HELP!!!! SPOOK PROBLEEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gestart door SMarcel, november 15, 2011, 20:01:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

SMarcel

Hallo forummers,

Hier een noodkreet van mij m.b.t. een defecte eindversterker of toch niet???????????????????????/

Begin dit jaar hebben wij blikseminslag gehad en dat ging ten koste van mijn zelfbouw eindversterker. Bij het aanzetten een hele hoop gebrom over de speakers.
Ik heb toen de EV naar zolder verplaatst en de Marantz SM-80 laten servicen bij Jon. In de tussentijd gedraaid met de PM-78.
Nu staat de SM-80 weer in volle glorie te spelen en vond ik het ook maar eens tijd worden om wat aandacht aan mijn eigenbouw EV te besteden.

Ik heb deze in verschillende test configuraties uitgeprobeerd en aan jullie de vraag wat er hier nu werkelijk aan de hand is.

TEST 1:
De EV aangesloten op de 2e line out van de VV (dit alles zonder de aan knop te hebben gebruikt). Bij het aanzetten van de VV is er nog niks aan de hand. Op het moment dat ik de EV erbij aanschakel begint het weer te brommen over de speakers. Als ik de VV dan uit zet en de EV aan laat, blijft het gebrom.
De opstelling is als volgt, VV 1e line out naar de SM-80 EV en dan naar de Mission speakers. Geen probleem
                                        VV 2e line out naar de zelfbouw EV en dan naar de Celestion speakers. Gebrom

TEST 2:
Hetzelfde als hierboven maar nu op de 1e line out (waar normaliter de SM-80 mee aangestuurd wordt). Dus beide Line out's op de VV geven hetzelfde probleem.
De opstelling is als volgt, VV 1e line out naar de zelfbouw EV en dan naar de Celestion speakers. Gebrom

TEST 3:
VV 2e line out naar zelfbouw EV, spanning erop en wderom gebrom. Interlink van VV naar EV er tussen uit en brom is weg terwijl de speakers nog in de EV zitten. Lijkt toch in de signaalweg van VV naar EV en vice versa.

TEST 4:
Nu het meest vreemde van deze test sessie en dat is dat ik een CD-speler met output regeling direct op de EV heb aangesloten en dan komt het geluid er zonder kleerscheuren uit.


Ik weet het nu niet meer waar het probleem zou kunnen zitten, dus HELP!!  HLP

Bij test 4 lijkt het mij toch dat er met de EV niets aan de hand is, maar met de VV ook niet want de Marantz SM-80 draait hier zonder problemen op.

Bij een controle in het binnenste van de EV is niets bijzonders waar te nemen, ik weet niet of blikseminslag de isolatie van de bekabeling binnen in de versterker kan doen smelten waardoor sluiting ontstaat maar ik zie niets en dan had de EV het ook niet direct op een CD-speler goed gedaan.

Beste forummers, help mij.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel



Maurice

Ik zeg, iemand met verstand van zaken er naar laten kijken  :yes:
Klinkt als gelijkspanning op je speakers, en daar kunnen ze niet goed tegen  :no:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

jrm

Of mogelijkheid nr. zoveel:

Ik heb af en toe wel eens problemen gehad met mijn interlinks, als beide kanten de massa wel is vastgesoldeerd dan geen brom, maar als een kant niet is vastgesoldeerd, juist een irritante brom.

Heb je ook de testen met een andere kabel geprobeerd?

HAL9000

brommen  kan  betekenen dat  er  ergens  een ground (massa)  niet  goed  vast  zit.
De  ene  voorversterker  en eindversterker  kan wel  zonder  ground  functioneren   en een ander  weer niet.
Heeft  te maken met de terug  koppeling. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SMarcel

Hallo Forummers,

Ik denk dat ik de motorklep van de EV maar weer eens open gooi en alle massa/ground punten eens langs ga lopen.

Alvast bedankt voor de reacties sofar.

Groeten,

Marcel

Cornelis1921

#6
 hello  Marcel, succes en sterkte. Ik heb het, gelukkig, nog nooit zo ernstig aan de hand gehad. I.i.g. het lijkt mij bij jouw zeer vervelend.
Bij mij alleen een (zeer) lichte brom in de (CD-in?) in de AB-class. HAL zal daar, in het kader van een revisiebeurt, binnenkort naar kijken.
Marcel, de groetjes byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

Je hebt gewoon een aard lus gemaakt, niets aparts.

Heeft de stekker een randaarde sluit deze dan een op een geaarde wandcontactdoos aan............

Problem solved?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SMarcel

#8
Een aardlus??

Maar waarom geeft dit dan geen storing als ik er direct een CD-speler op aansluit?

Ik ga het natuurlijk proberen maar blijft toch boven staande vraag.

En natuurlijk de vraag, hoe kan dit ontstaan want voor de bliksem was er nog niks mis.

Groeten,

Marcel

i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

HAL9000

Nee  aardlus  kan het niet zijn.    Marcel,  even in de buurt  van de  gelijkrichter kijken;  Zit  daar een  condensator??
De  theorie  zegt dat  over elke  diode  een condensator  moet/kan. De meeste merken doen dat niet eens.

Misschien een raar idee,  even een  multi meter pakken,  op  DC  zetten en  dan  de massa van de  eindversterker  tegen een ander  apparaat  houden.  krijg  jij 0.0 V  dan is  dat goed  maar  2.4V  dan  is  bij de  eindversterker  de voeding stuk..

Er  is kans  dat  de  transformator  niet  100%  is. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: SMarcel op november 15, 2011, 20:01:39

TEST 4:
Nu het meest vreemde van deze test sessie en dat is dat ik een CD-speler met output regeling direct op de EV heb aangesloten en dan komt het geluid er zonder kleerscheuren uit.






Geen aardlus?

De interactie tussen de gebruikte vv en EV zegt mij voor nu even genoeg.

Met de cd speler geen brom spreekt boekdelen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SMarcel op november 16, 2011, 19:20:39
Een aardlus??

Maar waarom geeft dit dan geen storing als ik er direct een CD-speler op aansluit?

Ik ga het natuurlijk proberen maar blijft toch boven staande vraag.

En natuurlijk de vraag, hoe kan dit ontstaan want voor de bliksem was er nog niks mis.

Groeten,

Marcel
Heb je geaarde stekkers aan je pre en eindversterker? Zo ja, dan kan dit een aardlus opleveren (ervan uitgaande dat de cd-speler en de sm-80 geen geaarde stekkers hebben.
Heb je ook al eens compleet andere interlinks geprobeerd?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude