Citaat van: joep op november 22, 2011, 22:04:21
De vragen welke ik jou over 3 maanden zou willen stellen.
- hoe vaak gebruik je het/geniet je er nu meer van of raak je de weg nog steeds regelmatig zoek?
- wat heeft het allemaal gekost?
- wat is de kwaliteit?
- geeft het zoveel meer dan een gewone radio/cd-speler?
- had je het geld achteraf niet beter ergens anders aan kunnen besteden?
- zou je het nu nog opnieuw doen?
- hoeveel keren heb je moeten vloeken (afronden op 10.000 mag).
- is de kwaliteit van de nieuw gekochte spullen te vergelijken met de Marantz kwaliteit (ook behuizing)?
- zou je met de aanschaf van bijv. alleen de Marantz NA 7004 ook niets tekort gekomen zijn?
Wat het gekost heeft kan ik nu al vertellen, ca 650 euro incl. bekabeling en een externe hard-schijf
welke ik gebruik als back-up en fysiek gescheiden houd t.o.v. de NAS (i.v.m brand / diefstal)
Dit is m.i.z. een echte back-up
Omdat ik via een NAS speel, hoeft de computer niet aan, tijdens het draaien/streamen van muziek
Kosten kunnen nog lager als:
- je reeds een smartphone of een tablet heb en hier de "app" van de squeezebox-bediening
op installeer - dit spaart de Controller uit
- je ervoor kiest om wel via de PC te streamen, scheelt een NAS+ingebouwde schijf
Met een Marantz NA 7004 was ik minimaal 200 euro duurder uitgeweest maar grootste nadeel
is, dat deze geen FLAC-gapless kan afspelen.
Verder heb ik op de NAS nog zoveel ruimte over en kan ik deze ook voor andere doeleinden
nog gebruiken, door deze als netwerkschijf aan de PC te koppelen (zeer eenvoudig) en als
extra opslag/back-up (& image) te gebruiken.
Kwaliteit t.o.v. gewone CD: moet ik nog goed voor gaan zitten maar 1e globale indruk is "gelijkwaardig"
Gebruiken doe ik het regelmatig (luister ca. 20 uur muziek per week) en geniet nu al v/h bedieningsgemak.
Of ik over 3 maanden nog tevreden ben ? denk en hoop van wel
M.b.t. de kwaliteit (kast/behuizing)
Squeezebox (kunstof behuizing) is niet te vergelijken met de Marantz maar je hoeft op de Squeezebox zelf
ook niets te bedienen en er zitten geeen bewegende onderdelen in - dus dit is gewoon voldoende/afdoende
Squeezebox-controller, voelt degelijk en zwaar aan en m.b.t. "de levensduur" kan ik nu na een paar weken,
geen uitspraken doen maar heb er wel vertrouwen in.
De NAS is gewoon goed en degelijk gebouwd en deze zet je ergens neer en je hoeft er niet meer aan te komen.
Deze blijft altijd aan, valt na zekere tijd in een spaar/slaapstand als je geen muziek meer streamt
en start automatisch op. De harde-schijf die ik erin heb laten zetten is een 7x24-versie, kortom gebouwd voor continu-dienst.
Verder kan je de (mechanische) kwaliteit van PC-apparatuur niet helemaal vergelijken met audio.
Ondanks dat audio-apparatuur beter/degelijker is gebouwd (en hogere winstmarges kent
) heb
ik meer problemen/defecten met audio-apparaten gehad dan met
PC-hardware Gevloek heb ik zeker, maar dit komt ook voort uit ongeduld en had beperkt kunnen worden bij iets meer
voorbereiding. Aansluiten en e.e.a. werkend krijgen is in de praktijk veelal lastiger dan vaak wordt voorgesteld
maar je hoeft niet een computergeleerde te zijn.
Daarom advies: koop de spullen bij een deskundige zaak.
Waar ik e.e.a heb gekocht hebben ze een kosteloze helpdesk en kunnen ze eventueel op afstand nog
zaken voor je regelen/instellen/installeren.
Verder zijn er diverse fora, waarop je informatie kunt halen en vragen kunt stellen en vaak is ook wel iemand
(forummer) bereid om bij iemand thuis een helpende hand uit te steken.
Wat betreft deze aankoop en of het geld niet beter elders besteedt had kunnen worden
Tja, dit proces verloopt niet veel anders, dan bij velen anderen op dit forum en bij andere hifi-fora.
Je koopt iets, ben er erg enthousiast over en vele ook nog vele jaren daarna en vele andere
zetten de hele aangekochte boel binnen 3 maanden weer in de verkoop