VANZOMERENG goes Streaming

Gestart door VANZOMERENG, november 22, 2011, 21:31:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

VANZOMERENG

Na jaren dubben, geaarzeld, wikken en wegen is het er toch van gekomen.
Ondergetekende gaat streamen.

Aanvankelijk stond eerst altijd de "one-box-solution" Olive O3HD bovenaan mijn verlanglijstje maar
uiteindelijk toch gekozen voor Logitech - squeezebox+ controller + Nas + 1TB-harde schijf (7x24)
- nadelen = wat complexer in gebruiker t.o.v. de Olive
- voordelen = meer flexibiliteit en vrijheid over je eigen muziekbestanden en stukken goedkoper 

Dus ca. 400 cd,s rippen in FLAC (inmiddels gebeurd  :-D)

Alhoewel de squeeze box ook analoge uitgangen heeft, sluit ik hem aan
om mijn CD-speler AZUR 740C die dan als externe DAC fungeert.

Tip:  ben je "nieuw" op dit terrein, ga naar een zaak die echt kennis heeft van "streaming",
dit valt bij vele normale traditionele hifi-zaken vaak flink tegen.  :-(

Benader je het "streamen" vanuit de "computergedachte"  (muziekbestand = gewone data bestaande uit bitjes)
dan kom je terecht bij die hardware, merken met meer aardse en reeele verkoopprijzen!
Toen de verkoper bemerkte, dat ik aangenaam verrast was, m.b.t. de prijs van 10 meter netwerkkabel Ethernet Cat6, (<20 euro)  volgde de reactie: "in de computerwereld kennen we helaas niet zulke hoge marges als in de audiobranche"   :-D

Binnenkort er maar eens goed voor gaan zitten om te horen hoe streaming "klinkt" en hoe de
kwaliteit zich verhoudt tot weergave via een CD-player.   
Wie hierin ook geinteresseerd is, is hier welkom!





Mijn set
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,6258.msg123430.html#msg123430

Wie nog wat wil lezen m.b.t. mijn voortgang en worstelingen op streaminggebied
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=23353.msg508516#msg508516

Wie nog wat wil lezen m.b.t. mijn gedane arbeid m.b.t. rippen CD,s + het bewerken van metadata
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=23435.msg508559#msg508559

Handige links m.b.t streaming en computeraudio

http://www.snelrennen.nl/

http://streaming-media.startkabel.nl/

http://capricciobox.nl/tagging

http://www.dbpoweramp.com/

http://www.mp3tag.de/en/



joep

De vragen welke ik jou over 3 maanden zou willen stellen.

- hoe vaak gebruik je het/geniet je er nu meer van of raak je de weg nog steeds regelmatig zoek?
- wat heeft het allemaal gekost?
- wat is de kwaliteit?
- geeft het zoveel meer dan een gewone radio/cd-speler?
- had je het geld achteraf niet beter ergens anders aan kunnen besteden?
- zou je het nu nog opnieuw doen?
- hoeveel keren heb je moeten vloeken (afronden op 10.000 mag).
- is de kwaliteit van de nieuw gekochte spullen te vergelijken met de Marantz kwaliteit (ook behuizing)?
- zou je met de aanschaf van bijv. alleen de Marantz NA 7004 ook niets tekort gekomen zijn?

Zoldar

Terechte vragen Joep. Ben zelf nog geen 3 maanden bezig. maar mijn 2 centen.

- ik ben een kansloze computer prutser
- getier en gevloek om de zaak aan de praat te krijgen op de NAS server. DWZ dat er geen laptop aan hoeft te staan, dat het allemaal toch draaid.
- getier en gevloek door outages en onderbrekingen agv niet optimaal huis netwerk. high rez files liepen niet lekker
- als je een CD ript moet de zaak weer scannen. Dit duurt ook weer een LP kant.
- eerst windows pc opstarten duurt ook een eewigheid vergeleken met een CD of LP opzetten.
- nu nog overzichtelijk maar wat als er straks 500 cd's in staan?
- ik heb nog geen backup gemaakt. Als de NAS het morgen begeeft is al het HD tracks moois weg, foetsie.
- geen SACD ondersteuning
- geen binding met het hoesje of boekje

+ voor iemand die tegenwoordig om de 17 min een LP omdraaid, is met de AB door veel muziek bladeren een verademing
+ zo uit de doos geen enkel verschil met afspelen van een CD op loopwerk vs streamen
++ er zijn vele mods beschikbaar die zelfs computer-monkeys kunnen instaleren
++ met die mods klinken de gestreamde CD files beter dan ze via het loopwerk ooit geklonken hebben. Vooral een toename in diepgang en stereobeeld. Beetje a la analoog. Meer rust ook. Het effect is vergelijkbaar qua grootte als een mooie IC ertussen stoppen.
+ High Resolution Files: 24bit en 96Khz. Als je SACD's mooi vindt, is dit ook voor jou. Het aanbod breid steeds meer uit, gelukkig ook in niet-klassiek en niet-jazz itt tot SACD. Te vroeg om er een uitspraak over te doen maar er komen steeds meer mainstrem titels uit.

Als je al een super CD/SACD speler zou ik het zo niet weten. Alleen high rez is dan wat je mist.
Sta je nu op het punt om van entry level te upgraden en heb je geen giga SACD collectie? -> koop een mooie DAC en SB/andere streamer voor onder de 1000 euri en je hebt een top combinatie die flexibel en toekomstvast is.


 

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

Zie jouw bevindingen graag tegemoet :yes:.

Streaming heeft ook mijn interesse maar is op dit moment voor mij nog te veel gedoe en/of te prijzig. Denk dat aangaande het gebruiksgemak en de prijzen nog wel e.e.a. gaat veranderen de komende tijd.


Sander.

QuattroNL

Welkom in de wereld van streaming.
Ik stream al tijden en het bevalt mij uitermate goed!
Ik heb zelfs geen nette cd-speler meer  :-o

Het gemak om vanaf de bank de volgende cd te kiezen is toch wel erg fijn hoor.
Kwaliteit bevalt mij ook meer dan goed. Ik heb mijn Duet optisch aangesloten op m'n receiver; vind de DAC in de receiver een stuk beter dan die in de Duet (duidelijk hoorbaar verschil).

Verder: het gemak van even een onbekende cd downloaden is ook groot. Bevalt ie dan kan je 'm altijd nog kopen; bevalt ie niet dan is ie met 1 druk op de knop weer weg. Zo heb ik al menig onbekende cd/artiest ontdekt.

Qua NAS heb ik er een met 2 disks. Gaat er 1 kapot dan staat de data nog op die andere. Is in aanschaf iets duurder maar geeft meer zekerheid.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Niber

Goed bezig, ik ben ook benieuwd naar je bevindingen.
Gemak dient de mens  notworthy, dus ik denk dat het je goed gaat bevallen.

Citaat van: VANZOMERENG op november 22, 2011, 21:31:46


Alhoewel de squeeze box ook analoge uitgangen heeft, sluit ik hem aan
om mijn CD-speler AZUR 740C die dan als externe DAC fungeert.


Waarom op de CA AZUR 740C? De SA15s2 heeft toch ook digitale ingang (of klinkt deze minder dan eerstgenoemde)?
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

VANZOMERENG

Citaat van: Niber op november 23, 2011, 14:35:25
Goed bezig, ik ben ook benieuwd naar je bevindingen.
Gemak dient de mens  notworthy, dus ik denk dat het je goed gaat bevallen.

Citaat van: VANZOMERENG op november 22, 2011, 21:31:46


Alhoewel de squeeze box ook analoge uitgangen heeft, sluit ik hem aan
om mijn CD-speler AZUR 740C die dan als externe DAC fungeert.


Waarom op de CA AZUR 740C? De SA15s2 heeft toch ook digitale ingang (of klinkt deze minder dan eerstgenoemde)?

Via de SA15S2 spelen was ook een optie geweest en wellicht doe ik dit in de toekomst.

De Azur gebruik ik ook als DAC voor mijn Blue Ray-speler (luister alleen muziek-DVD,s in stereo)
en vervult dus de functie als DAC in mijn set, daar heeft de Marantz 15s2 helaas te weinig aansluitingen
voor anders had ik de Cambridge wellicht al verkocht !

VANZOMERENG

Citaat van: joep op november 22, 2011, 22:04:21
De vragen welke ik jou over 3 maanden zou willen stellen.

- hoe vaak gebruik je het/geniet je er nu meer van of raak je de weg nog steeds regelmatig zoek?
- wat heeft het allemaal gekost?
- wat is de kwaliteit?
- geeft het zoveel meer dan een gewone radio/cd-speler?
- had je het geld achteraf niet beter ergens anders aan kunnen besteden?
- zou je het nu nog opnieuw doen?
- hoeveel keren heb je moeten vloeken (afronden op 10.000 mag).
- is de kwaliteit van de nieuw gekochte spullen te vergelijken met de Marantz kwaliteit (ook behuizing)?
- zou je met de aanschaf van bijv. alleen de Marantz NA 7004 ook niets tekort gekomen zijn?

Wat het gekost heeft kan ik nu al vertellen, ca 650 euro incl. bekabeling en een externe hard-schijf
welke ik gebruik als back-up en fysiek gescheiden houd t.o.v. de NAS (i.v.m brand / diefstal)
Dit is m.i.z. een echte back-up
Omdat ik via een NAS speel, hoeft de computer niet aan, tijdens het draaien/streamen van muziek

Kosten kunnen nog lager als:
- je reeds een smartphone of een tablet heb en hier de "app" van de squeezebox-bediening
  op installeer - dit spaart de Controller uit
- je ervoor kiest om wel via de PC te streamen, scheelt een NAS+ingebouwde schijf

Met een Marantz NA 7004 was ik minimaal 200 euro duurder uitgeweest maar grootste nadeel
is, dat deze geen FLAC-gapless kan afspelen.
Verder heb ik op de NAS nog zoveel ruimte over en kan ik deze ook voor andere doeleinden
nog gebruiken, door deze als netwerkschijf aan de PC te koppelen (zeer eenvoudig) en als
extra opslag/back-up (& image) te gebruiken.

Kwaliteit t.o.v. gewone CD: moet ik nog goed voor gaan zitten maar 1e globale indruk is "gelijkwaardig"

Gebruiken doe ik het regelmatig (luister ca. 20 uur muziek per week) en geniet nu al v/h bedieningsgemak.

Of ik over 3 maanden nog tevreden ben ?  denk en hoop van wel  :yes:

M.b.t. de kwaliteit (kast/behuizing)
Squeezebox (kunstof behuizing) is niet te vergelijken met de Marantz maar je hoeft op de Squeezebox zelf
ook niets te bedienen en er zitten geeen bewegende onderdelen in - dus dit is gewoon voldoende/afdoende
Squeezebox-controller, voelt degelijk en zwaar aan en m.b.t. "de levensduur" kan ik nu na een paar weken,
geen uitspraken doen maar heb er wel vertrouwen in.
De NAS is gewoon goed en degelijk gebouwd en deze zet je ergens neer en je hoeft er niet meer aan te komen.
Deze blijft altijd aan, valt na zekere tijd in een spaar/slaapstand als je geen muziek meer streamt
en start automatisch op.  De harde-schijf die ik erin heb laten zetten is een 7x24-versie, kortom gebouwd voor continu-dienst.
Verder kan je de (mechanische) kwaliteit van PC-apparatuur niet helemaal vergelijken met audio.
Ondanks dat audio-apparatuur beter/degelijker is gebouwd (en hogere winstmarges kent  :-( ) heb
ik meer problemen/defecten met audio-apparaten gehad dan met PC-hardware

Gevloek heb ik zeker, maar dit komt ook voort uit ongeduld en had beperkt kunnen worden bij iets meer
voorbereiding.  Aansluiten en e.e.a. werkend krijgen is in de praktijk veelal lastiger dan vaak wordt voorgesteld
maar je hoeft niet een computergeleerde te zijn.

Daarom advies: koop de spullen bij een deskundige zaak.
Waar ik e.e.a heb gekocht hebben ze een kosteloze helpdesk en kunnen ze eventueel op afstand nog
zaken voor je regelen/instellen/installeren.
Verder zijn er diverse fora, waarop je informatie kunt halen en vragen kunt stellen en vaak is ook wel iemand
(forummer) bereid om bij iemand thuis een helpende hand uit te steken.

Wat betreft deze aankoop en of het geld niet beter elders besteedt had kunnen worden  :?
Tja, dit proces verloopt niet veel anders, dan bij velen anderen op dit forum en bij andere hifi-fora.
Je koopt iets, ben er erg enthousiast over en vele ook nog vele jaren daarna en vele andere
zetten de hele aangekochte boel binnen 3 maanden weer in de verkoop  :-D
   


Zoldar

je hebt dus eigenlijk 2 Dac's ter beschikking. De Maranz SA11S2 en de Cambridge. Is het geen idee om een keer de Marantz de files van de SB te laten decoderen en de CA de DVD/blu ray files?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maurice

Leuk om te lezen  :yes:
Twijfel ook nog steeds, gebruiksgemak vs nostalgie van een schijfje in een laatje leggen en de hoes in handen hebben. Heb vaak ook een boekje met songteksten erbij (vooral bij nieuwe muziek).
LP´s: idem.
Dit gaat natuurlijk wel verloren bij streaming....
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Zoldar

@Maurice

Je kunt natuurlijk ook het hoesje pakken terwijl je een cd file streamt  :angel:

maar je hebt wel gelijk hoor. Zo'n HD tracks file is ECHT ALLEEN MAAR een filetje op een harde schijf. Geen boekje, geen teksten, niks.

Das bij CD en LP wel anders.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maurice

Citaat van: Zoldar op november 25, 2011, 20:07:42
@Maurice

Je kunt natuurlijk ook het hoesje pakken terwijl je een cd file streamt  :angel:

maar je hebt wel gelijk hoor. Zo'n HD tracks file is ECHT ALLEEN MAAR een filetje op een harde schijf. Geen boekje, geen teksten, niks.

Das bij CD en LP wel anders.
Tja, dat kan natuurlijk ook, maar toch voelt het anders  :angel:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

VANZOMERENG

ach, het hoesje erbij pakken, doe je alleen de 1e keer bij nieuwe CD,s daarna niet meer.

Er zijn nog steeds mensen die zweren bij LP,s (ouderwetse zooi  :-D)   Geintje

Het is onvermijdelijk welke richting de ontwikkelingen opgaan.
Kortom op elk moment waar & wanneer je maar wilt, SNEL over de gewenste muziek
kunnen beschikken zonder hier fysiek veel moeite voor hoeven te doen  :-)

Je kunt om allerlei nostalgische redenen nog vast klampen aan fysieke geluidsdragers,
zoals CD en platen maar dit is toch echt een kleine niche-markt aan het worden  :yes:

Verder roept voor velen "streaming-hardware" lang niet zo vele warme "hifi-gevoelens" op.
Zo,n  >10kg zware CD-speler nieuw uit de doos uitpakken opstellen en aansluiten heeft voor
velen nog wat spannends  :-D

Niettemin kan je natuurlijk het "streaming-gebeuren" en het "traditionele muziek afspelen"
ook naast elkaar bedrijven, zoals ondergetekende.

Het grote voordeel van streaming vind ik het volgende, dat ik nu veel meer "random-play"
functies gebruikt en nu steeds meer nummers hoor en geniet, die al veel te lang onder het
stof hebben gelegen.

Niettemin blijft de CD-software voor mij heilig en deze doe ik niet weg.
Het is zelfs zo, dat tientallen CD,s die ik nu heb en me dierbaar zijn en waarvan ik weet dat ze
moeilijk meer te verkrijgen zijn, nu veilig als back-up liggen opgeborgen in de bankkluis.

Voor mensen die nieuwsgierig zijn hoe e.e.a functioneert en ook hoe het klinkt, zijn hier welkom.







still life

digitaal of analoog, blijft hetzelfde natuurlijk..

maar digitaal is fast-food, snelle hap, kant & klaar, easy come/easy go, etc...

eten = eten
mac donalds = not gastronomisch..  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300