Hoe eraan beginnen?

Gestart door Kathan, november 11, 2011, 12:45:31

Vorige topic - Volgende topic

Stadium III

Ga eerst maar eens luisteren
Ik denk dat dat wel duidelijkheid voor je zal brengen
Nummertjes zeggen niet zovel het is eerder de match met de reciever speakers en jou oren
Wat de ene niet mooi vind kan de andere zeker wel waderen

Ga luisteren en bepaal een buget voor jezelf zo ga je het snelste vooruit
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Kathan

is er dan zoveel verschil tussen de combi met reciever en speaker? Stel ik ga de eltax speakers beluisteren, maar diezelfde reciever is daar niet aanwezig. Dan weet ik niet wat er uiteindelijk uit die speakers komt als ik ze hier thuis zou aansluiten op bijvoorbeeld die sr 6005?

Ook weet ik nog steeds niet op welke functies ik echt moet letten bij die reciever? hoe weet ik hoeveel ingangen/uitgangen/functies/.. ik nodig heb? Want dat zijn de dingen waar ik anders achteraf waarschijnlijk pas op uit kom... Vandaar hier ook de vraag op dit forum een beetje.

still life

CiteerDan weet ik niet wat er uiteindelijk uit die speakers komt als ik ze hier thuis zou aansluiten op bijvoorbeeld die sr 6005?

dat weet je eigenlijk nooit, je krijgt wel een algemene indruk v/d speaker of combi/match met de amp

een speaker klinkt telkens weer anders.. naargelang de opstelling in de ruimte/kamer & de akoestiek,
ook hoe deze aangestuurd worden, bij welk volume tot aan de bekabeling toe is van invloed op de weergave

complexe materie dus, de belangrijkste factoren/kenmerken (waarmee je goed zit) zijn:
* een gemiddelde gevoeligheid (rond 90db)
* neutrale klank/charakteristiek

je keuze voor een receiver maakt het ook makkelijker, daarbij heb je nl een krachtige tool ter beschikking
audyssey (ADSY) => dit laat toe van je speakers optimaal af te stellen (zoek maar es op het forum)

die eltax bvb kan je zo optimaal afstellen icm een (evt andere) sub
om tot een full-range & balanced weergave te komen, optimaal aangestuurd met een reciever naar keuze..

CiteerOok weet ik nog steeds niet op welke functies ik echt moet letten bij die reciever? hoe weet ik hoeveel ingangen/uitgangen/functies/.. ik nodig heb?

ga voor 1tje uit de 6 serie: 6006 is het nieuwste, net eronder zijn dus koopjes te doen (sr500x is instap)
vwb functies? bedoel je vast features/mogelijkheden, met een 6-serie zit je daar ook goed

als de eltax bevallen qua looks, kun je beginnen met een setje monitor III of shine 4  (kosten geen drol)
dit icm een actieve sub & je bent klaar voor prima stereo op de slaapkamer
dan scoor je met het eindejaar nog een leuke flatscreen (met de koopjes)

na wat verder sparen => kun je voor de uitbreiding naar surround gaan, dan heb je opties:
kun je bvb de eltax in bezit als achter/zij kanalen inzetten & kijken voor leuke fronts (vloerstaanders)
of je kan een 2de setje monitor/shine kopen of een full eltax-set

zie je dan wel weer: voordeel is kostenspreiding & je koopt geen brol
lees: het kan allemaal mee naar een eigen krotje later..  :-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

still life

Citaat van: Cornelis1921 op november 13, 2011, 04:34:15Wat is het prijsniveau van deze set, Still Life? Niet dat ik aan overgang van stereo naar H.T. denk, maar puur uit interesse. Alvast bedankt en byebye Cor.

Shine series     
Monitor I   99 euro                                 Shine 2   99 euro   
Monitor III   139 euro                             Shine 4   149 euro    
Monitor III SE   239 euro                       Shine 6   279 euro   
Monitor IX   269 euro                             Shine 8   325 euro   
Monitor Center   89 euro   per stuk       Shine center   99 euro   per stuk

--------------------------------------------------------------------------------
             Shine 10 subwoofer   249 euro   per stuk

Concept series             Shine 5.0 set   449 euro   per set

:yes:   eltax prijslijst   :-D

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

rexp

Citaat van: still life op november 13, 2011, 13:11:06
sr500x is instap

... en lijkt me prima te voldoen. Scheelt toch weer een paar 100 euro t.o.v. de SR600x.

Maar goed, ik zie de verlanglijst van de TS al groeien: nieuwe surround, nieuwe TV, nieuwe meubels

Kathan

Citaat van: rexp op november 13, 2011, 14:08:04

Maar goed, ik zie de verlanglijst van de TS al groeien: nieuwe surround, nieuwe TV, nieuwe meubels

ziet er leuk uit hé, dat verlanglijstje  :yes:

Citeerals de eltax bevallen qua looks, kun je beginnen met een setje monitor III of shine 4  (kosten geen drol)
dit icm een actieve sub & je bent klaar voor prima stereo op de slaapkame

Ik dacht om direct met de shine 8 te beginnen? dit omdat ik wil geloven dat ik daar al een vrij compleet geluid uit kan krijgen? (+ het staat ook veel mooier  :kwijl:) Of ben ik dan beter af met een setje monitors en een subje?

hoop volgend weekend een dagje vrij te maken om is naar de eltax'en te gaan kijken  :-D

Marvin

Beter is relatief in dit wereldje, luisteren een pre.....
Goedemorgen.... :-D

Iphone4

still life

Citaat van: rexp op november 13, 2011, 14:08:04
Citaat van: still life op november 13, 2011, 13:11:06
sr500x is instap

... en lijkt me prima te voldoen. Scheelt toch weer een paar 100 euro t.o.v. de SR600x.

tja, als het slechts moet voldoen, kom je met heel wat (nog goedkoper) weg
denk een beetje met (nieuw) kopen op de groei in mind..

(al is het beroerd gesteld met long-term  nopompom up to date zijn bij receivers)

Citaat van: Kathan op november 13, 2011, 14:32:28Ik dacht om direct met de shine 8 te beginnen?

dit omdat ik wil geloven dat ik daar al een vrij compleet geluid uit kan krijgen? (+ het staat ook veel mooier  :kwijl:) Of ben ik dan beter af met een setje monitors en een subje?

als je de shine 8 kwijt kunt op je kamer, prima.. kom je (vorlopig) weg zonder sub
eens je aan surround begint moet er een sub bij & laat je de fronts mee ondersteunen

Citaat van: Stadium III op november 13, 2011, 08:19:03
35 HZ is nog geen subwoofer

Subwoofers goeie die gaan zeker tot een goeie 20 hz
Met afzwakking daar acheraan kunnen ze nog wel lager gaan

Maar ga voor subs naar SVS BK REL of VELODYNE kijken en meer niet

En bespaar er het liefste niet op want een goeie aanvullende subwoofer doet zeer veel goeds met het geluid

mooie post van rob, alleen gaat het hier weer over hi-end (gear & prijzen)

Citeerhoop volgend weekend een dagje vrij te maken om is naar de eltax'en te gaan kijken

mooi, denk dat je nu zo'n beetje weet wat je nodig hebt..
as said, sky is the limit (in werkelijkheid: wat/hoeveel je te besteden hebt  :-D )

Kathan

let op, nu komt er misschien een gekke vraag:

waarom in godsnaam is een zwarte SR 6005 bijna dubbel zo duur?  :-o Enkel ergens in Duitsland vind ik hem aan dezelfde prijzen als de goud/zilvere... dat word een eindje trippen dus, maar voor 500 euro zie ik dat wel zitten.

still life

Citaat van: Kathan op november 13, 2011, 15:21:46

waarom in godsnaam is een zwarte SR 6005 bijna dubbel zo duur?  :-o

kleur maakt niet uit voor de prijs..

check hier maar ff: http://hificorner.nl/hifi/surround-receivers.html

goeie zaak, met online service & verzending

heb je een 6005 voor Normale prijs: € 1.099,00
Speciale prijs: € 565,00

Kathan

Citaat van: still life op november 13, 2011, 15:34:46
Citaat van: Kathan op november 13, 2011, 15:21:46

waarom in godsnaam is een zwarte SR 6005 bijna dubbel zo duur?  :-o

kleur maakt niet uit voor de prijs..

check hier maar ff: http://hificorner.nl/hifi/surround-receivers.html

goeie zaak, met online service & verzending

heb je een 6005 voor Normale prijs: € 1.099,00
Speciale prijs: € 565,00

Hier is de zwarte toch 799 euro : http://hificorner.nl/hifi/surround-receivers/sr5006-1.html
wel gek, want het gaat toch om dezelfde reciever?

QuattroNL

Let op de nummertjes he, een 6005 is een andere dan de 5006  8-)
Hoe hoger het eerste getal, hoe hoger hij in het segment staat (dus 'beter').
Hoe hoger het laatste getal, hoe nieuwer hij is. Een 6006 is dus nieuwer dan de 6005.
Bij het uitkomen van een nieuwere versie (hier de 6006) zal je de vorige versie (de 6005) goedkoper kunnen krijgen (een uitloopmodel). Even rondkijken loont dus.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

gerard

Citaat van: Kathan op november 13, 2011, 14:32:28

Ik dacht om direct met de shine 8 te beginnen? dit omdat ik wil geloven dat ik daar al een vrij compleet geluid uit kan krijgen? (+ het staat ook veel mooier  :kwijl:) Of ben ik dan beter af met een setje monitors en een subje?

hoop volgend weekend een dagje vrij te maken om is naar de eltax'en te gaan kijken  :-D

Grotere luidsprekers zijn soms wat lastiger met plaatsing, hebben meer ruimte nodig.
Op een slaapkamer is het misschien gemakkelijker om een setje monitor luisprekers te plaatsen icm een subwoofer.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marvin

Sorry, ik ga er altijd maar standaard vanuit dat iedereen opzichzelf woont en ook geen rekening hoeft te houden met enige WAF... :-P

renes59

Ik zou zeggen ga eens naar een Saturn. Daar hebben ze van heel duur tot heel goedkoop. Ga eens luisteren wat je mooi vindt en wat dat dan ongeveer moet kosten, kun je je budget bepalen. Luidsprekers is heel persoonlijk.
Als je weet wat je mooi vindt is het makkelijker kiezen. Ze hebben ook voldoende merken en soorten luidsprekers.
Denk je: wat ik zoek hebben ze niet, ga dan naar een speciaalzaak. Ligt eraan waar je woont maar er zit er vast wel één in de buurt. Stassen als je in het zuiden woont, Hificorner voor in het noorden.
Ga eens bij iemand luisteren.
2eHands kan ook, al denk ik altijd:  het wordt niet voor niets weggedaan. Je had het over B&W, heb ik ook, alleen 2ehands zijn het volgens mij altijd dezelfde modellen die weg moeten, heel vaak de 600 serie. Altijd wegens upgrading, niet helemaal tevreden dus.
Luidsprekers die in het begin niet echt opvallen zijn vaak diegene die het best blijken te klinken. Die gelijk opvallen zijn voor korte tijdsduur wel mooi maar gaan ook heel vaak gauw vervelen, je wordt moe van naar muziek luisteren. M.a.w. wat meer en langer luisteren kan in de toekomst meer tevredenheid geven.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.