Ben niet echt merken trouw. Maar Graaf dat is wel erg speciaal voor mij. Triangle heeft een bijzonder eigen sound en die bevalt bijzonder goed.
Maar vandaag is daar Monitor Audio bijgekomen.
Bij de hifi dealer een set Monitor Audio Gold GX200 geluisterd. Muziek: Pink Floyd - Delicate sound of thunder, Jason Mraz -beautiful mess live, Marillion - Holidays in Eden. 3 nummers per speaker. De GX200 zijn niet de speakers waar ik voor zou gaan maar de GX300 verschilt alleen qua bass drivers. Prima voor een eerste indruk. Amp en bron van Primare.
De GX200 geven je een mooi, open een gedetailleerd plaatje. Het hoog is echt heel bijzonder, vol met detail, niet scherp, in mijn oren bijna smooth (niet een eigenschap die ik zoek). Het midden is mooi open, je kunt de vingers van david gilmour over de frets horen glijden. Het geheel is ook lekker dynamisch. Het laag is prima in proportie maar de speakers raakte de weg kwijt in de grote luisterruimte. (zeker meer dan 5x5). Stereobeeld en plaatsing is bijzonder geslaagd. Zelfs in een kamer vol met andere speakers alles moi aanwijsbaar en met diepte. Wat een mooie speaker. Alleen de kamer icm met de 14 cm woofers waren niet echt een match om hard te draaien.
Direct na deze sessie naar de volgende kandidaat. Een die ik wat beter ken. De Triangle Genese Quartet. Aangesloten op een Moon set van cd speler VV en EV. Wat een mooie statige verschijningen zo, 1,12m hoog. Wat mteen opvalt is het midden en hoog wat nog "bloter" is. Het hoog ligt er wat dikker bovenop. Maar wat met name opvalt is de dynamiek, een snare drum of cymbal spatten nu harder de kamer in, lijkt echter. (als ik me het concert van Marillion terug haal van een week geleden). Stemmen zijn oh zo mooi en levensecht. Maar de bass, die heeft zelfs in deze kleinere luisterrruimte veel minder slam. Ook deze speakers zijn nieuw en moeten nog ingespeeld worden maar toch. De BK sub moet hier ook aan te pas komen. Verwacht ook geen warmte van deze speakers. Dat moet van de rest van je systeem komen. Het stereobeeld is geweldig, breed, hoog en diep. Je kunt het publiek bij pink floyd bijna individueel aanwijzen. Het zijn wat ruwe diamanten deze Geneses. En ze hebben hulp nodig van een sub. En van een buizenversterker
poeh poeh. Wat mooi allemaal. Ik moet dit nog horen in het nieuwe huis met de Graaf.
Short list so far
- Monitor Audio Gold GX200 (rond de 3800 euro)
- Triangle Genese Quartet (kan op MP voor 1700 euro)
- PMC Twenty.24 (ugh 4000 euro)
wildcards
- Magellan Cello (ook 4K)
- Monitor Audio Platinum PL200 (op MP voor 4K, maar weinig verschil met GX200 volgens sommigen)
p.s.
Ik heb ook een Dynaudio Xcite vloerstaander geprobeerd maar die haalde het niet qua dynamiek en transparantie bij beide speakers.