VANZOMERENG goes Streaming

Gestart door VANZOMERENG, november 22, 2011, 21:31:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

VANZOMERENG

Citaat van: still life op november 26, 2011, 15:39:39
digitaal of analoog, blijft hetzelfde natuurlijk..
maar digitaal is fast-food, snelle hap, kant & klaar, easy come/easy go, etc...
eten = eten
mac donalds = not gastronomisch..  :angel:

Nee hoor    Muziek blijft muziek !

Analoge <versus> Digitaal zegt alleen iets over het transformatieproces
In het digitale domein is het geluidssignaal veelal beter en sneller te bewerken zonder kwaliteitsverlies.
Verder laat een digitale signaal zich beter over langere afstanden transporteren dan een analoge signaal.

Vergeet niet, dat ook bij vele langspeelplaten de opname veelal digitaal is gebeurd en bewerkt !
Vergeet niet dat de techniek van de DAC,s e.d. al zodanig is, dat omzetting van Digitaal - naar Analoog en
vice-versa niet zo heel spannend meer is!

Los hiervan, heb je de discussie dat sommige mensen bij streamingmusic en/of CD,s spreken van mindere
kwaliteit vanwege een "digitaal randje"  --> kwestie van smaak of lariekoek  :-D

Zoldar

Analoog of digitaal is niet de discussie. Met beide technieken wordt prachtig opgenomen.

Het format, daar zitten de verschillen in. IMHO zit daar qua resolutie en natuurlijkheid wel degelijk een rangorde in. van laag naar hoog.

MP3
Red Book CD 16bit/44khz
Vinyl
High Resolution LPCM (24bit/96khz of hoger) of DSD

Verder is het natuurlijk kwatch dat vinyl een wegkwijnend format is. Het is een niche markt die nu juist een kleine opleving doormaakt richting Mainstream.

Media markt verkoopt meer LP's en platen spelers dan streamers. BOL.com en FRS zijn ook weer met vinyl begonnen. Dat zijn geen niche spelers.

Uiteindelijk gaat streamen zo wie zo de overhand nemen vanwege de haalbare kwaliteit (high rez) en gemak.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Citaat van: VANZOMERENG op november 26, 2011, 16:44:04

Vergeet niet, dat ook bij vele langspeelplaten de opname veelal digitaal is gebeurd en bewerkt !


Het is nog veel leuker, veel muziek wat ze op een plaat zetten wordt in mp3 via de mail aangeleverd.

Audiofreaks is vorig jaar bij een zeer vooraanstaande platendraaierd geweest om het productie proces te bekijken.

Zoldar

#18
Er is overal zwendel. high resolution bestanden die eigenlijk gewoon ge-upsampelde CD's zijn of persingen van platen van dubieuze bron (MP3 of gewoon het CD bestand op de LP gekwakt).

Ook mooi: de nieuwe remaster van Dark Side of the Moon van Pink Floyd.
Origineel staat op analoge tapes
Geconverteerd naar 24bit/96khz LPCM - hier is wat remaster werk aan gedaan
Voor de CD versie - >  gedownsampled naar 16bit/44khz en wat cd mastering
Voor de vinyl versie -> de 24bit/96 khz versie gebruikt -> geconvertereerd en RIAA correctie
Voor de blu-ray high rez in de immersion box ->  gewoon de master op de blu ray gezet.

Van bovenstaande heb je natuurlijk het liefst de blu ray versie, jammer dat je dan eerst 150 moet lappen voor de immersion box. geldkloperij
LP is dan nog 23 euri
de cd laat ik links liggen die heb ik al
SACD uit 2003 ook in huis en die haalt het hier net niet bij de lp versie. maar het liefst heb je natuurlijk gewoon die high rez versie als download.


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Of het een zwendel is durf ik niet te zeggen, misschien is een mp3 wel gewoon voldoende om een goede plaat te persen.

Zoldar

MP3 kan ook goed klinken als de bron van dat bestand ook goed is. Zat gister naar een concert registratie te luisteren van het Marillion concert in 013 waar ik zelf bij ben geweest. Is een directe dump uit het mengpaneel in MP3 320kb. En dat klinkt helemaal niet verkeerd. Lekker veel dynamiek aangezien hier niet hele lagen compressie overheen zijn gegaan zoals bij zo veel CD masterings. Het hoog is ietwat ingeperkt maar de dynamiek is dik ok. De mix is duidelijk niet voor huiskamer gebruik maar gewoon zo als hij lekker klinkt voor de PA in 013. De uitvoering door de heren had ook beter gekund overigens. Maar als MP3 100% een meevaller.

Op high rez vlak toch weer iets leuks: 
De 24 bits 96 khz LPCM versie van Dark Side of The Moon zoals op de blu ray van de immersion set staat hier te spelen vanaf de NAS. Aangezien ik ook de vinyl versie heb die gedrukt is van dezelfde file binnenkort een leuk vergelijk.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

ooohhh. Voor de streamers onder u.

Er schijnen ook manieren te zijn om je mooie SACD's te converteren naar 24 bit 192khz LPCM. Flac'en en hop! Op de Server ermee  pompom

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118107.msg2094213;topicseen#new
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

thepioneer

Ik heb ook wel sacd rips, maar als ik eerlijk ben vindt ik sacd niet eens zo heel bijzonder. Afgelopen week was Wimpeu hier en hebben we de sa11s1 vergeleken met mijn meridian streamer. Nou de sa11 kreeg een cd van Fritz erin en speelde de sacd laag en mijn streamer krieeg de geripte cd versie in lossless.

Nou ik zou je vertellen dat ondanks de cd is gemasterd en afgemixt op een marantz set, en sacd formaat was had er een mega verschil moeten zijn en dat is er dus niet.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

lo

CD's van Fritz zijn niet per defenitie beter dan bijv. het origineel. Hangt er helemaal vanaf met wat voor bronmateriaal Fritz heeft moeten werken en wat zijn doelstelling van de bewerking was. Ik heb een keer bij hem gezeten met het nummer "angel" van mijn CD van Sarah Mclaghlan en die vergeleken met dat zelfde nummer van Sarah op zijn "13e" SACD. We waren het er over eens dat het nummer op mijn normale CD beter was. Fritz was behoorlijk verbaasd en weet dat aan het bronmateriaal wat hij gekregen had om zijn kunstje op los te laten.

Van de andere kant heb jij ook wel erg mooie spullekes hè :-D
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

thepioneer

Ja de spullen hier gaan al op naar een zeer hoog niveau. Ik denk volgende week nog wel weer een stap omhoog. Dan is het streamen op het hoogste niveau van meridian. Maar goed dan zit je qua investeren ook op een hoog niveau.

Nu wil ik toch een meridian versterker gaan beluisteren. Als de g57 goed gaat bevallen dan komt die er ook bij.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

bltn

Kan post van thepioneer beamen. Ik heb nu een Meridian Sooloos MC200 met DAC30 Accuphase naast mijn sacd 11S2 staan. Geen echt verschil te horen. Eenvoudige bediening via apps. Vermoedelijk gaat de 11S2 weg in het voordeel van de Meridian.

thepioneer

Hey nog iemand met een meridian streamer, zie je toch te weinig. De meesten kiezen voor Linn als ze een paar centen uit geven. Meridian is toch een beetje de underdag, maar oh wat missen de anderen wat zeg :)
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

bltn

Ik heb de Meridian in demo thuis staan samen met de DAC30 van Accuphase. We willen naar streaming gaan zonder aan audiokwaliteit in te moeten boeten. De 11S2 is een grandiose speler. Onze ervaring is inmiddels dat je wel de DAC nodig hebt om tot een gelijkaardig niveau van de cd-speler te komen.

thepioneer

Of je die nodig bent dat ligt ook aan je setup overall. Ik draai het liefst alleen met de streamer. Ik heb de ms600 ook thuis gehad maar die voegde in mijn setup niks toe. Ook heb ik hier een sa11s1 thuis gehad en 1 op 1 vergeleken maar die was voor mij de mindere. Het is net wat de rest van je set doet en wat je mooier vindt.

Accuphase len ik niet qua klank dus kan daar niet over oordelen.

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

211

#29
Welkom in de wereld van streamen. Ook ik heb haast al mijn CD's met behulp van EAC omgezet in FLAC bestandjes.

Mijn NAS met 4x 2Tb schijven draait in RAID-5 zodat ik bij een corrupte schijf geen dataverlies heb.
De Logitec Mediaserver draait op de NAS, verder geen PC meer nodig dus.

De 3 Squeezeboxjes (2xClassic en 1xTouch) staan in de slaap-, werk- en woonkamer.
Het gebruiksgemak is fenomenaal ...
Voor mij is deze oplossing zoiets als een privé radio, maar dan lekker zonder reclame

Als ik echter echt muziek wil luisteren gaat er bij mij echter nog niks boven de kwaliteit van een goede CD en dito CD-Speler...

Ik ben een gelukkig man, ik kan kiezen uit beide... heel veel plezier met je set...!!!
Zolang je maar geniet....