Speaker kabels en bananenstekkers

Gestart door pm-80, november 24, 2011, 14:37:22

Vorige topic - Volgende topic

Sander

Citaat van: cz79 op december 17, 2011, 22:39:35
Die heb ik al een keer geprobeerd en dat beviel een stuk beter dan de standaard netsnoeren en de LAPP kabels die ik toen had, gebruik dan wel flexibel VD draad anders is het vlechten echt een ramp

Wat doe je met de 3e draad in die opstelling dan?
Een niet evenredige weerstand voor de + of - zijde lijkt mij ook niet echt ideaal ofzo.
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

cz79

Gewoon de draad vlechten en de metalen afscherming/mantel aan de aarde vastleggen bij de Schuko (zoals gebruikelijk), dus bij de IEC connector heb je gewoon dan de drie verschillende VD draden en bij de Schuko heb je de drie DV draden + afscherming aan de aarde (dus aarde draad samen solderen/vlechten aan de mantel).

Sander

Citaat van: cz79 op december 18, 2011, 20:56:04
Gewoon de draad vlechten en de metalen afscherming/mantel aan de aarde vastleggen bij de Schuko (zoals gebruikelijk), dus bij de IEC connector heb je gewoon dan de drie verschillende VD draden en bij de Schuko heb je de drie DV draden + afscherming aan de aarde (dus aarde draad samen solderen/vlechten aan de mantel).

Aaahh ok, ik dacht dat je hem als speaker kabel had gebruikt.
Maar nu is het me duidelijk.
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

cz79

Nee gewoonn als netkabel zoals eerder vermeld werd dat je VD draad daar uitstekend voor zou kunnen gebruiken in plaats van Luidsprekerdraad.

Johan van Loon

VD draad lijkt mij wat onpraktisch om te gebruiken, heeft massieve kern en is erg stug.
Wat betreft het geleidingsvermogen: V.D.  heeft een koperkern van elektrolytisch koper. De duurste luidsprekerbekabeling heeft exact hetzelfde geleidingsvermogen bij gelijke doorsnede. Alleen door gebruik van zilver of goud kan de overgangsweerstand verlaagd worden (goedkoper is om met koper de doorsnede te vergroten). Twisten van de geleiders kan een verbetering geven voor differential- mode verstoringen. Echter bij de lage frequenties en impedanties van het audio signaal geeft dit weinig of geen verbetering. De meeste luidspreker kabel is daarom ook niet getwist. 

lo

Kijk weer iemand met kennis van zaken notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Cornelis1921

Citaat van: Johan van Loon op december 28, 2011, 23:20:42
VD draad lijkt mij wat onpraktisch om te gebruiken, heeft massieve kern en is erg stug.
Wat betreft het geleidingsvermogen: V.D.  heeft een koperkern van elektrolytisch koper. De duurste luisprekerbekabeling heeft exact hetzelfde geleidingsvermogen bij gelijke doorsnede. Alleen door gebruik van zilver of goud kan de overgangsweerstand verlaagd worden (goedkoper is om met koper de doorsnede te vergroten). Twisten van de geleiders kan een verbetering geven voor differential- mode verstoringen. Echter bij de lage frequenties en impedanties van het audio signaal geeft dit weinig of geen verbetering. De meeste luidspreker kabel is daarom ook niet getwist.
hello! Hoi Johan, welkom hier! Leuke/interessante reactie - dankjewel. Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

marcbons

mocht je toch nog proberen bij een electro zaak of een winkel die disco app verkoopt verkopen ze bananen stekkers die je kunt solderen.

Whisper.nl

Citaat van: Whisper.nl op december 17, 2011, 21:35:34

Als je in de buurt van Ede woont zou je mijn setje VanDamme eens kunnen uitproberen.

Ik heb de 220 draad ook uitgeprobeert vond het erg dof worden.

Groet Whisper

Is verkocht.  clown1

GRoet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

211

Zolang je maar geniet....

kicks with the 66

Ga voor koper !!!

Zilver geeft wat sneller oxide en maakt het geluid wat rommelig , uiteindelijk
Neen vooral de tijd om een goede kabel te maken , is leuk werk en al de helft van het luister plezier.

En ja banaan stekkers , zeker doen niet schroven of solderen , uit eindelijk luister je dan weer naar soldeer ipv koper.
En schroeven  is niet helemaal zuurstof dicht....
Knijpen, afdichten  met krimpous isolatie terug op stekker , niet vergeten deze eersat over de kabel heen te schuiven,
Veel luister plezier,

geniet van rust , maar evengoed snelheid  ee grote helderheid  ook zal er een gedataileerder opgeruimder beeld onstaan

cz79

Bij mij pakt zilver toch echt mooier uit dan koper, en zilveroxide geleidt ook beter als koperoxide.
Je kunt toch echt niet zeggen dat het geluid van zilver rommeliger wordt, dat hangt helemaal van de gebruikte apparatuur af, zilver neigt wat meer hoog weer te geven maar ook dat gaat niet altijd op

kicks with the 66

Ja, natuurlijk het is ook afhankelijk van de set , de leeftijd van de kabel , de ruimte en het type luidspreker

Maar bovenal persoonlijke smaak, dit is de meest bepalende factor.
Mijn  ervaring is dat koperen kabel op de bescheven manier langer laten we zeggen vers blijft.
Recent heb ik vanden Hul clearwaters vervangen.
Het zette even de puntjes

Gr,
Hans S

cz79

Vd Hul kabels is echt een andere verhaal, deze laten zich over het algemeen niet evrgelijkken met echte zilverkabels, en wat ik al eerder zei, als het zilver oxideert is er nog niet zo veel aan de hand want zilveroxide gelijk heel erg geod en koperoxide niet, dus uiteindelijk hoef je je met zilver kabels niet zo heel erg druk te maken over het 'vers' blijven.

Ik vindt persoonlijk vd Hul echt helemaal geen mooie kabels (Royal Jade, CS122, en nog meer geprobeerd) maar dat is een westie van smaak, ik vind die kabels veelal dof en donker qua klankkleur

xander32

Verzilverde kabels hebben de neiging om het hoog aan te zetten, ik heb zelf daarop ook nog geen uitzonderingen gehoord :no:.

Echter, mijn ervaring is dat massief zilveren kabels (dat massief betreft uiteraard de aders) klinken zeer open, zeer gedetailleerd en geven het geluid zelfs een lichte hint warmte mee :yes:.