straks als de versterker terug is van HAL9000. Baadt het fase-zoeken niet dan schaadt het ook niet, en het is een cheap-fix.

M.n. bij mijn cd speler was het duidelijk hoorbaar als de fase juist was.

Groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Sander

Citaat van: Eeg op december 17, 2011, 09:43:55
Zou dit werken? Installatiedraad lijkt me te bestaan uit een legering met relatief weinig koper.

Naast de geleidingswaarde kent het nog een probleem ten op zichte van speakerkabels. Je zal iets moeten doen aan de mantel. Anders worden je signaal kabels wel heel gemakkelijk door voedingskabels gestoord.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ik denk dat een gemiddelde huis tuin en keuken "speaker" draad helemaal niet afgeschermd is en dat het in de meeste gevallen ook niet uit maakt.
Wel is er een verschil in kwaliteit van het koper. Koper in speaker draad is meestal van hogere kwaliteit als dat van installatie draad.
Dit komt voornamelijk naar voren in de oxidatie waarde van het materiaal bij blootstelling aan de buitenlucht. (lees roesten)
Toch denk ik dat je daar in de praktijk niet zo heel veel van gaat merken.
Een speaker kabel bestaat doorgaans uit meerdere aderen in 1 mantel, dit is gedaan voor flexibiliteit tegen breken en gebruiksgemak natuurlijk.

Ook ik gebruik trouwens een "high end" kabel  en ja ik hoor verschil. Maar koper is koper en dat geleid voldoende om als speaker kabel te gebruiken.
Dus gewoon proberen!

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Eeg

Uiteraard, gewoon proberen. Niet geschoten...


Sent from my iPhone using Tapatalk
CD6000OSE / ST6000 / PM-66se KI / Dali 350

thepioneer

Ik heb zelf ook eens geprobeerd om vd draad te gebruiker. Puur uit nieuwsgierigheid. Nou ik ben van mening dat het absoluut geen goede alternatief is voor de luidsprekers. Zelf hoor ik ook echt wel verschil in kabels. Ik heb altijd gedraaid met monster z1 r en dat vindt ik een erg mooie kabel voor het geld.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Whisper.nl

Citaat van: Eeg op december 17, 2011, 21:14:49
Uiteraard, gewoon proberen. Niet geschoten...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Als je in de buurt van Ede woont zou je mijn setje VanDamme eens kunnen uitproberen.

Ik heb de 220 draad ook uitgeprobeert vond het erg dof worden.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Ik heb er ook geen goede ervaringen mee, beter gewoon luidsprekerdraad kopen, die van Whisper is echt een hele mooie kabel en niet te vergelijken met VD draad

dmeerpa

Ik vrees er ook wat voor. Al vond ik wel dit Engelstalig artikel voor je: http://diyaudioprojects.com/Power/DIY-Braided-Speaker-Cables/
Ik dacht een jaar of 10 geleden ook dat een draad een draad was. Ik gebruikte toen een soepele stroomdraad zoals je bij een staanlamp zou gebruiken.
Voor de grap maakte ik toen ooit luidspreker kabels van gevlochten CAT 5 UTP (netwerk kabel). En wat een verschil, de gevlochten UTP kabel heeft jaren in de set gezeten tot ik een 2e hands Monster Sigma² op de kop kon tikken.
Wat je ook kan doen is met de installatie draad gevlochten stroomkabels maken, blijkt ook een positieve tweak te zijn.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

cz79

Die heb ik al een keer geprobeerd en dat beviel een stuk beter dan de standaard netsnoeren en de LAPP kabels die ik toen had, gebruik dan wel flexibel VD draad anders is het vlechten echt een ramp